וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמת גן בראש - בת ים בתחתית: הערים שהכי טוב לחיות בהן בישראל

12.2.2019 / 12:59

דוח המדד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציג נתונים על אודות 14 הערים הגדולות בארץ ובוחן את איכות החיים בהן. בנתניה הערכת הבריאות העצמית טובה, ברמת גן מרוצים מרמת צפיפות הדיור ובבני ברק יש אמון רב בממשלה. לאיזה מקום הגיעה העיר שלכם?

צילום: דני שכטמן, צילומי אוויר ואתרי העיריות ת"א, ראשל"צ, בני ברק, רחובות ובת ים, עריכה: שניר דבוש

דוח מדד איכות החיים מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה התפרסם היום (שלישי) במהלך כנס בנושא מדדי איכות חיים, קיימות וחוסן לאומי. במסגרת הדוח נמדדה איכות החיים ב-14 הערים הגדולות בישראל לשנת 2017. מהנתונים עולה, כי ברמת גן איכות החיים היא הגבוהה ביותר ואחריה רחובות וראשון לציון. בתחתית הרשימה ניתן למצוא את בת ים, אשקלון וירושלים.

הדירוג התבסס רק על מדדים שמשותפים לכל 14 הערים הגדולות בהן נבדקו, בין היתר, שיעור התעסוקה, עודף משקל בקרב ילדי כיתה ז', שיעור הזכאות לתעודת בגרות בקרב בני 26 ושביעות רצון מפארקים ומשטחים ירוקים בעיר. העיר המובילה במדרג, רמת גן, הובילה בשיעור מדדי שביעות רצון מעבודה, שביעות רצון מצפיפות הדיור ומדד תוחלת החיים. אולם, במדד אמון בממשלה היא נמצאת במקום ה-13. מתוך 37 המדדים הזמינים עבור רמת גן, רק בשמונה מהם מצבה פחות טוב מהממוצע הארצי.

עוד בוואלה! NEWS:
תוצאות סופיות בפריימריז בעבודה: שמולי ושפיר בראש, כבל בחוץ
ברקע המשבר במערכת הבריאות: מדדי שביעות הרצון מבתי החולים נחשפים
המועמד של איזנקוט או השר לשעבר: מי יהיה נציב קבילות החיילים?

רמת גן נמצאת במקום הראשון במדדי הכנסה חציונית ברוטו מעבודה למשק בית, שביעות רצון מעבודה, תוחלת חיים, צפיפות דיור, שיעור הזכאות לבגרות בקרב בני 26. העיר נמצאת במקום השני במדדי שיעור התעסוקה, בשיעור המועסקים במשרה חלקית שלא מרצון, עודף משקל בקרב ילדי כיתה ז', שיעור בעלי השכלה על-תיכונית וגבוהה בקרב בני 30. גם במדדים שבדקו את הפסולת הממוחזרת, הציפיות ביחס לעתיד, שביעות הרצון מהאיזון בין עבודה לתחומי חיים אחרים זכתה רמת גן במקום השני.

גם השנה, בדומה לשנה שעברה, במקום ה-14 והאחרון מדורגת בת ים, שמנתוני הדוח הפגינה שיעורים נמוכים מהממוצע במדדי תוחלת חיים, עודף משקל בקרב ילדים בכיתה א', שביעות רצון מהדירה, שביעות רצון מהמצב הכלכלי ושיעור ההצבעה לכנסת בשנת 2015. מתוך 33 המדדים הזמינים עבור בת ים, ב-23 מדדים מצבה פחות טוב מהממוצע הארצי, ובעשרה מדדים מצבה טוב יותר מהממוצע הארצי. לעומת זאת, העיר מובילה בשיעור נמוך של תמותת תינוקות. אחוז התאונות הקטלניות מתוך התאונות הדרכים בדרכים עירוניות בבת ים נמוך מאוד בהשוואה ליתר הערים הגדולות 0.82% לעומת 1.59% בממוצע הארצי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
דירוג 14 הערים הגדולות. עיבוד תמונה
דירוג 14 הערים הגדולות/עיבוד תמונה
בניינים ישנים על רקע מגדל יוקרה בעיר תל אביב. ראובן קסטרו
במדד נבדקו 14 הערים הגדולות בישראל. תל אביב (צילום אילוסטרציה: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

עוד עלה לגבי העיר בת ים שבתחתית המדרג כי התושבים בה בקרב בני 20 ומעלה מביעים שביעות רצון נמוכה מהממוצע הארצי מדירותיהם - 79.1% לעומת 87.6%. שיעור בני 20 ומעלה שדיווחו על רעש חיצוני המפריע בדירה הוא מהגבוהים ביותר בהשוואה ליתר הערים הגדולות 44.9% לעומת 33.1% בממוצע הארצי. בבת ים אחוז בני 20 ומעלה המרוצים מהתחבורה הציבורית באזור מגוריהם גבוה מהממוצע הארצי 52.3% לעומת 39.7% ושיעור השימוש באינטרנט בקרב בני 20 ומעלה בבת ים הוא מהנמוכים בהשוואה ליתר הערים הגדולות 65.3% לעומת 81.6% בממוצע הארצי.

במקום השני עומדת רחובות בשביעות רצון מאזור המגורים ומהדירה והיא מהמובילות בתוחלת חיים. בראשון לציון שביעות הרצון מהמצב הכלכלי ומפארקים ומשטחים ירוקים באזור המגורים הן הגבוהות ביותר. בתל אביב-יפו שיעור התעסוקה הוא הגבוה ביותר ושיעור המועסקים במשרה חלקית שלא מרצון - הנמוך ביותר.

עוד עולה כי פתח תקווה היא מהמובילות באמון בממשלה. בני ברק מובילה בשביעות הרצון מהחיים, באמון גבוה במערכת הבריאות, בהערכה עצמית של בריאות טובה, במספר קטן של מקרים חדשים של סרטן בקרב גברים ונשים, באחוז קטן של עודף משקל בכיתות א' ו-ז' ובשיעור הצבעה גבוה בבחירות לכנסת.

חוף בבת ים לאחר שמשרד הבריאות הוגיע על זיהום ואסר על הרחצה בחופי העיר, 22  במרץ 2017. ראובן קסטרו
במקום האחרון. בת ים (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

בנתניה נמצא אחוז גבוה של הערכה עצמית של בריאות טובה ומספר נמוך של מקרים חדשים של סרטן בקרב נשים. באר שבע היא העיר היחידה שבה גרות יותר נשים המועסקות בתפקידי ניהול במגזר הציבורי מאשר גברים. תמותת התינוקות בעיר היא הגבוהה ביותר, ואחוז הולכי רגל הרוגים מתוך סך הולכי רגל שנפגעו בתאונות דרכים בדרכים עירוניות הוא הגבוה ביותר. חיפה מובילה באחוז בני 30 בעלי השכלה על-תיכונית וגבוהה ובשיעור השימוש באינטרנט.

המדדים המשותפים ל-14 הערים הגדולות שנבדקו: שיעור התעסוקה, הרוגים ופצועים בתאונות דרכים, תמותת תינוקות, תוחלת חיים, עודף משקל בקרב ילדי כיתה א', עודף משקל בקרב ילדי כיתה ז'. בנוסף נבדקו מקרים חדשים של סרטן בקרב גברים ונשים בעיר, המדד גם אמון במערכת הבריאות והערכה עצמית של בריאות, צפיפות דיור ושביעות הרצון ממנו.

רמת גן, אזור הבורסה, מזרח תל אביב, נתיבי איילון. ShutterStock
במקום הראשון. רמת גן מהאוויר (צילום: Shutterstock)/ShutterStock

בתחום ההשכלה המדדים בודקים את שיעור הזכאות לתעודת בגרות בקרב בני 26, שיעור בעלי השכלה על-תיכונית והשכלה גבוהה בקרב בני 30. כך גם את המדד בוחן את מימוש זכות ההצבעה של התושבים עם מדידת שיעור הצבעה לבחירות לכנסת בשנת 2015, ואת האמון בממשלה.

המדדים כוללים גם שיעור מיחזור פסולת בעיר, שביעות רצון מפארקים ומשטחים ירוקים. וכן בתחומי הפרט, המדד בוחנים את שביעות רצונם של התושבים מהחיים, ציפיותיהם ביחס לעתיד, שביעות רצונם ממצבם הכלכלי, שביעות רצונם מהאיזון בין עבודה לתחומי חיים אחרים והרגלי השימוש באינטרנט.

"בתוך חמש שנים בת ים תהיה במקום הראשון"

מעיריית רמת גן שקטפה את המקום הראשון במדד איכות החיים נמסר: "המקום הראשון הוא המקום הטבעי של רמת גן. הבטחנו ואנחנו פועלים מסביב לשעון שרמת גן תחזור להוביל בכל מדד של איכות החיים להיות עיר חדשנית, יצירתית ופורצת דרך שמהווה מקור להשראה לערים אחרות, מקור לגאווה מקומית לתושביה ומושא לקנאה וחיקוי לאורחיה".

מעירית בת ים נמסר בתגובה כי "הנתונים אינם מפתיעים וחוזרים על עצמם שוב ושוב, כי במשך 15 שנה דאגו בעיר בעיקר לאיכות החיים של הקבלנים - ולא של התושבים. כעת זה משתנה. אנו מובילים מהפכה שתכלול שיקום הקופה הציבורית, שיפור השירות לתושב, הפחתה משמעותית במספר המגדלים שייבנו בעיר, והוספה מאסיבית של איזורי מסחר שיפתחו את בת ים ויוסיפו לאיכות החיים של התושבים. בתוך חמש שנים בת ים תהיה במקום הראשון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully