וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחאה על תוספת שעות נהיגה: שיבושים בתנועת הרכבות

10.3.2019 / 14:53

ועד עובדי הרכבת משבית את התנועה בקו כרמיאל-חיפה ובקו ראשונים-לוד, וזאת במחאה על "סידור העבודה המסוכן לנהגים ולנוסעים". יו"ר הוועד אדרעי: הסידור אינו אלא הודעה על הכוונה לפטר עובדים. בהנהלת הרכבת האשימו כי מדובר בצעד "כוחני, פרוע ונטול שיקול דעת"

עריכה: תומר לוי

ועד עובדי רכבת ישראל השבית היום (ראשון) את תנועת הרכבות בקו כרמיאל-חיפה ובקו ראשונים-לוד. הרכבות בשאר הקווים מתנהלות כסדרן. בין הצדדים התנהלו הבוקר מגעים בין ראשי ההסתדרות בראשות ארנון בר דוד, עם הנהלת הרכבת בראשות המנכ"ל, שחר איילון, על מנת למצוא נוסחת פשרה. יו"ר אגף הסברה, דוברות ופרסום בהסתדרות יניב לוי, כי ההסתדרות וועד עובדי הרכבת מבהירים שגם בדקות אלה נמשכים המגעים בבניין הנהלת רכבת ישראל בלוד, בניסיון למצוא פתרון למשבר.

מהרכבת נמסרה תגובה חריפה המאשימה את יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי במשבר. "הנהלת הרכבת מתנצלת בפני הנוסעים ומצרה על כך שבעוד שמ"מ יו"ר ההסתדרות והממונה על התחבורה בהסתדרות יושבים למו"מ עם הנהלת הרכבת, פורץ ועד העובדים בשביתה פראית וחסרת אחריות תוך פגיעה בנוסעים ללא כל צורך. אנו מבקשים להביא לידיעת הציבור כי בעוד שהנהלת הרכבת וראשי ההסתדרות הגיעו לפתרון פשרה - דחתה אותו יו"ר ועד הרכבת, גילה אדרעי. אנו מצרים על כך שוועד עובדי הרכבת פוגע בנוסעים ובשרות באופן חמור ואף קורא לנוסעים שלא לנסוע ברכבות מנימוקי בטיחות לכאורה".

"אנו קובעים כי הרכבת היא בטוחה והועד מנהל מאבק על כסף וניסיון לשליטה בניהול הרכבת. מאז כניסתה לתפקידה אנו מוצפים בעשרות תביעות וסכסוכי עבודה באופן חסר תקדים תוך שראשת הוועד משביתה את מערך המטענים וגורמת להפסד של 1.3 מיליון שקלים ליום וכן משביתה את מערך ההדרכה באופן שעלול לסכן את עתיד הרכבת ואת הבטיחות. אנו פונים להנהלת ההסתדרות לאכוף את סמכותה ולהורות על הפסקת השביתה באופן מידי. רכבת ישראל היא הפתרון הזמין ביותר לצפיפות בדרכים, היא פועלת במאמץ גדול ובתפוסה של 160%. אנו קוראים לכל הצדדים לגלות בגרות ואחריות", נמסר.

לקריאה נוספת:
לקראת העיצומים ביום ראשון: עובדי הרכבת פתחו בסכסוך עבודה חדש
עובדי הרכבת מאיימים בעיצומים: "ממליצים לא לנסוע ביום ראשון"
חשש לשיבושים ברכבת ישראל: שמונה נהגי קטר הודיעו על "מחלה"

שיא של כל הזמנים במספר הנסיעות ברכבת ישראל נשבר במהלך חג החנוכה. דוברות רכבת ישראל, אתר רשמי
תהיה שביתה?/אתר רשמי, דוברות רכבת ישראל

"אנחנו מקווים שהנהלת החברה תפעל בשיקול דעת למען בטיחות הנוסעים", נמסר מוקדם יותר מהוועד, "ככל שהנהלת החברה לא תפעל לשינוי סידור העבודה המסוכן, יתחילו העיצומים". על ההשבתה מסרו ראשי הוועד עוד ביום רביעי האחרון, תוך ששלחו הזהרה גורפת לנוסעים: "אנו ממליצים לציבור שלא לנסוע כלל בכל קווי הרכבת בכל רחבי הארץ".

בוועד טוענים כי ההשבתה מתוכננת בעקבות צעדי ההנהלה המנסה בכוח להוציא סידור עבודה "מסוכן בטיחותית", כלשונם. עוד הם מסרו כי הסידור "מסכן את הנהגים ואת ציבור הנוסעים". לדבריהם, ההשבתה תחל רק בשעות הצהריים מתוך התחשבות בציבור החיילים.

הנהלת הרכבת הגיבה מיד כי היא "קוראת לראשי ההסתדרות ולוועד העובדים בראשותה של גילה אדרעי, להתעשת, לנהוג בשיקול דעת ולגלות אחריות כלפיי מחויבותם לאזרחי מדינת ישראל נוסעי הרכבת".

לטענת ההנהלה, "הפגיעה המתוכננת בנוסעים, בסטודנטים ובחיילי צה"ל שחוזרים לבסיסם ביום ראשון - היא צעד כוחני, פרוע ונטול שיקול דעת". בהנהלה הזכירו כי בית המשפט אישר להנהלת הרכבת להוסיף כחצי שעת נהיגה ביום לנהגי הקטרים. המשמעות היא שזמן הנהיגה לכל נהג יהיה שלוש שעות ו-50 דקות ביום במקום שש השעות המותרות, וזאת תמורת תוספת שכר.

"מהלך זה הוא קריטי על מנת לעמוד באתגר הרכבת הפועלת ב-180% תפוסה", הדגישו בהנהלה. "הנהלת הרכבת הכורעת תחת עומס בלתי סביר ונאנקת תחת תכניות התייעלות הכרחית מצפה מהעובדים להיות שותפים באופן חיובי בתהליכים המשמעותיים הנעשים ברכבת ישראל, ולהימנע מפגיעה במאות אלפי הנוסעים".

עוד באותו נושא

לקראת העיצומים: עובדי הרכבת פתחו בסכסוך עבודה חדש

לכתבה המלאה

יו"ר הוועד אדרעי: גם בהנהלה מבינים את צדקת העובדים

יו"ר הוועד, גילה אדרעי, אומרת כי גם בהנהלת רכבת ישראל "מבינים את צדקת העובדים וכי בכלים הרגילים הם לא יצליחו, אז הם מנסים, בייאושם, לפגוע באחדות של העובדים". לדבריה, "מה שהם לא מבינים זה שכאשר עובדים נלחמים על הפרנסה או על החיים שלהם או על החיים של מי שהם אחראים עליו, במקרה שלנו, של הנוסעים, שום דבר לא ישבור אותם ושום דבר לא יעצור אותם".

לטענת אדרעי, שורש הבעיה בסכסוך עם ההנהלה הוא כי "אין אף אחד שיושב ליד ההגה של הרכבת הזו, אין מי שינווט עליה ואין מי שישמור עליה". לטענתה, "הרכבת חשובה לנו הרבה יותר ממה שהיא חשובה לאיזה מנהל שבא לכאן לשנתיים-שלוש או לכמה חודשים. בשבילנו הרכבת זה הבית, זה מקור הפרנסה, זה המשפחה, זה הכול". עוד היא הוסיפה כי "היינו כאן לפני כל המנהלים הבכירים שמוחלפים חדשות לבקרים, ומשאירים אחריהם חורבות, ונישאר כאן גם הרבה אחריהם".

בפוסט שפרסמה בפייסבוק היא טוענת כי "סידור העבודה החדש" אינו אלא "הודעה על הכוונה לצמצם תקנים ולפטר עובדים בחברה", תוך שבאותה עת מבקשת ההנהלה מהדירקטוריון "לאשר בונוסים למנהלים שכבר עזבו את החברה", לדבריה.

עובדי רכבת ישראל במהלך הגשם בתל אביב 21 בנובמבר 2017. רכבת ישראל,
סידור העבודה הוא צעד "לקראת צמצום תקנים ופיטורי עובדים"/רכבת ישראל

עוד כתבה כי "אנחנו כבר מזמן ברתיחה" וכי למרות זאת "הכל ניסינו. הכל! רק כדי להימנע מפגיעה בנוסעים. כל הצעדים האפשריים שיכולנו לנקוט - נקטנו. ניהלנו משא ומתן בדרגים הכי גבוהים והתחושה הכללית היא שכלום לא מעניין את מי שיושב שם למעלה". אדרעי כתבה כי "בתוך הכאוס הזה יש לנו רק שני תפקידים: לשמור על העובדים ולשמור על הרכבת".

יום קודם התקבלה בהנהלת רכבת ישראל הודעה על סכסוך עבודה חדש שהוכרז על ידי הסתדרות העובדים הכללית החדשה - איגוד עובדי התחבורה. על פי ההודעה האמורה, מהות הסכסוך נעוצה בעיקרה בעניינים הנוגעים לסידור העבודה של נהגי הרכבות, ובהתאם לה, תיתכן שביתת עובדי החברה החל מה- 22 במרץ. הנהלת רכבת ישראל הודיעה לבורסה לניירות ערך בתל אביב על הסכסוך החדש, הנוסף על חמישה סכסוכים אחרים בין העובדים להנהלה.

הנהלת הרכבת: "לא מדובר ברצון העובדים אלא ברצון ועד העובדים"

במקביל, שבה וקראה הנהלת רכבת ישראל לוועד העובדים ולהסתדרות הכללית "להתעשת ולהפסיק את העיצומים הסמויים והגלויים, וכן לבטל את כוונת ההשבתה של רכבות הנוסעים". עוד נמסר כי "הנהלת רכבת ישראל מצרה על המשך ההתנהלות חסרת הרסן והמעצורים של ועד עובדי הרכבת". לטענת ההנהלה, "ברור שלא מדובר ברצון העובדים אלא ברצון ועד העובדים. מספר רב של עובדים מתנגדים להתנהלות זו של הוועד, שמן הסתם לא תניב להם שום הישג".

"את הסכסוך שלהם עדיף שלא ינהלו על חשבוננו", אומרת בתגובה שמרית נוטמן, מנהלת קבוצת נוסעי הרכבת "בארכבת". "לוועד יש רשות לדרוש את התנאים שהם סבורים שנדרשים לעובדי הרכבת, ולהנהלה מהעבר האחר, יש רשות לקבוע סדרי עדיפויות ונהלים כפי ראות עיניהם".

היא ביקשה להדגיש כי "נשמח ששני הצדדים יזכרו שבסופו של יום, יש נוסעים שסומכים על הרכבת כדי להגיע לעבודה, ללימודים ולמשפחה שלהם. הבעיה מתחילה כשבמקום לנהל שיח פתוח בין הצדדים, ננקטים צעדים כמו שביתות ועיצומים שפוגעים בתפקוד הרכבת וכתוצאה מכך בנוסעים". היא הוסיפה "צריך לזכור שגם ביום נורמלי, צריך נוסע על הרכבת להתמודד עם איחורים, ביטולים ועומס על הרכבות ובכניסות לתחנה, וכעת יש להוסיף את ההשלכות של הסכסוך בין הוועד להנהלה לתוך הקלחת הזו".

השביתה אף תפסה גוון פוליטי, ובליכוד תקפה את יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שמתמודד בימים אלה ברשימת כחול לבן לכנסת. "ניסנקורן, שר האוצר של לפיד וגנץ, משבית היום קווי רכבת ופוגע באלפי אזרחים בלי שום סיבה", אמרו בליכוד. "כלכלת ההסתדרות המסוכנת של ניסנקורן תפגע באזרחים ותביא לעליית מחירים. שביתת הרכבות היא רק הסיפתח - אם לפיד וגנץ יקימו ממשלה, ניסנקורן יפגע בתחרות, ישבית את המדינה וישתק את האזרחים".

(עדכון ראשון: 09:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully