וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בזמן הנכון ולא במקום הנכון: גילויים חדשים על הגדר בעזה

4.2.2019 / 12:22

משרד הביטחון הודיע על הקמת גדר בגבול הרצועה שתמנע ממסתננים לחצות לשטח ישראל. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי המלצת צה"ל לבניית הגדר נדחתה לפני יותר משבע שנים. "ניתן רק לשער כמה נטל היה יורד מהכוחות בשטח". ביקורת הועברה גם על הבחירה לבנות בצמוד לגדר הקיימת

צילום: משרד הביטחון, עריכה: ניר חן

משרד הביטחון דיווח אתמול (ראשון) כי החל ביום חמישי האחרון בהקמתו של המכשול העילי בגבול רצועת עזה. המכשול העילי יוקם על תוואי המכשול התת-קרקעי, באורך של 65 ק"מ, ויתנשא לגובה של כשישה מטרים. מבדיקת וואלה! NEWS מתברר כי בשנת 2012, עם סיום העבודות לבניית הגדר בגבול מצרים ועוטף אילת הועברה המלצה מצה"ל לממשלה לקדם גדר דומה גם בגבול רצועת עזה שסובלת מחדירות של מחבלים והסתננויות של דורשי עבודה בישראל.

ההמלצה נבחנה על ידי הממשלה ונדחתה והועברה הנחיה להגיש דרישת מבצעית. באוגדת עזה החלו בעבודות ובחינה של הקרקע. ההמלצה הייתה לבנות גדר במרחק של 150-200 מ' מקו הגבול עליו נבנית בימים אלו החומה התת-קרקעית לסיכול מנהרות. ההמלצה כללה הפקעת קרקעות חקלאיות כדי להגדיל את מרחב האבטחה של צה"ל ולייצר מכשול נוסף מעבר לגדר המערכת הקיימת.

עוד בוואלה! NEWS:
ללא צבע, פסי האטה ותמרורים: מעברי החצייה הפכו למלכודת מוות
צבא ארה"ב שולח עוד 3,750 חיילים לגבול עם מקסיקו
למרות הצינון ביחסי המדינות: הושלמה בניית הגשר בין ישראל לירדן

תוואי הגדר החדשה לפי הצעת צה"ל. אתר רשמי
תוואי הגדר החדשה לפי הצעת צה"ל/אתר רשמי
העבודות להקמת המכשול העילי בגבול רצועת עזה. משרד הביטחון, אתר רשמי
דגם גדר הגבול החדשה ליד רצועת עזה/אתר רשמי, משרד הביטחון

דיאלוג בנושא החל עם ראשי המועצות, קיבוצים וחקלאים כדי לתכנן תהליך שנועד להגן טוב יותר על היישובים באזור לאורך הגבול אך לבסוף הוחלט לדחות את התכנית על הסף ולא לבנות בכלל את הגדר החדשה. במקביל, הוחלט לבנות גדר דומה בגבול רמת הגולן ובגבול לבנון בגלל הכרח מבצעי. רצועת עזה נותרה עם הגדר האינדיקטיבית הישנה שמחבלים ומסתננים חוצים אותה בקלות.

אתמול הודיע משרד הביטחון על תחילת העבודות של הגדר החדשה והמיקום שלה נקבע על קו החומה התת-קרקעית ולא כמו בתכנון המקורי לפני שבע שנים. גורמים רשמיים הבקיאים בתהליך אמרו כי, "הרעיון להקים את הגדר החדשה, הגבוהה והחזקה 200 מטר מזרחית לגדר המערכת היה כדי לייצר עוד מכשול. להעסיק את החודרים בעוד מכשול.

העבודות להקמת המכשול העילי בגבול רצועת עזה. משרד הביטחון, אתר רשמי
דגם גדר הגבול החדשה ליד רצועת עזה/אתר רשמי, משרד הביטחון
"ניתן לשער מה היה קורה אילו הממשלה היתה מקבלת את המלצת צה"ל"

לדברי הגורמים, "ההחלטה להקים את הגדר החדשה על קו החומה התת-קרקעית מאפשרת לארגוני הטרור שחופרים מנהרות לחצות שני מכשולים בו זמנית אם יצליחו לחצות את החומה התת-קרקעית בפיצוץ ואז לצאת אל השטח הישראלי ללא הפרעה".

"ניתן לשער מה היה קורה אילו הממשלה היתה מקבלת את המלצת צה"ל בשנת 2012 כבר לפני שבע שנים. כמה עומס היה יורד מפעילות הביטחון השוטף וכמה קל היה לסכל חדירות של מחבלים ומסתננים לאורך השנים הללו", הוסיפו הגורמים.

על פי התכנון, אזור הגבול יחל בקו דימיוני שמהווה את קו הגבול וכניסה אליו מהווה הפרה של ההסכם בין חמאס לישראל. במרחק של 100 מטרים מהקו הדמיוני עומדת גדר המערכת. במרחק של 100-200 מ' הקימו את החומה התת-קרקעית ועליה תוקם הגדר החדשה. ההמלצה לפני שבע שנים היתה להקים את הגדר החדשה במרחק של 150-200 מטרים מהקו שבו בונים בימים אלו את החומה התת-קרקעית.

העבודות להקמת המכשול העילי בגבול רצועת עזה. משרד הביטחון, אתר רשמי
הגדר בגבול הדרום/אתר רשמי, משרד הביטחון

בתוך כך, גורמי צבא בפיקוד הדרום מעריכים כי בנית הגדר החדשה עשויה להיות מוקד להתקפות חדש מהצד הפלסטיני במיוחד שארגון הג'יאהד האסלאמי מנסה לאתגר לא רק את חמאס, אלא גם את צה"ל ולאחרונה ביצע את הירי לעבר מ"פ הצנחנים ופגע בקסדה שלו באמצעות צלף. אוגדת עזה נערכת לאבטח את הפעילות ההנדסית בכוח מתוגבר מהקרקע ומהאוויר.

ממשרד הביטחון נמסר כי "מיקומה של הגדר העילית כפי שמבוצע בימים אלה, מייצר את המענה המבצעי המיטבי ועל כן נבחר מתווה זה, שאושר על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים. בשלב תכנון הפרויקט נבחנה הצעה של מיקום תוואי הגדר בשטח חקלאי, אך נדחתה מאחר ולא היה בה צורך מבצעי. צה"ל ומשרד הביטחון ימשיכו לקדם את הקמת המכשול בהתאם לתכנית שתוכננה ואושרה, בכדי לאפשר ביטחון מלא לתושבי הדרום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully