וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הורה לכחלון: מוצרי החלב המפוקחים יתייקרו ב-3.4%

בתשובה לעתירת תנובה וטרה הורה בית המשפט לשר האוצר לחתום על המלצת ועדת המחירים לעלייה של 3.4% במחירי המוצרים המפוקחים. כחלון, שניסה לדחות את העלייה לאחר הבחירות, אמר כי ילמד את פסק הדין. בין המוצרים שיתייקרו: חלב, וחמאה. תנובה: "יישום ההחלטה ידחה לאחר פסח"

עריכה: תומר לוי

בית המשפט העליון פסק הבוקר (שני) בתגובה לעתירת תנובה וטרה והחליט להורות לשר האוצר משה כחלון לחתום על המלצת ועדת המחירים לחוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים. הודעת בג"ץ מגיעה לאחר התנגדותו של שר האוצר לעליית המחירים. מדובר בעלייה של 3.4% למוצרי החלב הנמצאים בפיקוח. בתוך כך יצטרך השר כחלון לחתום על הצו שמורה על עליית המחירים. שר האוצר ויו"ר כולנו משה כחלון בטוויטר כתב בחשבון הטוויטר כי "קיבלתי כעת את פסק דין מחירי החלב מבג"ץ. אלמד את פסק הדין ואתייחס אליו בהמשך".

במרץ 2018 המליצה ועדת המחירים להעלות את מחירם המרבי של מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 3.4%. שר החקלאות חתם על תיקון לצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, ובכך אימץ את המלצת הוועדה, אך שר האוצר משה כחלון סירב לחתום על התיקון לצו. בשל כך הגישו תנובה את העתירה, באמצעות עורכי הדין רועי בלכר ונגה רובינשטיין.

בית המשפט העליון הכריע היום. השופטים עוזי פוגלמן, מני מזוז ואלכס שטיין קבעו פה אחד כי בהתאם לחוק, השרים מחויבים להורות על תיקון צו הפיקוח בהתאם להמלצת ועדת המחירים, אלא אם מתקיימים נימוקים מיוחדים.

אינפו - מחירים. אתר רשמי
אינפו - מחירים/אתר רשמי

ועדת המחירים המליצה על העלאת המחירים המרביים של מוצרי החלב המפוקחים, בין היתר נוכח עליית מחיר החלב הגולמי, בהתאם להוראות חוק הפיקוח וחוק תכנון משק החלב. בית המשפט קבע כי במקרה זה אמנם היו כוונות להנהיג רפורמה עתידית בשוק החלב, שהייתה צפויה להביא להפחתת מחיר החלב הגולמי, אולם נוכח פיזור הכנסת והבחירות הקרבות הרפורמה לא הבשילה ולא עוגנה בחקיקה הקיימת.

לכן נפסק כי בעת הנוכחית - בהעדר נימוק מיוחד לסטות מהחלטת ועדת המחירים האמורה - הדין מחייב לקבל את המלצתה להעלות את מחירי מוצרי החלב המפוקחים, בהתאם לעלייה במחיר החלב הגולמי. בכך, בית המשפט קיבל את עמדת המדינה שהייתה מנוגדת לעמדת שר האוצר, שלפיה בנקודת הזמן הנוכחית יש להורות על אימוץ המלצת ועדת המחירים.

עוד באותו נושא

חלב, לחם ודלק: ערב הבחירות - והמחירים רק ממשיכים לעלות

לכתבה המלאה
נמשך החרם על תנובה: "ההנהלה פשוט מתעלמת". טל אנגלנדר
עלייה במחיר החלב הגולמי. מוצרי חלב בסופרמרקט/טל אנגלנדר

שר האוצר משה כחלון הגיב בצהריים (שני) לקביעת בג"ץ, אשר הורה לו לחתום על הצו המייקר את מחירי החלב שבפיקוח, ואמר כי היא מהווה "פגיעה ישירה בצרכן ובמשפחה הישראלית. היא נגועה בחוסר רגישות חברתית ובחוסר איזון מוחלט בין שיקולים של בצע כסף לבין טובת הציבור". לדבריו, "הפסיקה תביא לתוצאה בלתי מתקבלת על הדעת. הניסיון לפגוע בצרכן הישראלי, תוך ניצול כוח מונופוליסטי שרירותי ובצע כסף, שבר שיאים חדשים".

כחלון הוסיף: "כפי שנקבע בהחלטה, בסמכותי להפעיל צעדים אחרים על מנת לקבוע מדיניות שתגן על הצרכן הישראלי. החלטתי לפתוח בהליך של שימוע לצורך ביטול וצמצום מכסים. זוהי בדיוק הסמכות הנתונה לי על מנת להגדיל תחרות ולהגן על הצרכן. ידע כל אזרח בישראל שיש מי שמגן עליו. בשביל זה הגעתי למשרד האוצר. מה שלא עשו שיקולים של צדק חברתי והיגיון בריא, אעשה מתוקף תפקידי כשר האוצר".

מתנובה נמסר בתגובה: "תנובה קיבלה את החלטת הבג'צ, תפעל לאורה ומצפה משרי האוצר והחקלאות לחתום על צו המחירים בהתאם להחלטה. לאור הקרבה לחג הפסח החליטה תנובה, כי לאחר חתימת השרים על צו הפיקוח, היא תדחה את יישום ההעלאה עד לאחר החג. בנוסף, על אף שכבר במועד זה זכאיות המחלבות לעדכון מחיר נוסף בשיעור של 3.2%, החליטה תנובה לא לממש את זכאותה לעדכון זה עד לתום 2019 וזאת, מתוך ציפייה שהממשלה תשלים את הרפורמה במשק החלב באופן שמחירי החלב יירדו לטובת הציבור כולו".

(עדכון ראשון: 10:40)

  • עוד באותו נושא:
  • חלב
  • תנובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully