וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת סבב נוסף? הצעירים ברצועת עזה נערכים להפגנת המיליונים

4.3.2019 / 12:13

מפלס האלימות העולה לאורך הגדר מנבא את שעתיד להתרחש ביום האדמה בסוף החודש - האבטלה הגואה וחוסר תגובת חמאס להרג הפלסטינים לא מותירים לצעירים שם אפשרויות. ערב הבחירות בישראל, הממשלה אמנם לא תסתכן במהלכים מיותרים, אולם ייתכן שחמאס לא יותיר ברירה

צילום: ארכיון וואלה!NEWS ורויטרס, עריכה: שניר דבוש

אם מישהו תוהה מדוע בשבועיים האחרונים אנחנו עדים לעלייה במה שמכונה "הטרור העממי", כמו בלוני תבערה ומטענים מאולתרים, הסיפור הכלכלי של רצועת עזה יכול לספק הסבר עצוב אך מניח את הדעת. 52.1% - זהו שיעור האבטלה ברצועת עזה בימים אלה. כלומר כל מבוגר שני, מובטל. בקרב האוכלוסייה הצעירה המשכילה, המספר אף יותר מבהיל: 70% ויותר.

אלה מספרים כמעט בלתי נתפסים, ואין להם מענה. הכלכלה של עזה תקועה ואין שום מנופי צמיחה. אמנם לתושבים יש קצת יותר שעות חשמל ביום - שמונה שעות יש ושמונה אין, לסירוגין - אבל העתיד נראה קודר עוד יותר.

לקריאה נוספת:
בתגובה להשלכת מטעני חבלה: צה"ל תקף עמדת חמאס בצפון הרצועה
בתגובה להפרחת בלוני נפץ: צה"ל תקף עמדות חמאס בדרום עזה
הפלסטינים: 11 פצועים בעימותים בגבול רצועת עזה

עימותים ברצועת עזה, 15 בפברואר 2019. רויטרס
הפגנות לאורך הגדר, בשבוע שעבר/רויטרס

בסוף החודש יצוין "יום האדמה", שנה בדיוק לתחילת טקטיקת ההפגנות ההמוניות על הגדר. ואם עד לאחרונה נראה היה שלחמאס ולעומד בראשו, יחיא סנוואר, יש איזה הישג או שניים להתהדר בהם - 15 מיליון דולר במזומן שאפשרו תשלום משכורות לפקידי חמאס - הרי שגם ההישג הזה נעלם.

לעת עתה נראה שעד לסוף החודש לפחות, חמאס אינו מתכנן הסלמה רבתי. הוא משתמש בהפגנות ימי השישי ובפעילות "יחידות הלילה", כאמצעי להוצאת קיטור. בציבור העזתי מתגבשת ביקורת לא פשוטה נגד חמאס, בגין תשלום המשכורות ובמקביל גם על אי התגובה של הארגון על הרג שלושה נערים פלסטינים במהלך ההפגנות על הגדר. וכך, במקום להגיב בהסלמה רבתי, חמאס העדיף להעלות את הלהבות בחיכוכים יומיומיים עם ישראל ולא להיגרר למלחמה.

אולם, כשהארגון מתכנן את "הפגנת המיליונים", גם הוא מבין שב-30 במרץ זה הולך להראות אחרת. ועם סיר הלחץ של עזה, שבו לצעירים אין שום תקווה או אופק, ניתן לשער שנמצא רבים מהם בקרבת הגדר, בעידוד ודחיפה מצד חמאס.

עוד באותו נושא

שיגורים בלילה ונפילות ביישובים: צה"ל מתקשה להתמודד עם בלוני הנפץ

לכתבה המלאה

חמאס גובה מסים במעבר כרם שלום - בצד הישראלי מאפשרים

הארגון מתמודד בימים אלה עם אתגר כלכלי לא פשוט. החלטתו שלא להמשיך ולקבל את הכסף הקטארי במזומן בסיועה של ממשלת ישראל, גרמה לו "לבחון מסלול מחדש". לפתע דובר הזרוע הצבאית של חמאס, קורא להעביר תרומות לארגון באמצעות הביטקוין. ערוץ אל-קודס נסגר, משרדי הסברה של חמאס ברחבי הרצועה נסגרו אף הם והארגון עושה צעדים שנמנע בעבר מלעשות - אחד מהם ההשתלטות על מעבר כרם שלום.

ביום אחד בהיר, לפני כשבועיים, סילק חמאס את כל פקידי הרשות הפלסטינית מהמקום. חמאס הסתכן בכך שישראל תסגור את המעבר, אולם במציאות הנוכחית שבה ממשלת נתניהו מנסה לשמר כל סוג של סטטוס קוו מול חמאס, ישראל הסכימה לשתף פעולה עם פקידים המקבלים משכורות ישר מהארגון והמעבר ממשיך לפעול.

מעבר כרם שלום 15 באוגוסט 2018. שי מכלוף
מעבר כרם שלום/שי מכלוף

המסים שנגבים במעבר כרם שלום בתקופה הזו, למי שתוהה, בצדו הפלסטיני כמובן - עוברים לקופת חמאס. כלומר מה שעשה הארגון הוא תרגיל פשוט: לא רוצים את ההסכמה הישראלית להעברת הכסף במזומן, אלא רק הסכמה ישראלית להפעלת המעבר שממנו גם כך נקבל את הכסף שרצינו להשיג.

הצעד הבוטה של חמאס במעבר כרם שלום נובע מהבנה נוספת משמעותית: סיכויי הפיוס עם הרשות או פתח, אפסיים בימים אלה. ראש הלשכה המדינית של הארגון, איסמעיל הנייה, בילה בשבועיים האחרונים בקהיר. הוא שב משם עם ארבעת אנשי חמאס שהוחזקו במשך שנים בכלא המצרי, לאחר שנחטפו ברפיח המצרית על ידי כוחות הביטחון המקומיים כשהיו בדרכם למחנה אימונים באיראן.

הנייה דן עם המצרים על שורה של צעדים שיובילו להסדרה מסוימת של המצב מול מצרים וישראל. לעת עתה, ברור לחמאס ולמצרים שישראל לפני הבחירות לא תסכים לשום צעד דרמטי שעלול לפגוע בסיכויו של בנימין נתניהו להיבחר שוב לראשות הממשלה. אולם, הלחץ הציבורי עשה את שלו בעזה ומכאן גם העלייה בפרופיל האלימות. איך זה ייראה בסוף החודש? כאן כבר קשה להמר.

  • עוד באותו נושא:
  • רצועת עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully