וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוזמה הסודית ב-CIA: "ממשל טראמפ חיבל בתכנית הטילים האיראנית"

13.2.2019 / 23:53

הניו יורק טיימס חשף כי התכנית האמריקנית, שנולדה בימי ממשלו של הנשיא ג'ורג' בוש הבן, נועדה לחבל בטילים וברקטות של איראן על ידי החדרת חלקים פגומים אל שרשרת האספקה שלה "דרך מדינות וחברות" אשר מספקות לטהראן את הציוד לתכנית החלל

עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: כישלון שיגור לווין איראני, בחודש שעבר)

ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ האיץ תכנית אמריקנית סודית, שנולדה בימי ממשל בוש הבן, לחבל בטילים וברקטות של איראן כחלק ממאמץ לפגוע ביכולות הצבאיות של טהראן ולבודד את הכלכלה שלה - כך דווח בניו יורק טיימס מפי פקידי ממשל. הפקידים אמרו לעיתון כי יהיה זה בלתי אפשרי למדוד בדיוק את הצלחת התכנית המסווגת, שמעולם לא נודע על קיומה באופן רשמי.

בחודש האחרון כשלו שני ניסיונות איראנים לשגר לוויינים לחלל. שני הניסיונות האחרונים של איראן לשגר לוויינים, ב-15 בינואר וב-5 בפברואר, הם חלק מאותה המגמה ב-11 השנים האחרונות, לפיה 67% מניסיונות השיגור האיראנים נכשלים, מספר גבוה בצורה יוצאת דופן בהשוואה לממוצע העולמי בניסויים דומים, העומד על חמישה אחוזים.

לקריאה נוספת:
למרות ביקורת ארה"ב: תצלומים חושפים שאיראן ביצעה שיגור לוויין נוסף
איראן: נכשל ניסיון לשגר לוויין לחלל
התצלומים חושפים: איראן מתכוננת לשיגור שני לוויינים לחלל

שיגור לווין מבסיס במקום לא ידוע, איראן, 2017. AP
שיגור לוויין מבסיס איראני במיקום לא ידוע, 2017/AP

ממשל טראמפ סבור כי תכנית החלל האיראנית היא בסך הכל כיסוי לניסיונות האיראנים לפתח תכנית טילים בליסטיים שתהיה חזקה מספיק כדי לשגר טיל גרעיני שיכול לעוף בין שתי יבשות. לאחר הניסיון הכושל של טהראן ב-15 בינואר, ציין שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, כי שיגורי הלוויין האיראניים כוללים טכנולוגיות "שהן למעשה זהות ליכולות בהן נעשה שימוש בטילים בליסטיים".

פומפאו שוהה כעת בוורשה במסגרת וועידה בינלאומית בה משתתף גם ראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה לדון בצעדים אפשריים כנגד איראן, לרבות הרחבה של הסנקציות. לפי הניו יורק טיימס, התכנית החלה לפני למעלה מ-12 שנים, בממשל בוש הבן, במטרה להחדיר חלקים פגומים אל שרשרת האספקה האיראנית. התכנית הייתה פעילה גם בתחילת הכהונה של אובמה, אבל לאחר מכן דעכה, עד אשר מייק פומפאו התמנה לתפקיד ראש ה-CIA וצייד אותה במשאבים חדשים. האיראנים האשימו בעבר את ארצות הברית בניסיונות לחבל בתכנית הטילים שלהם.

"איראן מחביאה את הכשלונות שלה"

בעיתון ציינו כי בממשל ביקשו שלא לפרסם חלק מהפרטים שבידי המערכת, כיון שהמאמצים הללו עדיין מתקיימים. לפי הדיווח, המאמצים לחבל בתכנית הטילים האיראנית מתבצעת "דרך מדינות וחברות" אשר מספקות לאיראן את הציוד לתכנית החלל. בגלל הסנקציות שהוטלו על איראן, המדינה האיסלאמית מתבססת על השוק השחור ועל מתווכחים מפוקפקים, מטרות של-CIA יש יכולת לחדור אליהן בקלות.

כשפומפאו נכנס לתפקידו כראש ה-CIA בתחילת ממשל טראמפ, הפעילות הגרעינית האיראנית הייתה בהיקף מצומצם לאחר ש-97% מהדלק הגרעיני נמסר לרוסיה, ורוב הצנטריפוגות פורקו בהתאם להסכם הגרעין. אך במקביל, איראן האיצה את תכנית הטילים הבליסטיים שלה. פומפאו, כך דווח, החליט מיד להתמקד בשרשרת האספקה של הטילים, עולם אותו הוא מכיר היטב כמי שבעבר ייסד חברה שמכרה חלקי חילוף לבואינג ולוקהיד מרטין.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו עם עמיתו המצרי סאמח שוקרי במצרים, 10 בינואר 2019. AP
שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו/AP

זה יכול לקחת שנים לשתול חלק פגום בתכנית החלל של האיראנים, וקשה לאסוף מידע כדי לברר האם שיגור שנכשל בהכרח קשור בחלק פגום שמצא את דרכו אל הטיל. לפי הדיווח, לארצות הברית היה מזל כאשר במקרה אחד שיגרו האיראנים טיל לטווח קצר לכיוון בגדאד. הטיל נחת ולא התפוצץ. כאשר מומחים אמריקנים פתחו את הטיל הם מצאו בתוכו חלק אמריקני. "איראן מחביאה את הכשלונות שלה ומגזימה בהצלחות שלה", אמר לעיתון שי קוטון, חוקר של שיגורים איראניים.

בחודש שעבר, לאחר כישלון השיגור האיראני, אמר טראמפ כי אם השיגור היה מצליח, היה בידי האיראנים "מידע קריטי שיכול היה לקדם יכולת בליסטית בין-יבשתית ויכולת להגיע לארצות הברית". לדברי טראמפ, "אנחנו לא ניתן לזה לקרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully