וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלה של נערת דאעש הבריטית: "רוצה לשוב עמה להולנד"

יאגו רידיג'ק ההולנדי, שנישא לשמימה בגאם כשהייתה בת 15, נעצר על ידי הכוחות הכורדיים בסוריה. אחרי שלונדון ביטלה את אזרחותה של אשתו, הוא מעוניין לחזור עמה לביתו, יחד עם בנם התינוק. "זו הייתה הבחירה שלה"

שמימה בגאם/צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

בעלה ההולנדי של שמימה בגאם, הנערה הבריטית שהצטרפה לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בגיל 15, אמר כי הוא רוצה שהיא תשוב להולנד יחד עמו. יאגו רידיג'ק התחתן עם בגאם זמן קצר לאחר שהגיעה לסוריה ב-2015. בריאיון לרשת BBC ממרכז מעצר שבידי הכורדים בצפון-מזרח המדינה, הוא הודה כי הוא נלחם עם הארגון הקיצוני, אבל עתה הוא רוצה לשוב למולדתו יחד עם אשתו ובנם התינוק.

רידיג'ק, בן 27, אמר בריאיון כי הוא התנער מדאעש וניסה לעזוב את הארגון. לדבריו, הוא הוחזק במעוז הארגון בא-רקה ועבר עינויים אחרי שחבריו לנשק לשעבר חשדו כי הוא מרגל הולנדי. אם הוא ישוב לביתו, הוא עשוי להישלח לשש שנות מאסר בשל חברות בארגון טרור.

הוא ציין כי הוא לא ראה כל פסול בלהתחתן עם בגאם, בזמן שהייתה בת 15 והוא בן 23, מאחר שזו "הייתה הבחירה שלה". הוא תיאר כי כשהכיר את הנערה ממזרח לונדון לראשונה במרכז הנשים בא-רקה, הוא לא היה מעוניין בה בשל גילה הצעיר. עם זאת, רידיג'ק אמר כי הוא הסכים להצעה של חבר שלו "בכל מקרה". הוא הוסיף כי נראה שהיא הייתה במצב נפשי טוב. "היא הייתה צעירה מאוד, ייתכן שהיה עדיף לה להמתין קצת", אמר רידיג'ק, לפני שהוסיף: "אבל היא לא רצתה, והיא בחרה להתחתן ואני בחרתי להתחתן איתה".

בעלה ההולנדי של נערת דאעש שמימה בגאם. BBC, צילום מסך
לא התנגד להצעה להתחתן. בעלה של שמימה/צילום מסך, BBC

המקרה של בגאם הסב את תשומת הלב לבעיה העומדת עתה בפני מדינות אירופה - מה לעשות עם אלפי האזרחים שעזבו את היבשת והצטרפו לדאעש. הנערה, היום בת 19, נמלטה עם רידיג'ק מהעיירה בגוז, המעוז האחרון של דאעש במזרח סוריה. בעלה נכנע בפני הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, ואשתו, יחד עם בנם התינוק, ג'ראח, הגיעה למחנה עקורים בצפון המדינה. לפי הדיווחים, היא כבר עברה למקום אחר.

בריטניה ביטלה את אזרחותה על בסיס הטענה שהיא זכאית לאזרחות בנגלית דרך אמה, שהיא אזרחית בנגלדש. עם זאת, בבנגלדש אמרו כי היא לא אזרחית המדינה וכי היא לא תורשה להיכנס למדינה. בחודש שעבר הודיעה משפחתה של בגאם כי היא תערער על החלטת שר הפנים סאג'יד ג'אוויד, שאותה ביקר גם מנהיג האופוזיציה, ג'רמי קורבין. הוא אמר כי יש לה זכות לשוב לבריטניה וכינה את ההחלטה לבטל את אזרחותה "קיצונית".

הולנד, לעומת זאת, לא ביטלה את אזרחותו של רידיג'ק, תושב ארנהיים, שנטש את חייו כדי להצטרף לדאעש ב-2014, השנה שבה הכריז מנהיג הארגון על הקמת החליפות האסלאמית.

עוד באותו נושא

אין לה לאן לשוב: בריטניה ביטלה את האזרחות של נערת דאעש

לכתבה המלאה
הנערה הבריטית שמימה בגאם במחנה פליטים בסוריה, 17 בפברואר 2019. אתר רשמי, אתר רשמי
רוצה לחזור לבריטניה. שמימה בגאם/אתר רשמי, אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully