וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שברים, דם וחבלות: כך הגיעו לביה"ח העצורים שהוכו בידי לוחמים

19.2.2019 / 17:01

לוחמי גדוד נצח יהודה הואשמו בהתעללות בפלסטינים שסייעו למחבל שהרג שניים מחבריהם. לוואלה! NEWS הגיעו ממצאי הבדיקות שעברו האב והבן שהוכו. מצ"ח טענה כי לפי עדויות הפלסטינים נפגעו אחרי עלייתם לרכב, אולם בסנגוריה הצבאית אמרו כי רק דוח פתולוגי יקבע כיצד נפצעו

צילום: יותם רונן, עריכה: ליר שפיגלר

"סובל משברים חריפים באפו ובצלעותיו, עם חבלות ושטפי דם, התלונן על כאבים בפלג גוף ימני ובעין שמאל" - אלה הם עיקרי התיק הרפואי שנכתבו בבית החולים שערי צדק בירושלים, לאחר שרופא בכיר במיון בדק את אחד מהעצירים הפלסטינים שהוכה על ידי לוחמי גדוד נצח יהודה. התיקים הרפואיים נחשפים בוואלה!NEWS, לאחר שכתב אישום בגין התעללות בעצירים הוגש נגד הלוחמים.

הפלסטינים הואשמו כי סייעו למחבל עצאם ברגותי, חבר בחוליית המחבלים שביצעה את הפיגועים בעופרה ובגבעת אסף לפני כחודשיים ולאחר מעצרם עברו התעללות קשה ברכב ה"זאב" על ידי הלוחמים. היום התקיים בבית הדין הצבאי ביפו דיון בעניינם של הלוחמים החשודים באלימות, ומחוץ לבית המשפט התכנסו תומכים, בהם אלאור אזריה והזמר אריאל זילבר.

עוד בנושא:
חשיפה | מפקד לוחמי נצח יהודה שהואשמו בהתעללות התריע: "מטורף שילוו עצורים"
הכו פלסטינים מכוסי עיניים: כתב אישום נגד חמישה לוחמי "נצח יהודה"
חקירות מצ"ח ופיגועים: ב"נצח יהודה" מנסים לעצור את רצף התקלות

מסמכים - נצח יהודה. אתר רשמי
"כאבים בפלג הגוף הימני". חוות הדעת הרפואית של בן ה-44 שהוכה/אתר רשמי
מסמכים - נצח יהודה. אתר רשמי
חוות הדעת הרפואית של בן ה-44 שהוכה/אתר רשמי

"מדובר בבן 44 ברקע סכרת הסובל מחבלות בגופו, הובא למיון לאחר שנחבל בפנים ובבית החזה, בטן עליונה במהלך המעצר, בקבלתו למיון התלונן על כאבים בפלג גוף ימני ובעין שמאל", נכתב בתיק הרפואי. לאחר בדיקה מקיפה שנערכה לעציר הפלסטיני סיכם הרופא את הממצאים. "שברים חריפים באף, שברים בכמה צלעות מימין, ממצא בכבד ככל הנראה שפיר, ברקע החבלה ושברים בצלעות מומלץ אולטרה סאונד. לאור זאת אושפז לצורך השגחה במחלקתנו".

באשר לאבחון הרפואי של בנו בן ה-21, עולה מעיון בתיקו הרפואי כי איבד את הכרתו למשך כמה שניות במהלך המעצר. "נחבל בפניו ובחלקי גופו, איבד את הכרתו למשך כמה שניות, מאז סובל מבחילות, הרגיש כאבים ונפיחות בעיניים, מציין כאבים בעת הזזת הראש והצוואר". לאחר בדיקה מקיפה שנערכה לעציר הפלסטיני, סיכם רופא המיון בשערי צדק את ממצא הבדיקה: "במיון במצב כללי טוב, המטומה (חבלה) ובצקת ניכרת על רקמת הפנים, קושי בפתיחת הלסת, רגישות בחזה, בבטן ובגפיים. ללא סימני חבלה משמעותיים, בדיקה נוירלוגית תקינה. משחורר במצב כללי טוב".

מסמכים - נצח יהודה. אתר רשמי
"איבד את הכרתו לכמה שניות". התיק הרפואי של בן ה-21/אתר רשמי
מסמכים - נצח יהודה. אתר רשמי
התיק הרפואי של בן ה-21/אתר רשמי

לאחר הבדיקה שעברו העצירים הפלסטינים בשערי צדק, ביקשו חוקרי המשטרה הצבאית מראשי המכון לרפואה משפטית באבו כביר להעביר חוות דעת נוספת על אופי הפציעות של הפלסטינים. בבקשה לחוות הדעת הפתולוגית נכתב כי "בעת הבדיקה דיווח הגורם הרפואי כי על העצורים סימני אלימות וכי ניתן לראות כי הם פצועים בחלקי גופם".

"יש לציין כי מהעדויות שנגבו, עולה כי מצב העצורים בטרם הימצאותם ברכב היה ללא סימני פגיעות", נכתב, "על כן עולה החשד כי במהלך ליוויים ברכב הופעלה נגדם אלימות על ידי החיילים שנמצאו במקום. אבקש לקבל חוות דעת וזאת על מנת לבחון מה גרם למצבם של העצורים במידה והוכו - כיצד, אם בעזרת נשק חם או קר, מה הייתה עוצמת החבלה, האם הפציעות היו עצמיות או נגרמו על ידי גורם חיצוני". עם זאת, גורמים בסנגוריה הצבאית מסרו כי עד שלא יוגש הדוח הפתולוגי, לא ברור מי גרם לחבלות.

בשבוע שעבר פורסמו קטעים מתוך עדויות האב ובנו בחקירתם במשטרה הצבאית החוקרת, שבהן סיפרו על ההתעללות שספגו מידי הלוחמים. "אחד החיילים ביקש שאגיד 'בדם ובנשמה נפדה את פלסטין', וביקשו ממני להסתכל איך מרביצים לאבא שלי", סיפר הנער בן ה-15. "אמרו לי 'תסתכל על אבא שלך, מגיע לו לחטוף מכות".

הקראת כתב האישום בעניינם של  לוחמי גדוד נצח יהודה שעל פי החשד היכו פלסטינים, בית דין צבאי ביפו, 31 בינואר 2019. אבי כהן
העצורים בבית המשפט/אבי כהן

הבן סיפר על השתלשלות האירועים משהוכנס עם אביו לרכב. "קיבלתי מכות בפנים, באזור החזה, בבטן וברגליים. הרביצו לי ארבעה חיילים עם הידיים, הרגליים וכלי הנשק", אמר. לדבריו, "הם הרביצו לי בברך עם הקנה של הנשק ועם הקת בחזה, בברכיים, בירכיים ובאשכים. כשירדתי מהרכב הייתי עם פנים נפוחות. לא יכולתי לפתוח את עין שמאל". האב אמר כי "בהתחלה הרביצו לי עם חגורה וקיללו אותי. כששאלתי למה מרביצים לי, הם הכו אותי עם קת הנשק. אחר כך אחד החיילים דרך לי על הפנים, וכך נשבר לי האף. דיממתי באופן מסיבי מהאף במהלך הנסיעה. צעקתי עליהם בטונים הכי גבוהים שלי, למה אתם מרביצים לי, ואחד מהם צעק לי לשתוק. הרביצו לי בפנים ואיבדתי את ההכרה".

לפני כשבועיים הוגשו כתבי אישום חמורים נגד חמשת הלוחמים שנאשמים שהכו את העצורים הפלסטינים. לפי כתב האישום, הם סטרו להם, שלחו לעברם אגרופים ואף הכו אותם באמצעות חפצים קהים. כל זאת בזמן שהיו העצורים אזוקים ומכוסי עיניים. בנוסף לעבירות אלו, שניים מהלוחמים מואשמים גם בעבירה של שיבוש הליכי משפט, לאחר שתיאמו את גרסאותיהם. בשבוע שעבר דווח כי החמישה מוסיפים להכחיש את פרטי כתב האישום שהוגש נגדם.

חוות דעת פתולוגית - נצח יהודה. אתר רשמי
"מה הייתה עוצמת החבלה?". הבקשה לחוות הדעת הפתולוגית/אתר רשמי

מוקדם יותר נחשף בוואלה! NEWS מכתב ששלחו אימהות של לוחמים מהגדוד לרמטכ"ל אביב כוכבי. "בימים בהם עומדים לדין חמישה מטובי בנינו, ועוד טרם החל הדיון המשפטי בעניינם, נשמעו בקרב התביעה הצבאית אמירות קיצוניות ומכוערות כאילו מדובר באחרוני הפושעים ולא במי שנושאים בגאווה על מדי צה"ל את סיכת הלוחם של 'נצח יהודה'", כתבו האימהות.

בין החתומות על המכתב אודל מירב כהן ואילנית מוריוסף, האימהות השכולות של יוסף כהן ויובל מוריוסף שנרצחו בפיגוע בגבעת אסף. "כפי הידוע לנו, החיילים הללו מוכנים לקחת אחריות על מעשיהם ואף לקבל עונש הולם ומידתי, אך 'העליהום' והרצון להשליך אותם לכלא לתקופה ארוכה ולהכתימם ברישום פלילי שיעפיל על המשך חייהם, יוצר בקרב הציבור תמונה מעוותת של עבריינים ולא חיילים גיבורים. אם אירעו טעויות בפעילותם או שיקול דעתם היה מוטעה יודעת המערכת הצבאית, לבחון את כלל השיקולים, להסתכל על התמונה הרחבה ובסופו של יום לנהוג באופן הגון וראוי עם לוחמיה, מיטב בניה", הוסיפו האמהות במכתב.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "פרטי האירועים מפורטים במסגרת כתבי האישום שהוגשו, לרבות הפגיעות שנגרמו לעצורים הפלסטיניים. הדברים יפורטו במסגרת ההליך המשפטי".

(עדכון ראשון 16:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully