וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנחלים זומנו למסור עדות: "גם צה"ל ירה בעימותים שבהם נהרג פלסטיני"

תושבים בהתנחלות עדי עד אמרו לוואלה! NEWS כי הם לא היו היחידים שעשו שימוש בירי חי בעימות בכפר אל-מועייר, שבו נהרג טאלב נעסאן. המתנחלים טענו כי חשו בסכנה לחייהם ופתחו באש. שליח האו"ם לאיזור: "מקרה מזעזע". בצה"ל הכחישו: "הכוחות הגיבו בירי לפיזור הפגנות"

קרדיט: יש דין

במאחז עדי עד אומרים היום (ראשון) כי גם חיילים השתמשו אתמול באש חיה בעת העימות בכפר אל-מוע'ייר שבמהלכו נהרג חמדי טאלב נעסאן, בן 38 ואב לארבעה. זאת, בניגוד לטענת הצבא לפיה מתנחלים ביצעו ירי חי, בעוד כוחות צה"ל ומג"ב שהגיעו למקום הגיבו רק באמצעים לפיזור הפגנות. משטרת מחוז ש"י פתחה בחקירה וצה"ל מתחקר את האירוע, וחברי כיתת הכוננות זומנו למסור עדות במשטרה. במסגרת החקירה, הנשקים של חברי כיתת הכוננות נלקחו לבדיקה.

בעדי עד הסבירו כי העימות פרץ לאחר שצעיר הותקף ליד המאחז על ידי שלושה פלסטינים והצליח להימלט. הוא טופל במקום, לאחר שנדקר בידו והזעיק את כיתת הכוננות. חברי הכיתה הגיעו לאזור התקיפה, שם זיהו לטענתם את התוקפים נמלטים. בעקבות זאת, הם התקדמו לכפר אל-מוע'ייר הסמוך ושם הותקפו על ידי פלסטינים רבים. לדבריהם, בשל "סכנה מוחשית לחייהם", הם הגיבו בירי. בעקבות העימות, הגיעו כוחות צה"ל ומג"ב למקום, ועולה השאלה האם גם השתמשו בירי חי, כפי שטוענים המתנחלים או רק באמצעים לפיזור הפגנות.

בתחקיר יבדקו במשטרה ובצה"ל, מה בדיוק אירוע לפני העימות ובעימות עצמו. כמו כן, תיבדק התנהלות כיתת הכוננות. האם הייתה לה סמכות לצאת מהמאחז ולהגיע לכפר אל-מוע'ייר על אף שהצעיר שהותקף הצליח להיחלץ בשלום, ואם היה חשש אמיתי לחטוף, כפי שטענו עוד במאחז.

לקריאה נוספת
חשד: פלסטיני נורה למוות על ידי מתנחלים מצפון לרמאללה
צעיר פלסטיני נהרג בהפגנות בגבול עזה; הכסף הקטארי יועבר לאו"ם
עדות הרב והאליבי שהופרך: הדרך לאישום נגד הנער בפרשת הטרור היהודי

עדי עד , ינואר 2019. רוני כנפו
ההתנחלות עדי עד/רוני כנפו

מלבד נעסאן, הפלסטינים דיווחו על עוד כעשרה פצועים בעימות. הפלסטינים מצדם אומרים, לפי עדויות שהגיעו לאיאד חדאד מ"בצלם", כי מתנחלים רדפו ותקפו חקלאים שעברו באדמות שלהם. חדאד סיפר כי קיבל טלפון מאחד החקלאים הפלסטינים, שהתקשר אליו כאשר ראה את הפלסטינים מתקרבים. "הוא אמר שהם רצים אחריהם בגבעות ופגעו להם ברכב". עוד הוא סיפר כי ניסה לבקש עזרה מחיילים שהיו בעמדה סמוכה, אולם לדבריו הם לא עשו כלום. "אז הם ברחו לכפר והתקשרו לאנשים בכפר שיסייעו להם, והמתנחלים רצו אחריהם והגיעו עד לבית הראשון בכפר וירו". לדבריו, החקלאים ניסו להגן עצמם באמצעות אבנים. כמו כן, גם הפלסטינים אמרו כי גם הצבא השתמש בירי חי. לדבריו, כוח צבא הגיע לכפר מהצד השני שלו, המרוחק מעדי עד, והתושבים ניסו להגן על עצמם.

בתוך כך, שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב אמר היום כי המקרה בו על פי החשד, מתנחל ירה למוות בפלסטיני ביום שבת האחרון, הוא "מזעזע ובלתי מתקבל על הדעת". מלאדנוב קרא "לשים קץ לאלימות המתנחלים ולהביא את האחראים לדין".

הפלסטיני, טאלב נעסאן בן ה-38, נהרג אתמול סמוך לרמאללה, בעימותים שפרצו בין מתנחלים מעדי-עד לבין חקלאים פלסטיניים מהכפר אל-מועייר מצפון לרמאללה. מפרטים ראשונים עולה כי הירי בוצע על ידי מתנחל. מנגד, מתנחלים טענו שירו לאוויר כדי להבריח פלסטינים, שלטענתם דקרו מתנחל אחר. חקירה נפתחה בנושא על ידי צה"ל והמשטרה.

עוד באותו נושא

חשד: פלסטיני נורה למוות על ידי מתנחלים מצפון לרמאללה

לכתבה המלאה
חמדי טאלב נעסאן פלסטיני בן 38 שלפי החשד נהרג מירי מתנחלים ב-26 בינואר 2019. אתר רשמי
טאלב נעסאן/אתר רשמי

במועצה האזורית מטה בנימין אמרו כי כיתת הכוננות הייתה בסכנת חיים ונאלצה להגן על עצמה בירי. "כיתת הכוננות נתקלה במתקפת אבנים עזה ממארב של מאות פורעים ערבים", אמר ראש המועצה ישראל גנץ. "האירוע עדיין בבדיקה אך מתחקיר ראשוני עולה כי הירי בוצע בעקבות סכנת חיים אליה נקלעו חברי כיתת הכוננות. מדובר באירוע חמור. כל הגורמים הבטחוניים נמצאים בשטח ופועלים כעת להרגעת המצב".

דובר צה"ל הגיב לדברים ומסר כי "אתמול התפתח חיכוך פיזי בין מספר פלסטינים למתיישב סמוך לעדי עד, במהלכו נפצע אזרח באורח קל ולא נזקק לפינוי. מפרטים ראשונים עולה כי לאחר מכן, התפתח חיכוך בין מתיישבים לפלסטינים באזור במהלכו בוצע ירי חי על ידי המתיישבים, ישנו פלסטיני הרוג ומספר פלסטינים פצועים". עוד הוסיפו מדובר צה"ל כי "כוחות צה"ל ומג"ב קפצו לנקודה והגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. מדובר בפרטים ראשוניים, האירוע ייבדק ויתוחקר".

ראיון עם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב, מלון וולדורף אסטוריה 11 ביוני 2018. ראובן קסטרו
"להביא את האחראים לדין". שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב/ראובן קסטרו

הפלסטינים אמרו כי התוקפים גם ניקבו צמיגים של טרקטור ושברו את השמשות שלו. תחקירני יש דין שביקרו היום באזור שבו אירעה התקרית מעידים כי ראו שם עשרות קליעים. לדבריהם, מהירי נפגעו גם בתים ומיכלי מים.

במשך השנים נרשמו כמה עימותים אלימים ופשעי שנאה באזור המאחזים שבגוש שילה. ביש דין תיעדו מ-2015 ועד ינואר 2019 51 אירועים באדמות החקלאיות של הכפרים הסובבים את עדי עד ובתוך הכפרים עצמם. האירועים כוללים פגיעה בעצי זית, ניקוב צמיגים, הסגת גבול ועוד. לפי הארגון, ב-21 מקרים הוגשה תלונה למשטרה, כאשר רק ארבעה מהם עדיין בחקירה. מתוך 17 התיקים שנסגרו, רק במקרה אחד הוגש כתב אישום. מרבית התיקים נסגרו בשל חוסר ראיות מספיקות או עבריין לא נודע.

מיש דין נמסר כי "מדובר באירוע ידוע מראש - מדובר באזור חיכוך מרכזי, שהתרחש ביום שבת שבו קורים אירועים מסוג זה. לכן, היה מצופה שהצבא ייערך כראוי כדי למנוע אירועים כאלה באמצעות נוכחות של כוח צבאי מתאים. לו היו החיילים בעמדה או חיילים מכוח אחר מתערבים בזמן האירוע היה מסתיים תוך זמן קצר וחיי אדם היו נחסכים".

עדי עד. יש דין, רוני כנפו
המאחז עדע עד, היום/רוני כנפו, יש דין
הנער שנדקר בעימותים עם הפלסטינים ב-26 לינואר 2019. אתר רשמי
הנער שנדקר בעימות ונפצע באורח קל/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully