וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אחרי 8 שנים: "ישראל לא ערוכה להתמודד עם עוד 'אסון הכרמל'"

8.2.2019 / 16:45

אחרי מותם של 44 בני אדם בשריפה הגדולה בתולדות ישראל, הציג משרד הבריאות כוונה להקים ארבעה מרכזי כוויות ארציים. בחלוף השנים, הוקם רק מרכז אחד בכל הארץ, ובאיגוד הישראלי לכוויות מתריעים כי "אם יהיה פה אסון, אין לנו מערך גדול מספיק שיכול להתמודד עם תרחיש כזה"

צילום: קק"ל, עריכה: קשת סידי

שמונה שנים חלפו מאז התרחש אסון הכרמל, שגבה את חייהם של 44 בני אדם, ועדיין לא יושמו מסקנות דוח מבקר המדינה בכל הנוגע למוכנות העורף ולהקמת מערך לאומי לטיפול בכוויות.

בשנת 2010 פרצה השריפה שזכתה לכינוי "הקשה ביותר בתולדות מדינת ישראל". במסגרת הפינוי יצא אוטובוס, ועליו 37 צוערים של שירות בתי הסוהר, לכיוון כלא דמון כדי לסייע בהעברת אסירים מאזור השריפה לכלא אחר, האוטובוס נקלע בלהבות וכל נוסעי האוטובוס, בהם הנהג, נספו. בשריפה נספו עוד שלושה שוטרים ושלושה לוחמי כיבוי אש במהלך ניסיונות ההשתלטות על הלהבות.

האש כילתה יותר מ-25 אלף דונמים של עצים ברכס הכרמל ובנוסף גרמה להרס ופגיעה של בתים המצויים לאורך פארק הכרמל, שטח המשתרע בין עספיא, שכונת דניה בחיפה, טירת כרמל, מגדים, כפר האמנים עין הוד, כפר צבי סיטרין ועין חוד.

לקריאה נוספת:
"ממשיכה את המורשת שלו": האם השכולה שנחושה לתרום לקהילה
דו"ח השריפה בכרמל: אסון האוטובוס - דקה אחר דקה
5 שנים לאחר אסון הכרמל: הנפגעים יפוצו ב-54 מיליון שקל

שנה לשריפה: טייסת הכיבוי של חיל האוויר נחשפת. גדעון צנטנר, שי מכלוף
המסקנות עדיין לא יושמו. אסון הכרמל/שי מכלוף, גדעון צנטנר

שנתיים לאחר האסון, פרסם מבקר המדינה דוח חריף בכל הנוגע למוכנות העורף, מערך שירותי ההצלה ושירותי הכבאות בישראל. משרד הבריאות הוציא חוזר מקיף שבו הוצגה כוונה להקים ארבעה מרכזי כוויות ארציים הכוללים מיטות טיפול נמרץ ייעודיות לטיפול בכוויות. על פי החוזר, עד שנת 2014 תוכננו להיפתח שלושה מרכזי כוויות ארציים לטיפול במבוגרים ואחד לילדים.

עד היום, חמש שנים לאחר תאריך היעד של משרד הבריאות, הוקם רק מרכז כוויות אחד במדינת ישראל.

"עלינו להגביר באופן דרמטי את המוכנות הלאומית לאסון שריפה רב נפגעים", אמר לוואלה! NEWS יו"ר האיגוד הישראלי לכווית ד"ר ירון שוהם, ומנהל יחידת הכוויות במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. "מצבנו היום לוקה בחסר, אם חלילה יהיה פה אסון, אין לנו מערך גדול מספיק לטיפול בכוויות שיכול להתמודד עם תרחיש כזה, כאשר עיקר הקושי הוא במספרן הנמוך מאוד של מיטות טיפול נמרץ כוויות במדינת ישראל, ובמיוחד לילדים".

לדבריו, כוויה היא מהפגיעות הקשות אם לא הקשה שבהן, שכן העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם וכשהוא נפגע - נפגעות מערכות קריטיות בגוף האדם. נפגעי כוויות נזקקים לתקופת אשפוז ארוכה בבתי החולים. עבור כל אחוז כוויה, נדרשים בין יום אחד לשלושה ימים של אשפוז וטיפול, שלאחריו מגיע תהליך שיקום ארוך.

כך למשל, כווייה בדרגה של 80% דורשת לעתים אשפוז ארוך של יותר מחצי שנה. על פי דו"חות שונים, בשעת חירום על מדינת ישראל יהיה להתמודד עם עומס הגדול ב-700% מהקיבולת המקסימלית של בתי החולים המטפלים בנפגעי כוויות. "כרופאים המתמודדים עם טיפול בנפגעי כוויות על בסיס יומי ברור לנו כי מדובר בצורך לאומי חיוני לא רק בשעת אסון", הוסיפו באיגוד הישראלי לכוויות. " אלא גם לצורך הענקת טיפול מודרני מתקדם בשגרה, ובכוונתנו לתמוך ולסייע למשרד הבריאות להפוך את החזון למציאות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
טקס לציון 6 שנים לשריפה בכרמל, 8 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
האנדרטה לזכר הנספים/ערן גילווארג

האיגוד הישראלי לכוויות המהווה חלק בלתי נפרד מהאיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית מטפח קשרים עם ארגונים בינלאומיים העוסקים בכוויות ומתעדכן בחידושים ומגמות במטרה ליישמם בארץ. ביום שלישי יערוך האיגוד לכוויות כנס ארצי במרכז האירועים "אווניו" בקריית שדה התעופה בהשתתפות 300 רופאים ואחיות. הנושא המרכזי של הכנס הוא טיפול בכוויות באירועי אסון ובימי שיגרה במסגרתו יתקיים פנל רב תחומי שיעסוק במוכנות מדינת ישראל להתמודד עם אירוע רב נפגעים בתחום הכוויות.

הפאנל ידון בתרחיש תאורטי של שריפה באוטובוס ועליו כ-50 נפגעי כוויות, כולל פינוי ראשוני, ויסות שניוני ויכולות קליטת נפגעים ברחבי הארץ. הנואמים המרכזיים צפויים לפנות לממשלת ישראל באזהרה. לדברי חברים באיגוד, "אם יהיה פה אסון, אין לנו מערך גדול מספיק לטיפול בכוויות שיכול להתמודד עם תרחיש כזה, אנו קוראים לממשלת ישראל לאמץ את מסקנות אסון הכרמל ולממש את הקמת המערך הלאומי לטיפול בכוויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully