וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תהדיה קטנה, תהדיה גדולה: עזה ומצרים ממתינות לבחירות בקוצר רוח

9.3.2019 / 10:28

בצמרת חמאס מבינים כי בחודש שנותר עד הבחירות, אין כל כוונה בי-ם להעניק הקלות דרמטיות לרצועה הסובלת ממשבר כלכלי, אלא להסתפק במחוות קוסמטיות. ההקלות יעניקו הפסקת אש "קטנה" שבמסגרתה יימשכו ההפגנות, אך לאחר ה-9 באפריל ידחפו המצרים להבנות נרחבות הרבה יותר

עריכה: ניב מעוז

גם לאחר ירי הרקטה הלילה (שבת) לעבר ישראל והתקיפות הישראליות ברצועה, אפשר להעריך בזהירות כי לפחות עד הבחירות ב-9 באפריל, לא צפויה הסלמה רבתי בין חמאס וישראל. זאת כמובן אך ורק אם לא יהיו הפתעות, התפתחויות בלתי צפויות או הערכות שגויות, של שני הצדדים.

השורה התחתונה היא שבחמאס ובישראל רוצים לשמר את המציאות הנוכחית כמות שהיא, כלומר - ישראל רוצה בגורם שלטוני מייצב ברצועה (בצורת חמאס) וחמאס רוצה מציאות כלכלית בעזה שתאפשר לו לשלוט ללא הפרעה. לעת עתה המצב הכלכלי בעזה גרוע וממשיך להתדרדר, באופן שמקשה על שלטונו של חמאס. אלא שגם צמרת הארגון ברצועה, מבינה כי בחודש בדיוק שנותר עד הבחירות, אין בכוונת ישראל לבצע שום הקלות דרמטיות בכל הקשור לעזה, אולי רק כמה מחוות קוסמטיות.

עוד בנושא:
בזמן סיור נתניהו בגבול: ירי לעבר כוח צה"ל סמוך לגדר בצפון עזה
מהנכבה עד עסקת המאה: האירועים הנפיצים שמאיימים להבעיר את השטח
לקראת סבב נוסף? הצעירים ברצועת עזה נערכים להפגנת המיליונים

הפרות סדר ברצועת עזה 22.02. רויטרס, אתר רשמי
הצדדים לא רוצים בהסלמה. הפגנה בגבול הרצועה/אתר רשמי, רויטרס

זה המסר שקיבל חמאס ממשלחת המודיעין המצרי שביקרה השבוע בישראל ובעזה, בראשות מספר 2 במנגנון, איימן בדיע. המצרים, על פי שלל מקורות פלסטינים, הבהירו כי לנוכח קמפיין הבחירות של בנימין נתניהו, שר הביטחון וראש ממשלת ישראל אינו יכול ואינו רוצה לבצע צעדים דרמטיים שיביאו לסטטוס קוו יציב ורגוע יותר בין הצדדים.

על פי דיווח בעיתון הלבנוני אל-אחבאר, אלה המסרים ששמעו ראשי המודיעין המצרי בפגישותיהם בתל אביב עם מקביליהם הישראלים. ויחד עם זאת, אפשר לדבר על כמה צעדים קטנים יותר שיביאו לתחושה מסוימת של שיפור, ואמורים להתבצע כבר השבוע. כך לדוגמה, יוגדל שוב המרחב המותר לדיג, כך גם אספקת החשמל (שעומדת כיום על כשמונה שעות יש ושמונה אין) וישראל תאפשר להכניס סחורות שמנעה את הכנסתן לרצועה בשנתיים האחרונות. כל "המחוות" הללו אמורות לייצר מעין תהדיה קטנה, הפסקת אש לחודש הקרוב, אך לא מעבר לכך. חמאס ימשיך בהפגנות שלו על הגדר, ככל הנראה גם פעילות היחידות הליליות תמשך ועדיין לא ברור מה יעלה בגורל בלוני הנפץ.

עוד באותו נושא

בתגובה לשיגור הרקטה: צה"ל תקף מטרות ברצועת עזה

לכתבה המלאה
תוצאות תקיפת צה"ל בחאן יונס ברצועת עזה 9.3.19. אתר רשמי
תוצאות תקיפה צה"ל בחאן יונס, הלילה/אתר רשמי
"ממשלה בראשות נתניהו תשמור על המדיניות הנוכחית - בידוד מדיני של הרשות וצעדים כלכליים מול חמאס"

אולם ההבהרה של הצד המצרי לחמאס, הייתה שלאחר הבחירות בישראל בכוונתם לחתור להבנות נרחבות יותר שיובילו לשיפור דרמטי במצב ברצועה. כלומר ל"תהדיה גדולה". בין היתר דובר על הפעלת קו החשמל 161 מישראל שכרגע הרשות הפלסטינית היא שמונעת את הפעלתו וכן שורה של צעדים כלכליים שיביאו להתייצבות הכלכלה העזתית כמו הכנסת הכסף הקטארי המיועד לתשלום משכורות פקידי חמאס.

כאן כבר מדובר על הסכמה נרחבת, הסדרה של מציאות. ללא הרשות הפלסטינית, בעידוד המצרים ובהסכמת ישראל. וזאת מתוך הנחה שבבחירות בישראל ינצח נתניהו וממשלה בראשותו תשמור על המדיניות הנוכחית שמשמעותה - בידוד מדיני של הרשות הפלסטינית וצעדים כלכליים מול חמאס.

בשלב הזה, צריך לומר, יחיא סינוואר, איסמעיל הנייה וחבריהם בצמרת הארגון, אינם רוצים בהסלמה. ישנם כמה הישגים שהם היו רוצים לשמר ועד לא מכבר יכולים היו להישמע כמדע בדיוני או כפייק ניוז מבחינתם. הנה, המצרים שאמרו פעם אחר פעם בשנים האחרונות כי לא יפעילו את מעבר רפיח ללא נוכחות של הרשות הפלסטינית, עושים זאת כעת ללא היסוס כאשר בצד הפלסטיני מפעילים את המעבר פקידי חמאס. משלחת המודיעין המצרי אף ביקרה השבוע במקום.

העברת סחורה במעבר כרם שלום לרצועת עזה. רויטרס
חמאס הצליח לזכות להישגים. העברת סחורות במעבר כרם שלום לרצועת עזה/רויטרס

בנוסף, חמאס (או פקידים מטעמו) הוא שמפעיל את מעבר כרם שלום, שממנו נכנסות סחורות מישראל לעזה, ואנשי הארגון גובים מסים על כל גרם של סחורה שעובר שם. כלומר, בשקט בשקט, ישראל ומצרים משתפות פעולה עם חמאס, כדי למנוע את החרפת המצוקה ברצועה, ויש מצוקה. שיעור האבטלה עומד על כ-52% בקרב האוכלוסיה הבוגרת (70% בקרב אקדמאים משכילים), העוני מחפיר ולטענת תושבים בעזה ששוחחו עם וואלה! NEWS, ישנם גם "איים של רעב" ברצועה. ועדיין, הרפתקאות צבאיות ערב בחירות בישראל, לא יובילו את חמאס להישגים אלא רק להחרפת מצבו.

הארגון חותר להבנות עם ישראל ולראייתו אם ייבחר נתניהו שוב לראשות הממשלה, מדובר בהזדמנות של ממש לייצור מציאות חדשה. קהיר מצדה אף מעודדת את התפיסה הזו ומכאן הבקשה של המשלחת המצרית לחמאס: אנא התאזרו בסבלנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully