וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלפות ומסיבות עיתונאים: כך הפכו בחינות המיצב למכונת יחסי ציבור

24.12.2018 / 16:28

לאחר טענות שהופנו כלפי המורים על כך "שהטו" את תוצאות המבחנים,הסתדרות המורים הודיעה כי לא תשתף פעולה עם המיצב עד להתנצלות שר החינוך. "זה לא כלי לשיפור מדדים פנימיים, אלא כלי ניגוח יח"צני"

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"לא מבצעים מבחני מיצב עד להתנצלות"/בן קלמר

אחרי שנודע כי ישנו חשד להטיות מורים בנתוני מבחן המיצב לכיתות ה' באנגלית ובמתמטיקה, מה שהביא לפרסום חלקי של נתוני המיצב, הודיעה היום (שני) מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, כי הורתה לצוות המנהלים והמורים שלא לשתף יותר פעולה עם מבחני המיצב עד להתנצלות שר החינוך, נפתלי בנט, שהאשים ציבור שלם ברמאות במבחנים.

על פי נתוני משרד החינוך, שיעור ההתאמות מסוג ההקראה היה גבוה, דבר שהוביל לפגיעה במהימנות הנתונים ובכללי האיכות הנדרשים. ההתאמות ניתנו לילדים המאובחנים כבעלי ליקויי למידה, ועל פי משרד החינוך מורים ביצעו הטיות כדי לשפר את הציונים.

"לאור התנהלות פסולה של משרדך והכפשות בלתי מבוססות, לא הותרתם לי כל ברירה אלא להנחות את כל המנהלים בבתי הספר שלא לשתף פעולה עם הליכי ביצוע מבחני המיצב", כתבה בן דוד לשר החינוך. "בנוסף, הנחתי את עובדי ההוראה שלא לבצע מעתה מבחני מיצב פנימיים ולא מיפויים". במקביל, בן דוד קראה לבנט להתנצל בפומבי על ההאשמות הבלתי מבוססות שהטיחו נציגי משרדו בפני המנהלים והמנהלות.

שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, בעצרת לזכר 11 הקורבנות באירוע הירי בפיטסבורג, פנסילבניה. אלקסי רוזנפלד, רויטרס
"הכפשות בלתי מבוססות". נפתלי בנט/רויטרס, אלקסי רוזנפלד

שלומית עמיחי, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך ומנהלת תוכנית בדרום שבמסגרתה פותח כלי המיצ"ב, טוענת כי לאור העובדה שהם הפכו למבחני רייטינג יש לשקול אותו מחדש. "תחילתו של המיצ"ב היה ברצון לסייע למנהלי בית ספר והמורים באיתור וקידום תלמידים על פי רמתם", הסבירה. "בשלב מסוים, בהחלטה ארגונית זה הפך להיות מבחן כולל לכל ילדי ישראל בשכבות גיל מסוימות. מהרגע הזה הוא איבד חלק ניכר מהמטרה".

"פסיקה של בית משפט שחייב לפרסם את התוצאות פר בית ספר הפכה את זה למבחן רייטינג, שהכניס את המנהלים וצוות המורים לדילמות קשות ביותר של הכנת התלמידים, עומק הלמידה, ניצול הזמן הנכון וכמובן משמעויות הפרסום", הוסיפה. "אני חושבת שהמצב הזה הוא אולי הזדמנות לשקול מחדש את הדרך ואת המטרות ואת תרבות המבחנים שמתפתחת, ולראות אולי יש דרכים חלופיות טובות, וזה מבלי להקל ראש בשמירת תרבות המוסר בבתי הספר".

עוד באותו נושא

בגלל הטיה מצד מורים: נתוני המיצב לשנת 2018 פורסמו באופן חלקי

לכתבה המלאה

מכלי לשיפור לכלי לניגוח

דליה פרץ, יו"ר תא המנהלים בהסתדרות המורים ומנהלת מזה עשרים שנה בבית ספר במיתר, הסבירה שמבחני המיצב פוגעים בהתנהלות המנהלים וכן גם בתלמידים עצמם. "בראשית הדרך זאת הייתה חלק מבקשה של מנהלים לקבל כלי מהימן לאבחון פנימי, על מנת שאנחנו נוכל למפות את המערכות בצורה נקייה וברורה ולעשות מהלכים כדי לשפר אותם", הסבירה פרץ. "הכוונות בתחילת הדרך היו מאוד טובות, אך במהלך השנים המיצב הפך להיות כלי שפוגע במורים ובמנהלים במקום כלי מקדם. בתחילת הדרך לא הסתרנו שום נתון ולמדנו באופן פנימי מה טוב אצלנו, מה נקודת החוזק והחולשה, ובנינו תכניות לקדם את נקודות החולשה". לדבריה, מאז שההורים ביקשו לראות את תוצאות המבחנים, הן מפורסמות במסיבות עיתונאים של שרים או בהדלפות, "זה לא כלי לשיפור מדדים פנימיים, אלא כלי ניגוח והדרך הבלעדית לבדוק את המנהלים".

עוד הוסיפה פרץ כי במצב כזה, בו המיצב הופך להיות כלי להערכת המורים והמנהלים בצורה פומבית, זה מעלה את הלחץ של אנשי ההוראה ושל המערכת. "אני חייבת לומר שאני לא מאמינה למה שפורסם במשרד החינוך", הודתה בן דוד. "אני בעצמי עוברת את כל הלחצים האלה ורוצה להגיע להישגים גבוהים ככל הניתן, אבל אני לא רואה מציאות שבה אני אעשה משהו לא תקין על מנת להביא ציונים יותר גבוהים. אם יש טענות על מורים שהטו את המבחנים צריך לבדוק כל מקרה נקודתית ולא להאשים ציבור שלם. לא ייתכן שמנהיגי חינוך יואשמו וימשיכו לנהל את המערכת". בן דוד הסבירה שהטענות פוגעות בציבור רחב של תלמידים ובציבור רחב של מנהלים. "עכשיו ציבור רחב של לקויי למידה לא יקבלו התאמות, למעט ילדים של החינוך המיוחד. גם ילד שהוא באופן אובייקטיבי מאובחן לא יקבל התאמות", הסבירה.

לדבריה, מנהל הוא דמות שנשואות אליו כל באי בית הספר וברגע שהאשימו ציבור רחב של מנהלים ברמאות, בחוסר יושר ובהתנהלות לא תקינה המורים עומדים חשופים מול הורים שיכולים להטיח את הדברים האלה בפניהם. "המעסיקים שלנו הטיחו את זה בפומבי", אמרה בן דוד. לכן, הסבירה בן דוד, עד שלא תהיה התנצלות נקודתית נגד מי שהמשרד מאשים, הם לא ישתפו פעולה עם המיצבים. "אני לא יודעת אם זה מצב הפיך בכלל מבחינת הפגיעה התדמיתית. מדובר במשבר אמון, הטיחו פה האשמות כבדות חסרות בסיס", הוסיפה.

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר אליאנס, תל אביב 2 בספטמבר 2018. ראובן קסטרו
ממשרד החינוך נמסר "כאשר יש בעיה לא שופכים את התינוק עם המים אלא לומדים לפתור אותה"/ראובן קסטרו

ממשרד החינוך נמסר כי "המשרד מכבד את המנהלים ומוקיר את המלאכה החינוכית הענפה שלהם. לאור זאת, המשרד פועל בשנים האחרונות להרחיב את האוטונומיה הניהולית שלהם. ההחלטה שלא לפרסם את המבחנים באנגלית ובמתמטיקה לכיתות ה' על ידי ראמ"ה נבעה משיעור גבוה מאד של תלמידים שהופנו לכיתות מותאמות. מדובר בפרשנות מורחבת ולפיכך אין פה כל אשמה". המשרד הוסיף ,"כאשר יש בעיה לא שופכים את התינוק עם המים אלא לומדים לפתור אותה, ובכוונתנו לפתור אותה באופן מסודר מבלי לפגוע באף גורם. בעניין זה יצויין כי המשרד פרסם הנחיות ברורות מי הילדים שיכולים להיבחן בכיתות מותאמות".

באשר לטענה בדבר הפרסומים, מבהירים במשרד כי "אלה יצאו שלא על דעת המשרד וראוי היה שלא היו מתפרסמים". במשרד גם שללו על הסף את הטענה כאילו התקיימו תדרוכים בעניין, "כל אמירה בענייין זה מופרכת מיסודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully