וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמוקרטים: "ממשל טראמפ דחף להקמת תחנות כוח גרעיניות בסעודיה"

20.2.2019 / 8:19

דוח חדש טוען כי בכירים בממשל דחפו לבניית תחנות כוח בסעודיה, למרות החשש מהפרת חוקים להגבלת תפוצת נשק גרעיני ומניגוד עניינים של יועצו של טראמפ. "נדרש בירור האם הפעולות שבוצעו עולות עם האינטרס הלאומי - או משרתות את מי שירוויחו מכך כספית"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

בכירים בממשל טראמפ דחפו לבנות תחנות כוח גרעיניות בסעודיה על אף התנגדות חריפה של היועצים המשפטיים של הבית הלבן, שסברו כי יש במהלך קשיים חוקיים - כך עולה מדוח שחובר על ידי נציגים דמוקרטים מוועדת הביקורת בבית הנבחרים.

לפי הדוח, בכירים בממשל, לרבות היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין, שמילא את התפקיד זמן קצר לפני שפוטר, פעלו יחד עם קציני צבא משוחררים כדי לעקוף את הליך קבלת ההחלטות השגרתי ולקדם ייצוא של מידע שמומחים חששו כי יוכל לשמש להפצת טכנולוגיה גרעינית במזרח התיכון. היועצים המשפטיים הזהירו כי ייצוא של התכנית, שכונתה "תכנית מרשל של המזרח התיכון", עלולה להפר חוקים שנועדו להגביל תפוצה של נשק גרעיני, וכן עלולה להעמיד את פלין בניגוד עניינים. זאת, מכיוון שהוא פעל לקידום הנושא בעת שעבד עבור החברה שהייתה מעוניינת לייצא את הידע בנושא, והמשיך לפעול כך גם לאחר שהתמנה לתפקידו בית הלבן.

עוד בוואלה! NEWS:
אין לה לאן לשוב: בריטניה ביטלה את האזרחות של נערת דאעש
האנטישמיות בצרפת: 80 מצבות הושחתו בבית קברות יהודי
"אין זמן לשחק או לעשות שיעורים": הבצורת באוסטרליה הרסנית לילדים

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לשעבר מייקל פלין מגיע לדיון בבית המשפט בוושינגטון, 18 בדצמבר 2018. רויטרס
ייצוא התכנית על ידי החברה שבה עבד עלול להעמיד אותו בניגוד עניינים. פלין/רויטרס

לפי הדוח, גם לאחר שפלין פוטר מתפקידו, הרעיון נותר באוויר. לדברי הדמוקרטים, נכון לשבוע שעבר, בבית הלבן עדיין שקלו כמה גרסאות של ההצעה, מה שהביא את הוועדה בבית הנבחרים לפתוח בבדיקה של הנושא. "נדרש בירור נוסף כדי לקבוע האם הפעולות שבוצעו על ידי ממשל טראמפ עולות בקנה אחד עם האינטרס הלאומי של ארצות הברית, או לחילופין האם זה משרת את אלו שאמורים להרוויח כספית כתוצאה מן השינוי", נכתב בדוח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"החברה עבדה עם מקורבי טראמפ"

לפי הדוח, החברה, IP3, המקדמת הפצה של טכנולוגיות גרעיניות ליצור חשמל, היא זו שביקשה לבנות את תחנות הכוח בסעודיה. מי שקידמו את ההצעה הם גנרלים לשעבר ופקידי ממשל שיכלו להרוויח כספית ממהלך שכזה. הנציגים הדמוקרטים טענו כי חושפי שחיתויות הציגו בפניהם ראיות לכך שהחברה עבדה בצורה הדוקה עם מקורביו של הנשיא דונלד טראמפ.

עוד נכתב בדוח כי שבוע אחרי שהושבע כנשיא, סגנו של פלין לענייני המזרח התיכון, דרק הארווי, נפגש עם נציגי החברה בבית הלבן וביקש מהיועצים במועצה לביטחון לאומי לכלול את המידע בנוגע לתכנית במסגרת תדרוך שנועד להכין את טראמפ לשיחת טלפון עם מלך סעודיה.

נשיא ארה"ב, דולנד טראמפ במהלך תדרוך לשריפים ומפקדי משטרה בוושינגטון ארה"ב, 13 בפברואר 2019. רויטרס
חושפי שחיתויות הציגו ראיות לכך שהחברה עבדה בצורה הדוקה עם מקורביו. טראמפ/רויטרס

התנהלותו של הארווי והמהירות שבה פעל הדאיגה לפחות עובד אחד במועצה לביטחון לאומי, וכך גם את היועצים המשפטיים, נכתב בדוח. ואולם למרות אזהרות היועצים המשפטיים, התכנית קודמה גם לאחר פיטוריו של מייקל פלין בפברואר 2017.

במרץ 2017, ניסה הארווי להחיות את התכנית כך שחתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, יוכל להביא אותה לאישורו של הנשיא. אולם מחליפו של פלין, הרברט מקמסטר, החליט לעור את התכנית בגלל הקשיים המשפטיים.

"הבית הלבן עוד בוחן את ההצעה"

הטיוטות שנשלחו על ידי IP3 למייקל פלין כללו גם התייחסות למקורב נוסף של טראמפ, תומאס באראק, שעמד בראש הועדה שארגנה את טקס ההשבעה שלו לנשיאות. במזכר אחד שכתב פלין לטראמפ, הוא הציע למנות את באראק לשליח מיוחד לתכנית תחנות הכוח הגרעיניות.

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בטקס סיום קורס של האקדמיה של חיל האוויר בריאד, 23 בדצמבר 2018. רויטרס
מומחים חששו כי התכנית תשמש להפצת טכנולוגיה גרעינית במזרח התיכון. בן סלמאן/רויטרס

במסגרת חוק האנרגיה הגרעינית מ-1954, ייצוא של טכנולוגיות שיכולות לשמש לבניית נשק גרעיני דורשות את אישור הקונגרס, ולטענת הדמוקרטים, האנשים שעסקו בקידום התכנית התעלמו מכך. יועץ ליושב ראש וועדת הביקורת בבית הנבחרים, אלייז'ה קמינגס, אמר לניו יורק טיימס כי יש עדויות לכך שהבית הלבן עדיין בוחן את ההצעה.

הנשיא פגש בכירים מתעשיית הגרעין בבית הלבן בשבוע שעבר בדיון שעסק בהרחבת הפעילות הבינלאומית שלהם, לרבות בבית הלבן. לפי דיווח בבלומברג מי שארגן את המפגש היה ג'ק קיין, גנרל לשעבר בצבא ארצות הברית ואחד ממייסדי IP3.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully