וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל המכינה החשוד בהריגה: "מזדהה עם נתניהו, אנו חברה של תליינים"

1.3.2019 / 18:09

יובל כאהן התייחס לראשונה לכתב החשדות נגדו על הריגת עשרה בני המכינה באסון השיטפון בנחל צפית. מנהל המכינה לשעבר הגיב להחלטת היועמ"ש נגד רה"מ: "בעבר הנאום הזה היה עושה עליי פחות רושם. היום חשתי הזדהות". הורי ההרוגים: "התגובה מעידה שלא מכיר באחריותו לאסון"

צילום: רועי עידן וואינט

אסון השיטפון בנחל צפית - עדכונים אחרונים:

- כתב אישום בהריגה בכפוף לשימוע הוגש נגד יובל כאהן
- בהתייחסות ראשונה לחשדות: "התקשורת הפכה לזירת המשפט המרכזית"
- על המשפחות: "כשהטענות באות מהן אין לי שום תלונה או כעס"
- הורי ההרוגים: "ההפך הגמור ממה שהיינו מצפים מראש מכינה"
- המדריך אביב ברדיצ'ב נאשם אף הוא בהריגת עשרת החניכים בכפוף לשימוע

מנהל מכינת "בני ציון" לשעבר יובל כאהן הגיב היום (שישי) לראשונה לכתב האישום בכפוף לשימוע שהוגש נגדו השבוע ובו הואשם בהריגתם של עשרה מחניכי המכינה בנחל צפית. בחשבון הפייסבוק שלו כתב כאהן כי "שמעתי אמש את הנאום של ביבי אחרי כתב החשדות. בעבר הנאום הזה היה עושה עליי פחות רושם. היום הרגשתי קצת הזדהות". לדבריו, "הפכנו לחברה של תליינים".

"מוזר שהתנהלות משפטית מול אדם מתנהלת בתקשורת שהפכה לזירת המשפט המרכזית", ציין. "פעם זה היה עונג שהיה שמור לפוליטיקאים. היום זה מתנהל מול כל אדם. אם יש בזה עניין לציבור צריך לספק אותו". עוד הוסיף כי "מוזר שכתב החשדות מגיע אלי בווטסאפ מתלמיד שלי דקות אחרי שהגיע אלי מעורך הדין שלי. מוזר שעורך הדין שלי כותב לי הודעה מהרכבת בבוקר, שהוא הבין מהפניות של התקשורת שהוחלט להגיש נגדי כתב אישום על הריגה. עשרה חודשים לקחה החקירה, וכשהגיעה ההחלטה אי אפשר להעביר אותה לנאשם שלושה ימים או שלוש שעות לפני התקשורת".

כאהן טען כי עם פרסום כתב האישום בכפוף לשימוע נגדו שלשום, הפך "באופן רשמי לדמון ציבורי", אולם הוסיף כי "אין בי כעס על כתב החשדות". מנהל המכינה תיאר כי "אנשים שהכירו אותי, קוראים כתב חשדות וממנו מסיקים מסקנות נחרצות בלי לטרוח לשאול אותי. כשהטענות באות מהמשפחות אין לי שום תלונה או כעס. הצעתי להן להיפגש כמה פעמים, הן לא מעוניינות וזה מובן לי לגמרי. אני עצוב על זה, ומצטער על זה, אבל מבין את זה".

לקריאה נוספת בנושא
הורי ההרוגים באסון צפית על כתבי האישום: "לא ישיבו את ילדינו"
נתניהו על אסון צפית: "נקים ועדת בדיקה להבטחת עתיד המכינות"
"יריקה בפרצוף": הפגישה הקשה של הורי אסון צפית עם השר בנט

יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
"אין בי כעס על החשדות". יובל כאהן/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

אייל ואתי בללי, הוריה של גלי, שנספתה באסון אמרו בתגובה לדבריו של כאהן כי "אם לפני שהכרנו את כתב האישום חשבנו על יובל שהוא יהיר ואטום, לאחר קריאת כתב האישום ותיאור העובדות דקה אחרי דקה, התחזקה בעינינו מאוד הדעה שלנו עליו".

לדבריהם, "עוד בפגישת ההיכרות איתו במכינה נחשפנו להתנהגות היהירה שלו, שהסבירה את ההתעלמות המוחלטת והלא ברורה שלו מהבקשה הלגיטימית של גלי ביתנו אליו שישחרר אותה למכינת הנגב. הפוסט שפרסם, מעיד על כך שהוא עדיין לא מכיר באחריות שלו לאסון, ההיפך הגמור ממה שהיינו מצפים מראש מכינה שהדגל שלה הוא חינוך למנהיגות".

יעל כהן אמא של רומי שנספתה באסון: "היה לנו מאוד קשה לקרוא את הדברים של יובל, לא מופתעת, היתה בתוכי תקווה שיובל יבחר להרכין את ראשו לבקש סליחה ולהודות על טעותו ולא להתגונן. הכשלון שלו כמנהיג שחשב שיודע יותר טוב מכל מי שהיה סביבו - חניכים, הורים, גורמים מקצועים וכו' חייב לצאת החוצה". לדבריה, "זה שהוא אדם ערכי ועשה דברים בשירותו הצבאי, לא מוריד מהטעיות הקריטיות שעשה כמנהיג ומנהל המכינה, במיוחד שהוא יוכל להתעלם מהשירות המטרולוגי, נפגעתי ממנו, הוא שתק 10 חודשים, ברור לי שהוא מדבר כתוצאה מהכתב האישום שהוגש עכשיו, מדבריו עולה קו הגנה שהכתיב לו עורך דינו, אני מצטערת אבל זו אינה מנהיגות".

דורית ברהום, אמה של מעיין שנספתה באסון אמרה: "נתחיל קודם בציטוט הראשון של יובל 'שום דבר לא עומד ביחס לאסון הנורא שקרה. ילדים שנהרגו', ואני אומרת לא מדובר בילדים שנהרגו, מדובר בילדים שיובל כאהן ואביב ברידצ'ב הרגו בעצמם, לגבי שאר הדברים שכתב כאהן - אלה עוד טיפים שקיבל מעורכי דין, בושה וחרפה".

אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה. --, מערכת וואלה! NEWS
אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה/מערכת וואלה! NEWS, --

הדר אלפי, אמו של צור, כתבה כי "מקפיא דם היה לקרוא טת כתב ההאשמה נגדך. מפלצת! לא יהירות ולא שחצנות, גם אדם לא אקרא לך. שיחקת בחיי הילדים. זה שעשית!". לדבריה, שעה אחרי סיכלת כל ניסיון לשמור על חייהם והובלת אותם מיום ראשון ועד חמישי אל ערוץ הנחל, אל רגעי מותם. אינך ראוי לטיפת חמלה. סוגר ובריח בלי אור יום, זה מה שמגיע לפושע כמותך".

שרון סדן, אמה של יעל, כתבה: "כמה שפל אדם יכול להיות? רצחת עשרה נערים! בגלל היהירות שלכם, האגו והאני האלוהים שלכם. התעלמתם מכל ההתראות, גם כשההורים ניסו לעצור את הגיבוש זלזלתם בנו. גם כשהילדים כתבו להורים שהם הולכים למות, התעלמתם".

עוד הוסיפה כי "אין בך טיפת מצפון, טיפת מחילה. חלאת אדם זה מה שאתה. איך לעזאזל איש שפל כמוך הופך להיות מנהל מכינה, אחראי על מיטב הנוער? איך הולכתם אותנו שולל? אם ישנו צדק במדינה הזאת, לא תראו אור יום והעונש הזה עדיין לא יתקרב לגיהינום שאנחנו חיים בו בכל נשימה".

לפני יומיים החליטה פרקליטות מחוז דרום להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד כאהן והמדריך במכינה אביב ברדיצ'ב בגין הריגה וחבלה חמורה, על חלקם בטיול שבו נהרגו עשרה מחניכי בנחל צפית שבערבה. לפי כתב האישום עליו החליט פרקליט המדינה, שי ניצן, "במעשיהם ובמחדליהם האסורים, החשודים גרמו למותם של עשרה מחברי הקבוצה ולחבלה חמורה של שני המועמדים למכינה, בקלות דעת, וזאת בכך שהשניים נטלו סיכון בלתי סביר לאפשרות גרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן".

אוטובוס של נערים נקלע לשיטפון במהלך טיול בנחל צפית שבערבה. שוטרים, מתנדבים מיחידת החילוץ ערבה ומסוקים של צה"ל הוזעקו לחלץ את הנערים. חדשות MivzakLive, מערכת וואלה! NEWS
פעולות החילוץ וההצלה לאחר אסון השיטפון/מערכת וואלה! NEWS, חדשות MivzakLive

נגד מדריכה נוספת נסגר התיק מחוסר אשמה לאחר שהתברר כי נהגה כראוי באירוע. בכתב האישום הוסבר לגבי אותה המדריכה כי "התברר כי היא ביקשה כמה פעמים ואף התעקשה לבטל את הטיול, אך כל בקשותיה נדחו על ידי החשודים, שהיו ממונים עליה".

בחודש מאי, זמן קצר לאחר האסון, המליצה המשטרה להעמיד את ברדיצ'ב לדין בגין הריגה ואת כאהן בגין גרימת מוות ברשלנות. למרות זאת, פרקליט המדינה שי ניצן אימץ את המלצת פרקליט המחוז אלון אלטמן לשקול את העמדתם לדין בכפוף לשימוע בגין הריגה וחבלה חמורה.

על פי כתב האישום, הובא לידיעתו של כהאן כי כל הטיולים של משרד החינוך באזור השיטפונות בוטלו, וגם חברת חיזוי מזג האוויר שנשכרה על ידי המכינה מסרה מידע על החשש הכבד מהשיטפונות, אולם הוא התעלם מכך. בנוסף לכך, כאהן התעלם גם מחוות דעתו המקצועית של סגן מפקד יחידת חילוץ ערבה שהתנגד לקיום הטיול במועד המתוכנן. עוד נטען בכתב האישום כי "אחת המדריכות במכינה, שהייתה אחראית על הכנת הטיול, הפצירה בחשודים, בימים שקדמו לאירוע, שלא לקיים את הטיול, משום שהיא 'מפחדת' משיטפון, אולם החשודים התעלמו מאזהרותיה ומחששותיה".

נציגים של ההורים השכולים מאסון מכינת בני ציון, ועשרות בני משפחה וחברים הגיעו הערב, יום חמישי, 13.12.2018, להפגין מול מכינת בני ציון. מערכת וואלה!
נציגי ההורים השכולים מפגינים נגד פתיחת המכינה/מערכת וואלה!

"זה יום עצוב ונורא לכולנו", אמרו הורי ההרוגים בנחל צפית אחרי ההחלטה על כתבי האישום השבוע. עשרה חודשים אחרי שעשרת החניכים נספו בשיטפון בטיול שקיימה המכינה בנחל שבאזור בערבה, אמרו הוריהם כי "כל עונש שיושת על האחראים לא ישיב את ילדינו".

הם טענו כי "עצם ההחלטה להאשים בעבירת הריגה מעידה על עוצמתו של המחדל הנורא". לדברי ההורים, ההחלטה "מדברת בעד עצמה" ומעידה "על הכשלים והמחדלים האיומים שהביאו לאסון".

"אנחנו נעקוב מקרוב אחר ההליך הפלילי ונצפה להבטחת ראש הממשלה להקמת ועדה ציבורית לבחינת פעילות המכינות ובטיחות התנהלותן", הוסיפו. "נמשיך להילחם על כך שאסון כזה לא יחזור עוד לעולם".

חלק מההורים ביקשו לחזק את הפרקליטות על החלטה להגיש את כתבי האישום בגין הריגה, למרות המלצת המשטרה להעמיד לדין את כאהן בגין גרימת מוות ברשלנות. אתי בללי, אמה של גלי שנספתה באסון, אמרה כי "בהחלט יש דברים שמובנים מאליהם עבורנו וטוב שגם אצל מי שצריך לקבל את ההחלטות. ההודעה הזאת מרגיעה אותנו שיש מי שרואה את הדברים כמו שהם". לטענתה, "זה ברור לנו מאליו שיובל אחראי למה שקרה, וזה שעשרה חודשים הוא מסתובב מבלי לתת עדיין את הדין ומבלי שנדע מה מוגש בסופו של דבר. תקופה לא פשוטה".

גם רותם בר שלום, אמה של אילן, אמרה כי היא מחזקת את ידי הפרקליטות וכי "החלטה כזו רק מחזקת את העובדה שמי שהרגו עליהם לשאת בתוצאות". היא הוסיפה כי "אנשים בחברה הישראלית שכחו מהו ערך חיי אדם ומה היא אחריות. שום כתב אישום לא יחזיר לי את אילן, אבל אולי ימנע אסונות כאלו בעתיד".

אוריאל בר שלום, אביה של אילן, אמר: "זה יום קשה רגשית. אני רק מקווה שבסוף, במקביל, תיפתח ועדת חקירה בלתי תלויה כפי שראש הממשלה התחייב ושהמכינה תקפיא את פעילותה עד ליישום מסקנות אותה ועדה".
(עדכון ראשון: 12:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully