וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עינויים לצורך הודאות: עיראק והכורדים מחזיקים ב-1,500 ילדי דאעש

דוח של ארגון משמר זכויות האדם מעלה תמונה קשה במחנות המעצר, שבהם נאלצים אותם נערים להודות בחברותם בארגון דרך שימוש בכוח. "המשפטים שנערכים להם אינם הוגנים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

"

כ-1,500 ילדים מוחזקים במחנות מעצר בעיראק ובשטחים שבשליטת הכורדים בחשד להשתייכותם לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) - כך לפי ארגון משמר זכויות האדם. בדוח נאמר כי החשודים נעצרים לעתים באופן שרירותי ועוברים עינויים כדי לאלץ אותם למסור הודאות.

בארגון זכויות האדם הפצירו בעיראק וברשויות הכורדיות לשנות החוקים למאבק בטרור ולהפסיק את המעצרים האלו, שלפיו הם הפרה של החוק הבינלאומי.

ממשלת עיראק והרשויות הכורדיות בחבל טרם הגיבו לדוח האחרון, אך הממשל הכורדי דחה בעבר דוח של משמר זכויות האדם, שבו נטען כי ילדים עוברים עינויים כדי שיודו בקשריהם לארגון. בינואר אמר גורם ברשויות כי הילדים עוברים "שיקום" ואינם נתונים לעינויים, אלא זוכים לאותן זכויות כמו של אסירים אחרים.

לקריאה נוספת על קריסת דאעש
בעלה של נערת דאעש הבריטית: "רוצה לשוב עמה להולנד"
נטושים ופצועים: הילדים האבודים של דאעש ניצלו מהמעוז האחרון

ילד יזידי ששוחרר משבי דאעש בסוריה מתקבל על ידי משפחתו בעיראק, 2 במרץ 2019. רויטרס
ילד יזידי שהוחזק בשבי דאעש בסוריה מתקבל על ידי משפחתו בעיראק, שבת/רויטרס

בדוח בן 53 העמודים נכתב כי לפחות 185 ילדים זרים הורשעו בעבירות טרור ונשלחו למאסר. בארגון טוענים כי המשפטים אינם הוגנים ומתנהלים במהירות הבזק. "גישת הענישה הכוללת הזו אינה צדק, והיא תיצור השלכות שליליות ארוכות טווח עבור רבים מהילדים האלו", אמר ג'ו בקר, מנהל תחום זכויות הילד בארגון.

הארגון ראיין 29 ילדים עצורים בנובמבר האחרון. 19 מהם, נכתב, סיפרו כי הם עונו על ידי החוקרים, שהכו אותם עם צינורות פלסטיק, כבלי חשמל ומקלות. אחד מהם, נער בן 17 שהוחזק במחנה עיראקי, אמר כי הוא נתלה שוב ושוב מרגליו למשך עשר דקות בכל פעם. בדוח צוין גם כי רוב הנערים שרואיינו סיפרו כי הם הצטרפו לארגון בשל צרכים כלכליים או לחץ משפחתי. חלקם ציינו בעיות משפחתיות או רצון לקבל מעמד חברתי.

משמר זכויות האדם אמר כי אלו ששוחררו חוששים לשוב לבתיהם בשל הכתם שנדבק בהם והחשש מפני מעשה נקם. הארגון הדגיש כי החוק הבינלאומי רואה בילדים שגויסו למלחמה קודם כל כקורבנות, שיש לשקם אותם ולשלב מחדש בחברה.

הדוח מפורסם על רקע הקריסה של "המדינה האסלאמית", שלוחמיה נותרו מבוצרים בשטח מזערי בצפון סוריה, בסמוך לגבול עם עיראק. עם זאת, אלפי לוחמים, נשותיהם וילדיהם מוחזקים במחנות מעצר, ולא ברור מה יעלה בגורלם, מאחר שרבים מהם הגיעו מאירופה, שם מדינות המוצא שלהן מסתייגות וחוששות לקבל אותם בחזרה.

ההתכווצות של התפשטות דאעש. עיבוד תמונה
ההתכווצות של התפשטות דאעש/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully