וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע טענות להטייה: משרד החינוך יקפיא פרסום ציוני המיצ"ב בביה"ס

18.2.2019 / 14:20

משרד החינוך הודיע שיקפיא פרסום תוצאות המבחנים על רקע טענות להטייה מצד מורים בבית הספר בבחינות בכיתות ה'. היועמ"ש אישר את בקשת המשרד לבחון את אי פרסום תוצאות המיצ"ב בבתי הספר. למרות ההחלטה יתקיים דיון בעניין צו מניעה על סכסוך העבודה שהוכרז על סוגיית המיצ"ב

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניב מעוז

משרד החינוך הודיע היום (שני) כי הוא מקפיא את פרסום ציוני המיצ"ב של שנת הלימודים תשע"ח, ויבחן מודל פרסום חדש לציונים ולקיום המבחן. החלטת משרד החינוך מגיעה על רקע הטענות על הטייה בתוצאות מצד מורים לכיתות ה' במבחנים באנגלית ובמתמטיקה. בנוסף, הסתדרות המורים הכריזה בחודש שעבר על סכסוך עבודה מול משרד החינוך בשל ההחלטה על קיום המבחנים במתכונתם הנוכחית שבה מתפרסמים הציונים.

הודעת המשרד מגיעה בעקבות הפרסום על אי שמירה על טוהר הבחינה מצד מורים בבתי ספר יסודיים בדצמבר האחרון, זאת לאחר שהתברר כי שיעור ההתאמות שהוענקו לנבחנים היה גבוה מהרגיל, מה שהוביל לפגיעה במהימנות הנתונים.

אירוע זה היווה את הקש ששבר את גב הגמל בסאגת מבחני המיצ"ב הבעייתיים, ואליו הצטרפו תלונות חוזרות ונשנות מצד הורים והסתדרות המורים, נוסף על הכרזת הסתדרות המורים על סכסוך על סוגיית המיצ"ב. משרד החינוך מצדו, פנה לפרקליטות בכדי שאלו יאשרו את הקפאת פרסום תוצאות בחינת המיצ"ב הבית ספריות, ופנייתם התקבלה.

עוד בוואלה! NEWS
הדלפות ומסיבות עיתונאים: כך הפכו בחינות המיצב למכונת יחסי ציבור
לבני הודיעה בדמעות: לא נתמודד בבחירות הקרובות
הנערה הבריטית של דאעש ילדה תינוק: "אני רוצה לחזור הביתה"

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר אליאנס, תל אביב 2 בספטמבר 2018. ראובן קסטרו
"פגיעה של ממש בתפקוד התקין של משרד החינוך", דברי המשרד לאור הטיית המורים/ראובן קסטרו

בהודעה שפרסם משרד החינוך עם החלטת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה נאמר כי "המשרד מכבד ומקיים את פסקי הדין הניתנים על-ידי בית המשפט. עם זאת, מאז ניתן פסק הדין של ערכה זו" - הפרסום החלקי של תוצאות המיצ"ב לכיתה ה' בדצמבר האחרון - "מצביע המשרד על פגיעה של ממש בתפקוד התקין של מערכת החינוך".

על רקע כל אלה פנה משרד החינוך למשנה ליועץ המשפטי על מנת לבחון אפשרות להקפאת פרסום תוצאות המיצ"ב לפי חתך בית-ספרי - כלומר, שניתן יהיה לראות מגמות בכיתות ספציפיות - תוך התייחסות להוראות הדין ולפסיקת בית המשפט העליון. לאחר הדיון ובחינת הדברים, קיבל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה את עמדת משרד החינוך, לפיה התפתחות הדברים לאורך השנים פגעה בהתנהלות הכללית של משרד החינוך, והתחייב לבחינה מחודשת של הנושא בכללותו, באמצעות מינוי צוות מקצועי שיפעל להגשת המלצותיו בהקדם.

היום יתקיים דיון בבית המשפט לענייני עבודה בעניין הוצאת צו מניעה לסכסוך העבודה מטעם הסתדרות מורים על מבחני המיצ"ב. הדיון יעסוק בדרישות ביטול מבחני המיצ"ב, בביטול פרסום תוצאות המיצב בפומבי, בהקמת צוות משותף למנהלי בתי הספר שיגבש כלי מדידה חדש, כמו גם בהקצאת שעות לימוד ותגבור נוספות בבתי הספר שיוציאו תוצאות נמוכות במבחני המדידה החדשים שיוגבשו.

עוד באותו נושא

בגלל הטיה מצד מורים: נתוני המיצב לשנת 2018 פורסמו באופן חלקי

לכתבה המלאה
בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"מבחני המיצ"ב הם כלי חשוב", משרד החינוך/בן קלמר

במשרד החינוך מציינים כי "מבחני המיצ"ב מהווים כלי חשוב והכרחי לניהול מערכת החינוך וקידומה. תוצאות בחינות המיצ"ב מספקות למשרד בסיס נתונים, המשמש אותו בניהול המערכת ובפיקוח אחר רמתה של מערכת החינוך והתקדמות, ובכלל זה קביעת מטרות ויעדים לעבודה עם כלל בתי-הספר ועם אוכלוסיות מאותרות, וכן תשתית לתִעדוף השקעת המשאבים ולמתן מענה מותאם לכל מוסד חינוך לפי צרכיו ומוקד מטרותיו, כלי למעקב אחר אפקטיביות תכניות והקצאת תקציבים שהוחלה ועוד".

הסתדרות המורים מסרו בתגובה להודעת משרד החינוך כי הם "מברכים על ההחלטה של משרד החינוך, שקיבל את עמדת הסתדרות המורים והכיר בנזקים שיוצרים מבחני המיצ"ב. זהו צעד ראשון והכרחי לקראת ביטול כולל של מבחני המיצ'"ב והקמת ועדה משותפת לבדיקת הנושא".

רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע שהובילה לחשיפת ציוני המיצ"ב בשנת 2012, אמרה בתגובה כי "משרד החינוך בוחר לתלות את כל תחלואי מערכת החינוך בפרסום תוצאות המיצ"ב. עמדתנו הייתה ונשארה כי ככל שמתקיימים מבחנים מדדיים והערכתיים במערכת החינוך, יש להביאם בפירוט המלא ביותר לציבור ההורים והתלמידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully