וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרקליטות עתרה לבג"ץ נגד השופטת שחייבה לתעד ראיונות עדים

3.2.2019 / 22:44

בית המשפט המחוזי חייב את הפרקליטות להקליט שיחות הכנה שמאפשרות רענון זיכרון של עדי תביעה בשל החשש מהזכרת פרטים חדשים וליישוב סתירות בעדות. בפרקליטות טענו כי החובה לתעד את שיחות ההכנה תסרבל את ניהול ההליך הפלילי ועלולה להרתיע עדים - וביקשו מבג"ץ לבטלה

עריכה: שניר דבוש

פרקליטות המדינה עתרה היום (ראשון) לבג"ץ נגד החלטה השופטת מיכל אגמון גונן, שמחייבת לתעד ריאיונות הכנה שנערכים לעדים מטעם התביעה. על כוונת הפרקליטות לעתור נגד ההחלטה התקדימית מחודש דצמבר, פורסם לראשונה בוואלה! NEWS.

ראיונות עדים הם הליך שגרתי שנעשה לעדי התביעה לפני שהם מגיעים לבית המשפט, כדי להכינם, לרענן את זכרונם ולתת לתובע אפשרות להתרשם מהם באופן ישיר. עם זאת, קיים חשש שבמהלך הרענון יעלו פרטים שלא הוזכרו בחקירת המשטרה, ולכן להגנה לא הייתה הזדמנות להיערך אליהם, וכן כי במקום "רענון זכרון" הריאיון יגלוש ליישוב סתירות ופערים שעלו בעדות.

לפני שנה הורה פרקליט המדינה שי ניצן, כי אין חובה לתעד את הראיונות, וניתן להסתפק במזכר שכותב התובע. אלא שבחודש דצמבר, במהלך דיון בתיק שוחד נרחב, פסקה השופטת אגמון גונן את ההפך, וקבעה כי דווקא יש חובה לתעד את הראיונות, כדי לדעת אם נערכו לפי הכללים או לא. מאז עלתה הסוגייה בכמה הליכים בבתי המשפט ברחבי הארץ, כשסנגורים ביקשו לא לקבל עדויות של עדי תביעה ששיחות הרענון איתם לא תועדו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרקליט המדינה לא חייב על תיעוד השיחות. דיון בבג"ץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מכיוון שמדובר בהחלטת ביניים במהלך משפט, לא ניתן להגיש עליה ערעור. לכן, באופן חריג ביותר, החליטו בפרקליטות לפנות לבג"ץ. בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין שוש שמואלי ואיתמר גלבפיש מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, מתבקשים שופטי העליון לבטל את החלטתה של השופטת אגמון גונן, שלטענתם חרגה מסמכותה. העתירה הוגשה על דעת פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

בעתירה טוענת המדינה כי השופטת גונן "חרגה מסמכותה בכך שקבעה הוראות אשר מקומן להיקבע על ידי המחוקק בהסדר ראשוני ולא בדרך של 'חקיקה שיפוטית', ועשה כן אף בהליך שמיעת טענות שלא הלם את מהות ההחלטה, משמעותה והשלכותיה". עוד נכתב כי "החלטת בית המשפט המחוזי לוקה, בכל הכבוד הראוי, באי סבירות קיצונית עד כדי חריגה מסמכות המצדיקה התערבות בה. ההחלטה אינה מאזנת נכונה בין האינטרסים והזכויות שעל הפרק".

עוד באותו נושא

השופטת מול פרקליט המדינה: ההחלטה שעשויה להשפיע על כל תיק פלילי

לכתבה המלאה

בפרקליטות טוענים עוד כי החובה לתעד באופן דיגיטלי את שיחות ההכנה שנערכות לעדים תכביד ותסרבל את ניהול ההליכים הפליליים, וגם עלולה לפגוע ב"שיח הפתוח", שכן עדים יחששו כביכול לדבר כשידעו שדבריהם מוקלטים. בשל כל הסיבות האלה, כאמור, מבקשת כעת הפרקליטות משופטי בג"ץ להתערב בהחלטת השופטת - ולבטלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully