וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין האמריקני סותר את טראמפ: קים לא יוותר על הגרעין

בשימוע בסנאט שבו הציגו ראשי סוכנויות הביון את ההערכות הנשקפות לארה"ב נדחו רבות מהערכותיו של הנשיא - משטרו של קים לא יתפרק לחלוטין מיכולות להשמדה המונית, איראן לא חותרת לפצצה ודאעש לא הובס. גם המשבר בגבול עם מקסיקו לא צוין

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

קוריאה הצפונית לא צפויה לוותר על יכולות הגרעין שלה למרות מהלכיה האחרונים שמצביעים כי היא לכאורה מוכנה לכך - כך אמר היום (שלישי) ראש קהילת המודיעין של ארצות הברית, דן קואטס, בשימוע בפני ועדת המודיעין של הסנאט שנערך לקראת פסגה שנייה אפשרית בין הנשיא דונלד טראמפ לבין המנהיג קים ג'ונג און. בשימוע דחו בכירי קהילת המודיעין גם הערכות נוספות של ממשל טראמפ הנוגעות לאיראן, לרוסיה ולארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

השימוע, שבו השתתפו גם ראשי סוכנויות מודיעין אחרות, עסק באיומים הנשקפים לארצות הברית ולבעלות בריתה. לדברי הבכירים, אלו יתרחבו ויהיו מגוונים יותר, בין היתר בשל סין ורוסיה. לטענתם, מוסקבה ובייג'ינג קרובות יותר משהיו מאז אמצע שנות ה-50 והשפעתן העולמית גוברת.

הוא הוסיף כי חלק מבעלות בריתה של ארצות הברית מחפשות מדיניות עצמאית יותר בתגובה לשינויים במדיניות של וושינגטון ביחס לביטחון ולמסחר והופכות פתוחות יותר לשותפיות חדשות. "המערכת הבינלאומית שלאחר מלחמת העולם השנייה נתונה ללחץ גובר בשל איומי הסייבר והפצת הנשק להשמדה המונית הגוברים, התחרות בחלל והסכסוכים האזוריים", אמר קואטס.

ראש קהילת המודיעין ציין גם את איום הסייבר הגובר. "סין, רוסיה, איראן וקוריאה הצפונית מגבירות את פעילות הסייבר שלהן כדי לאיים על בני אדם ותשתיות בצורות מגוונות - כדי לגנוב מידע, להשפיע על אזרחינו או לפגוע בתשתיות חיוניות", אמר קואטס.

ראש קהילת המודיעין של ארה"ב, דן קואטס, בשימוע בסנאט, 29 בינואר 2019. רויטרס
הערכות סותרות משל הנשיא. קואטס בשימוע בסנאט, היום/רויטרס

קואטס ציין כי על אף שפיונגיאנג עצרה את הפרובוקציות שלה, לא ערכה ניסויים או שיגורים במשך יותר משנה ופירקה חלק מתשתיות הגרעין שלה, היא לא תוותר על יכולותיה שנתפסות בעיניה כחיוניות לשימור המשטר. "אנחנו מעריכים בשלב זה שקוריאה הצפונית תרצה לשמור על יכולותיה להשמדה המונית והיא לא צפויה לוותר לחלוטין על הנשק הגרעיני ועל יכולות היצור שלו מאחר שמנהיגיה רואים בהם חיונים להישרדות המשטר", אמר קואטס. "ההערכה שלנו נתמכת על ידי מעקב שלנו אחרי פעילות מסוימת שאינו עולה בקנה אחד עם פירוז גרעיני מוחלט".

עוד באותו נושא

לפני הפסגה השנייה: "בסיס טילים סודי נחשף בקוריאה הצפונית"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בפסגה בסינגפור, 12 ביוני 2018. AP
אמורים להיפגש שוב בקרוב. טראמפ וקים בסינגפור, יוני/AP

על איראן אמר כי היא ממשיכה להפיץ טרור באירופה ובמזרח התיכון, אולם אין סימנים לכך שהיא חותרת לפיתוח נשק גרעיני. "אנחנו לא סבורים שאיראן נוקטת בשלב זה את הפעולות שלהערכתנו חיוניות ליצור נשק גרעיני", אמר ראש קהילת המודיעין. עם זאת, הוא הוסיף כי בכירי המשטר "מאיימים בפומבי לבחון גבולות" הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 עם המעצות אם הם לא יקבלו את הרווחים שלהם ציפו ממנו.

טראמפ נימק את החלטתו לפרוש מההסכם במאי האחרון בכך שהוא "דפוק מהיסוד" ואמר כי אם הוא יישאר על כנו, איראן תהיה על סף פיתוח "הנשק המסוכן ביותר בעולם". בשלב זה, חרף השבת הסנקציות, ההסכם עדיין קיים בזכות תמיכתן של מדינות אירופה, רוסיה וסין, שחתומות עליו אף הן.

הדוח השנתי קבע גם כי דאעש "נותר איום כארגון טרור ומורדים" בתוך עיראק, שממשלתה עומדת בפני ניכור ציבורי הולך וגדל. לפי ראשת ה-CIA ג'ינה הספל, דאעש נותר איום גם בסוריה, למרות החלטתו של טראמפ להחזיר את הכוחות האמריקניים מהמדינה בטענה שהארגון הובס. "הם עדיין מסוכנים", אמרה הספל. היא הוסיפה כי הוא מחזיק עוד באלפי לוחמים בעיראק ובסוריה. משטרו של אסד, קובע הדוח, צפוי להמשיך לבסס את שליטתו כשרוסיה ואיראן ימשיכו לפעול למען הרחבת התבססותן במדינה.

הדוח העריך כי המלחמה באפגניסטן, שנמשכת יותר מ-17, נמצאת בסטטוס-קוו צבאי. מבלי להזכיר את הסיכויים להסכם שלום, שהשתפרו בימים האחרונים, נכתב כי "ממשלת אפגניסטן וטליבאן לא יהיו יכולים להשיג יתרון צבאי אסטרטגי בשנה הקרובה" אם ארצות הברית תשמור על רמות התמיכה הנוכחיות. טראמפ רוצה לקצץ בכמחצית את מספר החיילים במדינה, אולם טרם גובשה תכנית לכך.

הסנאטורים הביעו דאגה מרמת האיומים הנשקפים לארצות הברית. "העמקת שיתוף הפעולה בין רוסיה לסין - עבור דור שלא מכיר זאת - עלולה להיות דבר משמעותי בעתיד מבחינת ארצות הברית", אמר הסנאטור העצמאי אנגוס קינג, שמצביע עם הדמוקרטים

התערבות רוסית גם ב-2020

קואטס הזהיר כי רוסיה, וייתכן שמדינות אחרות, ינסו להשתמש ברשתות החברתיות ואמצעים אחרים כדי להשפיע על הבחירות ב-2020, כפי שעשתה מוסקבה ב-2016. "אנחנו צופים שהאויבים והיריבים האסטרטגיים שלנו ישכללו את היכולות שלהם ויוסיפו טקטיקות חדשות מאחר שהם לומדים מהניסיון אחד של השני, כך שהאיום עשוי להיראות שונה מאוד ב-2020 ובבחירות עתידיות", נכתב בדוח, שהזהיר במיוחד מפניה של רוסיה.

"מאמציה של רוסיה ברשתות החברתיות ימשיכו להתמקד בהחרפת המתיחות הפנימית והגזעית, בערעור האמון ברשויות ובביקורת נגד פוליטיקאים הנתפסים כאנטי-רוסים", נכתב. "מוסקבה עשויה להשתמש בכלים נוספים לצורך השפעה - כמו הפצת מידע שגוי, פריצה והדלפת מידע או מניפולציה של נתונים - באופן ממוקד יותר על מנת להשפיע על המדיניות, הפעולות והבחירות בארצות הברית".

ראש קהילת המודיעין סירב להשיב לשאלתו של הסנאטור הדמוקרטי רון וויידן על השלכות סירובו של טראמפ לשחרר את פירוט שיחותיו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על סוכנויות הביון האמריקניות. "מנקודת מבט מודיעינית, זה הבסיס שיעזור לארצנו להבין טוב יותר על מה שוחח פוטין עם דונלד טראמפ", אמר.

ועדת המודיעין של הסנאט היא אחת מכה ועדות בקונגרס, יחד עם התובע המיוחד רוברט מולר, החוקרים את המעורבות הרוסית בבחירות ב-2016 ואם היו קשרים בין מוסקבה לקמפיין טראמפ. הנשיא מכחיש שהיה תיאום עם רוסיה, שמצדה מכחישה כי היא ניסתה להתערב בבחירות.

מהגרים יוצרים שרשרת אנושית כדי למשוך אנשים מהנהר החוצה בין גואטמלה למקסיקו בדרכם לארה"ב, 29 באוקטובר 2018. רויטרס
לא מדובר בסכנה ביטחונית. מהגרים בדרך לארה"ב, בשנה שעברה/רויטרס

בדוח לא הוזכר קיום של משבר בגבול ארצות הברית ומקסיקו, שעליו התבסס טראמפ בדרישתו מהקונגרס לממן בניית חומה בגבול. הדוח חזה גלי הגירה נוספים מאל סלבדור, גואטמלה והונדורס, כשהמהגרים מעדיפים לעשות זאת דרך שיירות בתקווה למסע בטוח יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully