וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפזרים ומחביאים: צפון קוריאה מסתירה את אתרי הגרעין והטילים

5.2.2019 / 10:46

דוח חשאי של האו"ם קובע כי פיונגיאנג לא חודלת ממאמציה לשמר את יכולותיה, למרות הפסגה הקרובה עם טראמפ. הפקחים אמרו עוד כי הסנקציות לא יעילות מאחר שהיא מפרה אותן שוב ושוב

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

קוריאה הצפונית פועלת כדי להגן על יכולות הגרעין והטילים הבליסטיים שלה מפני תקיפות צבאיות - כך אמרו הלילה (שלישי) פקחים של האו"ם לפני פגישה בין נציגים מארצות הברית ומקוריאה הצפונית כהכנה לפסגה שנייה בין המנהיגים. מעט מאוד התקדמות נרשמה מאז פגישתם ההיסטורית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג הצפון קים ג'ונג און ביוני, ומומחים רבים - בהם בכירי קהילת המודיעין האמריקנית - מטילים ספק בנכונותה של פיונגיאנג לוותר על כל יכולות הגרעין שלה.

בדוח חשאי שהגישו פקחים של האו"ם למועצת הביטחון והגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס, הם מצאו עדויות לכך שפיונגיאנג "פועלת כדי לפזר את מתקני ההרכבה, האחסון והניסוי שלה". שגרירות קוריאה הצפונית לאו"ם לא הגיבה על הדוח, שהוגש ביום שישי.

הדוח קבע כי הסנקציות אינן יעילות. "המדינה ממשיכה להפר את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם דרך הגדלה משמעותית של העברה לא חוקית של מוצרי דלק ופחם בין ספינות בלב ים", נכתב. "ההפרות האלו מראות כי הסנקציות האחרונות של האו"ם אינן יעילות". לפי הפקחים, בידיהם עסקה חסרת תקדים שבה הועברו יותר מ-57,600 חביות דלק, ששווין יותר מ-5.7 מיליון דולר.

לקריאה נוספת בנושא
המודיעין האמריקני סותר את טראמפ: קים לא יוותר על הגרעין
לפני הפסגה השנייה: "בסיס טילים סודי נחשף בקוריאה הצפונית"

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ואחותו במשמר כבוד לפני הנסיעה אל סין, 8 בינואר 2019. רויטרס
דורש את הוצאת הכוחות האמריקניים מהדרום. מנהיג הצפון קים/רויטרס

בתוך כך, השליח המיוחד של ארצות הברית לקוריאה הצפונית, סטיבן ביגון, ייפגש עם מקבילו מחר בפיונגיאנג. הוא אמר כי הוא מקווה שהפגישה עם הנציג החדש של המשטר, קים היוק צ'ול, תוביל להבנות על שורת "תוצרים קונקרטיים" עבור הפסגה, שאמורה להתקיים בסוף החודש, ככל הנראה בווייטנאם. השליח, שקיים שיחות עם נציגים בדרום אתמול וביום ראשון, אמר כי מטרתו היא לגבש "מפת דרכים למשא ומתן ולהצהרות ולהבנה משותפת של התוצאות הרצויות למאמצינו המשותפים".

גורמים דרום קוריאניים אמרו כי סיאול וושינגטון עשויות לחפש אחר פשרה שתזרז את פירוזה של קוריאה הצפונית - פירוק הכור המרכזי שלה ביונגביון. בתמורה, ארצות הברית עשויה להכריז על סיומה הרשמי של מלחמת קוריאה ולהקים משרד תיאום עם פיונגיאנג.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא ארה"ב טראמפ במטה הפנטגון, ארלינגטון, וירג'יניה, 17 בינואר 2019. רויטרס, רויטרס
הפסגה השנייה צפויה להתקיים בווייטנאם. טראמפ בחודש שעבר/רויטרס, רויטרס

ביום חמישי הילל טראמפ את "ההתקדמות האדירה" בשיחות עם קוריאה הצפונית, אבל ההערה הרווחת בארצות הברית היא שהמשטר הקומוניסטי עשה צעדים של ממש לוויתור על תכנית הגרעין שלו. בפסגה הקודמת בסינגפור הכריז קים הצהרה מעורפלת על נכונותו לפעול למען פירוז מגרעין של חצי האי הקוריאני, שם מוצבים כוחות אמריקניים מאז תום מלחמת קוריאה ב-1953.

קוריאה הצפונית מתלוננת על כך שארצות הברית עשתה מעט מאוד תמורת הפסקת הניסויים והשיגורים ופירוק חלק ממתקני הגרעין שלה. היא גם קוראת להסרת הסנקציות הבינלאומיות, לסיומה הרשמי של המלחמה ולערבויות ביטחוניות לשימור משטרה. פיונגיאנג מדגישה כי היא לעולם לא תוותר באופן חד-צדדי על הנשק הגרעיני שלה, עד שארצות הברית תסיר את איומיה עליה. היא דורשת את הסגתם של הכוחות האמריקניים מהדרום כתנאי לשלום, אך בארצות הברית ובקוריאה הדרומית דוחים זאת. בסיאול אומרים כי הם צריכים להישאר גם במקרה של הסכם.

מחלקת המדינה בוושינגטון אמרה אתמול כי הושג הסכם עקרונות עם סיאול על השתתפותה בעלות הנוכחות האמריקנית במדינה. לפי רשת CNN, תרומתה של קוריאה הדרומית להסכם החדש תגיע לכמיליארד דולר, בהשוואה ל-848 מיליון דולר שנכללו בהסכם שנחתם ב-2014 ופג בשנה שעברה. שתי בעלות הברית לא הצליחו לחתום על הסכם חדש למרות עשרה סבבי דיונים שהתקיימו מאז מרץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully