וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיגורים בלילה ונפילות ביישובים: צה"ל מתקשה להתמודד עם בלוני הנפץ

3.3.2019 / 6:30

האלימות בגבול הרצועה הפכה כמעט ליומיומית, עם השלכות מטעני חבלה ושיגורי בלונים שכמה מהם חדרו השבוע ליישובי העוטף. בצה"ל מתאמצים להכיל את ההפגנות בהתאם להנחיות הדרג המדיני ומנסים להתמודד עם איתור האיומים בשעות החשכה. הערכות: היקף הטרור יתגבר לקראת סוף החודש

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בצה"ל מתקשים להתמודד עם הירידה בתחושת הביטחון של תושבי הנגב המערבי. זאת, עם התגברות ההפגנות האלימות על גדר המערכת שהפכו ליומיומיות וכוללות השלכות מטעני חבלה עם חומר נפץ גדול בהשוואה למטעני החבלה שהושלכו על לוחמי צה"ל לפני מספר חודשים.

גורמים בצה"ל אמרו כי חמאס פיתח רוגטקה באמצעותה משליכים את הבלון שיודע להנחית את המטען תוך זמן קצר מאוד סמוך לגדר על חיילים או בתוך ישוב. במקרים רבים, המחבלים הצליחו להשליך יותר מ-100 מטעני חבלה מאולתרים, וזאת ביממה אחת. קול הנפץ של מטעני חבלה ברוב המקרים מרעיד את קירות בתי התושבים שמתגוררים ליד הגדר. הפעילות בלילה בחסות עשן היא אתגר משמעותי מאוד ללוחמים, מוסיפים הגורמים.

לקריאה נוספת:
לאחר פיצוץ בלון נפץ במועצת אשכול: צה"ל תקף בחאן יונס
ברקע איום הרקטות: הנחיות המיגון החדשות לתושבי עוטף עזה נחשפות
רכב צבאי נפגע מירי סמוך לגבול מצרים; אין נפגעים

הפרות סדר ברצועת עזה 22.02. רויטרס, אתר רשמי
הפרות סדר ברצועה, בשבוע שעבר/אתר רשמי, רויטרס

בשבועות האחרונים גם בלוני הנפץ הפכו לאיום ממשי על התושבים. אחד מהם התפוצץ בתוך יישוב, אך לא פגע במבנה, ואחד נוסף התפוצץ ופגע בבית וגרם לנזק. לפי תושבים ביישובים סמוכים לגבול עזה, פעולת נטרול מטעני חבלה של כוחות צה"ל שמתבצעת יממה לאחר השלכתם פוגעת במרקם החיים משום שהיא כוללת פיצוצים. לדבריהם, ההודעה של צה"ל ליישובים על פעולת הנטרול לא מרגיעה את הילדים וגורמת לבהלה בכל פעם שנשמע פיצוץ.

עוד באותו נושא

בתגובה להפרחת בלוני חבלה: צה"ל תקף עמדות חמאס בדרום עזה

לכתבה המלאה

ללא מנופי לחץ

צה"ל מתאמץ להכיל את ההפגנות ואת הטרור העממי על גדר המערכת בהתאם למדיניות הדרג המדיני, אך מתקשה להתמודד עם העלייה החדה בכמות מטעני החבלה שמושלכים לעבר הצד הישראלי. בשטח, לא נוצרו מנופי לחץ שירחיקו את המחבלים או יורידו את היקף מטעני החבלה.

נכון לשבוע האחרון, צה"ל הגיב רק באמצעים לפיזור הפגנות וירי נקודתי של צלפים, למרות שהאיום על לוחמי צה"ל גדל משמעותית. עד כה, צה"ל הגיב בשלושה מקרים באמצעות תקיפות אוויריות, וזאת רק לשיגור בלוני נפץ שנפלו בתוך יישובים.

בלון תבערה אותר בקיבוץ מעגן מיכאל 9 בנובמבר 2018. גיורא נצר, קב?ט מעגן מיכאל, מערכת וואלה! NEWS
בלון תבערה/מערכת וואלה! NEWS, גיורא נצר, קב?ט מעגן מיכאל

לפי דיווחי צה"ל וגורמים במערכת הביטחון, גרף האלימות והטרור העממי במגמת עלייה והוא עשוי להתגבר ככל שחמאס יתקרב לסוף החודש, אז יציין את יום השנה לתחילת "צעדות השיבה". עד כה, לא נמצא הפטנט בצה"ל שיאתר בלילה ויירט את הבלונים שנושאים מטען חבלה, אולם גורמים טכנולוגיים פועלים בנושא.

ח"כ חיים ילין, תושב הנגב המערבי שמכהן מטעם יש עתיד ויתמודד בבחירות מטעם מפלגת העבודה, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "זו מלחמה א-סימטרית, חד צדדית". לדבריו, חמאס מפתח בלונים ולנו לא עוזר שיש מטוס אף-35. אין צבע אדום שמתריע מפני מטענים ובלוני נפץ. ההתמודדות שלנו במשך השנים הייתה מול קאסם. לא מול קולות הנפץ של בלונים או מטענים".

עוד הוסיף כי "בכל רגע נתון יכול להתפוצץ מטען. שומעים את זה. אי אפשר להכין את הילדים לזה. חמאס מצא פטנט חדש". ילין סיפר כי רק לאחרונה נפל מטען חבלה במרחק של כ-200 מטר ממנו ובמשך מספר שבועות סבל מצפצופים באוזניים.

בתוך כך, מפקד אוגדת עזה, תת אלוף אליעזר טולדנו, הנחה להפסיק להעביר הודעות על ירי הרחקה ואירועים על הגבול לרכזי הביטחון השוטף מחשש להדלפות מידע לחמאס. ההחלטה עוררה ביקורת בקרב גורמי ביטחון שטוענים כי היא פוגעת ביכולת שלהם להבין מה קורה בזמן אמת, להגיב או לעדכן את התושבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully