וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

110 תחנות לאורך 140 ק"מ: פרויקט המטרו של תל אביב יוצא לדרך

14.2.2019 / 19:08

בפרויקט השאפתני שייקח כ-12 שנה לבצעו יושקעו 150 מיליארד שקלים. הוא יכלול 22 רשויות, מראש העין במזרח, רחובות בדרום ורעננה בצפון. במשרד האוצר שוקלים מיסוי על נדל"ן ועסקים במרכז כדי לסייע במימון

צילום: נת"ע ומשרד התחבורה

שלב התכנון הראשוני של שלושת קווי המטרו TLV הסתיים, ואתמול (רביעי) התקיים כנס לציון האירוע. "המשבר הבא של מדינת ישראל הוא התחבורה הציבורית", אמר בכנס שר האוצר, משה כחלון. "לא האמנתי כמה מהר הוא יגיע ואנחנו כבר בתוך המשבר".

לפי הפרויקט, בעוד 12 שנה לפחות יתאפשר למי שלא גר בתל אביב להגיע לעבודה, בילוי או קניות בעיר - בעזרת רכבת תחתית. מדובר במימון בהיקף חסר תקדים של 150 מיליארד שקל. הרכבת תכלול 110 תחנות באורך של כ-140 קילומטר וצפויים לעבור בה כ-450 מיליון נוסעים בשנה.

מערך ההסעים שיוקם ישלב את קווי המטרו המהירים עם קווי הרכבת הקלה ואלה יספקו למאות אלפי תושבים בגוש דן שירות תחבורה ציבורית איכותי ומתקדם בדומה לערים הגדולות בעולם. קווי המטרו ירחיבו את מערכת התחבורה הציבורית של מטרופולין תל אביב לפרברים המרוחקים יותר - כפר סבא ורעננה בצפון, וראש העין במזרח ורחובות בדרום. הקווים אמורים לקצר משמעותית את זמני הנסיעה למרכזי התעסוקה בתל אביב.

לקריאה נוספת:
שנה אחרי הרפורמה בתחבורה הציבורית בהרצליה: מספר הנוסעים הוכפל
מסלולים חדשים ותגבור קווים ישירים: השינויים בתחבורה הציבורית בגוש דן
הונאת האוטובוסים: בכיר במשרד התחבורה נעצר בחשד לשוחד

מפת מטרו תל אביב. יח"צ,
תכנון מפת קווי המטרו/יח"צ

את הכנס ערכה חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), החברה הממשלתית המופקדת על תכנון ויישום מערכת הסעת המונים במטרופולין תל אביב, בחסות משרד האוצר ומשרד התחבורה, לו החברה כפופה. בכנס השתתפו שר התחבורה ישראל כץ וכן ראש אגף תקציבים, החשב הכללי, ראש מטה הדיור, מנכ"לית משרד התחבורה, ראשי ערים, אנשי תכנון ונציגי ארגוני תחבורה וסביבה.

בשלב הראשון הוגדרו שלושה קווים המציינים "מסדרונות ביקוש":

קו מצפון (כפר סבא ורעננה) לדרום (ראשון לציון, לוד ורחובות) דרך תל אביב
קו מזרח מערב שיספק שירות מראש העין דרך דרום פתח תקווה, רמת גן לתל אביב
קו בצורת חצי טבעת שיחבר בין כל קווי הרשת ויאפשר מעבר ביניהם

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
משה כחלון בכנס חברת נתיבי תחבורה עירוניים 13 בפברואר 2019. יואב איתיאל
"המשבר הבא הוא התחבורה הציבורית". כחלון בכנס/יואב איתיאל

"חוק המטרו חייב להיות מלווה באיחוד סמכויות, כמו שעשינו בדיור, ברמה הפוליטית של שר האוצר ושר התחבורה", הוסיף כחלון. "צריך לראות בזה משבר רציני שפוגע במשק ובכלכלה ולהתנהג כמו במשבר בשעת חירום בה עושים 'קיצורים ומעקפים'".

עוד אמר כי "אי אפשר להתייחס לאירוע הזה כאירוע רגיל. אם הממשלה הבאה לא מכניסה את זה כחוברת בחוק הסדרים, כתכנית חירום, זה לא יקרה. יש צורך בוועדה בכנסת מיוחדת לנושא זה. התנאי שלי בכנסת הקודמת היה ועדת רפורמות כי בסדר יום של הועדות אין סיכוי". לדבריו, "קשה להצביע על מקורות המימון", מנגד הוא טען כי "כמו במלחמה, וכך יש להתייחס למשבר התחבורה, מביאים מקורות".

"החלק המרכזי הוא התכנון. בדיור, הפתרון היה מלאי תכנוני. המשבר הזה הפוגע בפריון, בפערים החברתיים ובפערים בין הפריפריה והמרכז. הוא פוגע בחברה הישראלית. מצטער שלא התחלנו בבניית פתרונות עוד קודם אבל היה לנו משבר דיור שאני מקווה שאנחנו כבר ביציאה ממנו".

מטרו תל אביב. -, אתר רשמי
מטרו תל אביב, הדמייה/אתר רשמי, -

שדרת פקידות האוצר גם כן תומכת בפרויקט - החשב הכללי רוני חזקיהו אמר כי "אפשר, רצוי וחובה לקדם את פרויקט מטרו תל אביב". עוד אמר כי זה לא פרויקט, אלא מגה פרויקט. "האתגר הוא חפירה במטרופולין בנוי, צפוף".

לדבריו, האתגר הגדול הוא התחנות, לא המנהרות. "המפתח להגדלת הצמיחה במשק הוא פיתוח התשתיות הלאומיות", אמר. "הן נמצאות בפיגור גדול אחרי העולם. הפער גדול והוא משפיע על האזרחים בכל תחומי החיים. למרות שנעשתה השקעה רבה בתחבורה, ולא רק בתחבורה, היא אינה מדביקה את הצורך. יש צורך בעוד השקעה".

עוד הוסיף כי "אין שאלה בדבר התועלת הכלכלית והחברתית מהקמת רשת המטרו, זה לא פרויקט של תל אביב ואפילו לא מטרופולין תל אביב אלא כל המרכז ובעצם כל מדינת ישראל. כי בלי זה, כל המדינה תעמוד ושום דבר לא יזוז".

בילסקי: "חייבים להתגבר על החסמים כדי לעמוד ביעדים"

ראש אגף התקציבים שאול מרידור אמר בכנס שפרויקט המטרו צריך להיות מתועדף ביחס לפרויקטים אחרים ולקבל אור ירוק בכל מוסדות התכנון. "המימון לא יבוא מתקציב בלבד, אלא גם ממנגנונים שקיימים בעולם לתפיסת הערך שהמטרו יביא לרשויות, לעסקים ולתושבים". בניגוד לדברי החשב הכללי, אמר מרידור שפרויקט המטרו יבוא על חשבון פרויקטים אחרים, בגלל שהסעת המונים היא אחד המנועים הכלכליים במשק. הוא שלל אפשרות להגדלת הגירעון לטובת הפרויקט.

לדבריו, "המימון לא יבוא מתקציב בלבד, אלא גם ממנגנונים שקיימים בעולם לתפיסת הערך שהמטרו יביא לרשויות, לעסקים ולתושבים". הפיתרון לשיטתו הוא במסוי: "נשקל מיסוי", חשף. "אנחנו בדיונים בממשלה על כך" עוד אמר כי "לטעמי מי שצריך לשלם בעיקר זה הנדל"ן והעסקים".

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ הבהיר כי רשת קווי המטרו מהווה מערך משלים לרשת העילית של קווי הרכבת הקלה שמשרד התחבורה מקים באמצעות חברת נת"ע. "אלה הפרויקטים הגדולים ביותר שמשרד התחבורה מבצע מאז קום המדינה", אמר. "קווי המטרו יתנו מענה גם לטבעת החיצונית של המטרופולין".

"חייבים להתגבר על החסמים כדי לעמוד ביעדים", הוסיף ראש מטה הדיור ויו"ר הוועדה לתשתיות לאומית זאב בילסקי. "הוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) מחויב לפרויקט - לא משנה איזה התנגדויות יהיו בדרך - נעמוד בהבטחתנו שהתכנון יאושר בתוך שנתיים". אחר כך לקריאת ביניים "שנה", ענה: "אולי נוריד שליש על התנהגות טובה".

מטרו תל אביב. צילום מסך
מטרו תל אביב/צילום מסך

מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און, הסביר שמטרת המטרו היא לא להפחית את הפקקים, אלא לייצר אלטרנטיבה לציבור הנוסעים שתחסוך זמן וכסף. הוא הדגיש שהאתגר המרכזי הוא לא הביצוע ההנדסי אלא הקושי בתיאומים ובהסכמות מול הגורמים המעורבים. "אנחנו מוכנים להקשיב לכל רעיון או הצעה, אבל המטרו זו לא תכנית כבקשתך", אמר בר-און.

לדבריו, "הפרויקט חשוב יותר מוויכוח על הזזה של תחנה כזו או אחרת. הוא יחייב פשרות - אבל בר השגה. הלקח החשוב שלמדנו מהעבודות להקמת הקו האדום הוא לא לגרור רגליים ולא להימנע מקבלת החלטות, ואת הלקח הזה אנחנו לוקחים קדימה גם לקווי המטרו. תחנת הרכבת במודיעין נפתחה 10 שנים לאחר אכלוס העיר. אסור לנו לחזור על הטעות הזאת לקראת אכלוס תעש רמת השרון, צריפין, סירקין ושכונות רבות נוספות".

הוא הפנה לפרסום של יו"ר הועדה המחוזית תל אביב, דניאלה פוסק, כי עד 2040 יגדל מספר יחידות הדיור במחוז ב-450 אלף תוך שלמעשה תוכפל אוכלוסייתו. פוסק שדיברה אחריו אמרה כי "המטרו משנה את חוקי המשחק, הוא הרכב האוטונומי האולטימטיבי. הוא חברתי".

מטרו תל אביב. צילום מסך
מטרו תל אביב/צילום מסך

"הציבור שבע אכזבות" הוסיף פרופ' מנואל טרכטנברג. הוא הזהיר שעל הציבור לדעת כי "ב-10 השנים הקרובות הולך להיות יותר גרוע" וכי "המטרו הכרחי ופנטסטי אבל הוא לטווח ארוך". עוד אמר כי "במדינת ישראל יהיה צורך להעלות מסים עם כל הפרויקטים השאפתנים האלה. תחבורה, בריאות, חינוך, 'נטו זה ונטו זה ונטו הכל יהיה בסדר'. נטו הכל לא יהיה בסדר. צריך להגיד את האמת וטובה שעה אחת קודם".

לדבריו, "הזכות לנוע ממקום למקום היא זכות בסיסית של האזרח", וכי "יש אי שוויון משווע בישראל לרעת מי שצריך להסתמך על התחבורה הציבורית. הנגישות לא שוויונית. זו משימה לאומית לסגור את הפער הזה". לשיטתו, על הממשלה לקחת אחריות קולקטיבית על התחבורה, כמו על הביטחון, "זה ברמה הלאומית של ראש ממשלה וממשלה. אם צריך להיות מאוחדים במשהו זה שההתייחסות תהיה ברמה זו".

מהנדס עיריית תל אביב, האדריכל עודד גבולי, הזהיר מפני עיכובים בשל הביורוקרטיה. "אחת הבעיות הכי גדולות של מדינת ישראל היא הבירוקרטיה, צריך לזרוק את חוק התכנון והבנייה לפח ולא להוציא אותו משם".

חולדאי: "עידן הרכב הפרטי הסתיים"

דווקא ראשי הערים הגדולות שבמרחב הפרויקט הביעו הסתייגויות. ראש העיר הנבחר של רמת גן, כרמל שאמה הכהן, אמר כי "מבחינת רמת גן פרויקט המטרו הוא פספוס ענק. הקצו לעיר תחנה אחת. איך יכול להיות שהוא מדלג על אצטדיון לאומי, פארק לאומי, בורסה, וגם על רמת החייל? פרויקט חלום, או בלוף? מקווים לשנות".

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הוסיף כי "עידן הרכב הפרטי הסתיים ואף אחד לא מבין את זה, גם לא במשרד התחבורה. איך שר תחבורה שנמצא פה עשר שנים לא מבין שהוא היה צריך לקדם את הרשות המטרופולינית התחבורתית של גוש דן, שתתכנן, תנהל ותשמור את הידע ותביא לקואורדינציה בין כל הגופים ביחד?".

עוד אמר כי "אין עוד מדינה בעולם שהתחבורה מנוהלת על ידי השר והמנכ"לית שלו. אין להם את היכולת, אין להם את הידע, אין להם את המקצוענות. כל מערכת התחבורה בישראל בסך הכול מופרטת לכל מיני גופים שאין ביניהם קואורדינציה".

לדבריו, "מערכת התחבורה היא הראשונה שצריכה שתהיה בה קואורדינציה כי הכול צריך לעבוד ביחד. לכן, בכל העולם יש או רשות או חברה עירונית או מטרופולינית חוץ מבארץ. 'אתה בחרתנו מכל העמים', במדינת ישראל אנחנו עם הספר, הכי חכמים - צריכים להרים את הכפפה ולא לפחד לעשות את שני הדברים: להקים רשות מטרופולינית שתעשה את התכנון ותתכנן את הקווים ואז יהיו לנו את התשובות למה אנחנו צריכים מטרו".

רון חולדאי בכנס חברת נתיבי תחבורה עירוניים 13 בפברואר 2019. יואב איתיאל
"אין עוד מדינה בעולם שהתחבורה מנוהלת על ידי השר". חולדאי, היום/יואב איתיאל

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הפרויקטים יבטיחו את מעמדה הכלכלי של מדינת ישראל. בעשור הקרוב אנחנו בונים את העשורים הבאים של מדינת ישראל עבור הדורות הבאים". לדבריהם, "השלב הראשון של מערכת הסעת ההמונים יצא לדרך והעבודות מתקדמות בקצב מהיר. אנו מאמינים שבאוקטובר 2021 נבצע את נסיעת הבכורה".

"רשת קווי המטרו שתוקם במטרופולין תל אביב מהווה מערך משלים לרשת העילית של קווי הרכבת הקלה, שמשרד התחבורה מקים בימים אלה בגוש דן, באמצעות חברת נת"ע", הוסיפו במשרד. "קווי המטרו יתנו מענה גם לטבעת החיצונית של מטרופולין תל אביב".
 
עוד הדגישו כי "רשת קווי המטרו בשילוב רשת קווי הרכבת הקלה בתל אביב, הם הפרויקטים הגדולים ביותר שמשרד התחבורה מבצע מאז קום המדינה. אחרי מאה שנים של חזון, ו-60 שנה של הבטחות שלא מומשו, אנו מוציאים לדרך שני מגה פרויקטים, שישנו מן היסוד את המציאות התחבורתית במטרופולין תל אביב. המציאות שתהיה כאן ובגוש דן כולו בעוד שנים ספורות, תהיה ותראה אחרת, ותשתווה למקובל במדינות המתקדמות באירופה".

(עדכון ראשון: 16:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully