וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש המערות התקפל: טראמפ אכל את דייסת המשבר שבישל 35 ימים

27.1.2019 / 10:30

נשיא ארה"ב הפסיד בקרב מול הדמוקרטים, כשנאלץ לפתוח את הממשל מבלי שקיבל את הסכום שדרש לבניית החומה. הסיבוב האחרון הוכיח כי הוא לא העריך נכונה את עוצמתה של יריבתו, מנהיגת בית הנבחרים, שאותה הוא מפחד לתקוף כפי שהוא נוהג ביתר אויביו

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

לתקשורת יש נטייה לסקר פוליטיקה כמרוץ סוסים. מי ניצח, מי הפסיד. זה מרדד את השיח ומציג את הכול כמשחק סכום אפס, אבל לעתים זה מוצדק. אחרי הכול, בבחירות 2016 היה מנצח רפובליקני אחד, ומפסידה דמוקרטית אחת בארצות הברית, ובהקבלה, בפרשת השבתת הממשל שהסתיימה בסוף השבוע הייתה מנצחת דמוקרטית אחת, ומובס רפובליקני אחד.

יש תמימות דעים בשאלה מי הפסיד בנוק אאוט בפרשת השבתת הממשל. עיתון האוהד את הנשיא דונלד טראמפ תיאר זאת בכותרת "איש המערות" - משחק מילים, שכן באנגלית הביטוי איש המערות - cave man יכול גם להיקרא האדם המתקפל. בעלת הטור השמרנית אן קולטר "בירכה" את טראמפ שכעת הוא החנון הגדול ביותר שאי-פעם כיהן כנשיא ארצות הברית, והדיח מהמקום הראשון של החנונים את הנשיא בוש האב.

הפעם בצדק: אחרי 35 ימים של השבתה, טראמפ הסכים לחתום על סיום ההשבתה בלא שנענה התנאי שלו. הוא הסכים בדיוק לדרישה הדמוקרטית שדחה על הסף. האדם שאמר לפני ימים ספורים שמבחינתו הממשל יכול להישאר מושבת לחודשים ואף לשנים נכנע ללננסי פלוסי, מנהיגת הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים. למרות זאת, טראמפ לא מוציא הגה של ביקורת על פלוסי. לא כי הוא אוהב אותה, להיפך, אבל גם ברגעים של ציוצים נגד כל שנואיו ושונאיו, מימין ושמאל, אין שום מילה רעה על פלוסי. היא מפחידה אותו ובצדק.

עוד על השבתת הממשל
ללא תקציב לחומה: תמה השבתת הממשל הארוכה בהיסטוריה

נשיא ארה"ב טראמפ בבית הלבן, 25 בינואר 2019. רויטרס
אפילו הרפובליקנים הודו שהפסיד. טראמפ בבית הלבן, שישי/רויטרס

טראמפ התגאה בהשבתת הממשל. הוא ממש ביקש שיקראו לכך השבתת טראמפ. ואולם, הימים נקפו, והתברר בסקר אחר סקר שהאמריקנים מאשימים בהשבתה את הנשיא ואת הרפובליקנים, לא את הדמוקרטים. הדמוקרטים לא נבהלו מהאשמתם כמי שלא רואים את ביטחון המדינה לנגד עיניהם, מי שדואגים למסתננים ופושעים ויצאו לקרב בשמחה. הוא לא העריך נכון את בית הנבחרים הדמוקרטי החדש.

אחרי שהכלכלה החלה לסבול, כשהתברר ש-800 אלף עובדי ממשל לא מקבלים משכורת ושיש פגיעה ממשית בשורת גורמים פדרליים - מביטחון ועד רשות הגנים הלאומים, ובעיקר כשהתברר שיש סכנה לקיום כל התעופה האזרחית בארצות הברית, טראמפ נכנע. הוא לא קיבל ולו סנט אחד לחומה שלו, וחתם על צו לפתיחת הממשל, גם אם בתנאים מסוימים - תוקם ועדה דו-מפלגתית שתבחן את נושא הגבול.

טראמפ, מפויס מהרגיל, טען שמעולם לא התכוון לחומה של ממש לאורך אלפי הקילומטרים של הגבול. גם הדמוקרטים, שאין ספק שבסתר לבם פותחים שמפניה, מתנהגים באיפוק יחסי ואומרים שהם בהחלט מבקשים פתרון שיבטיח את ביטחונה של ארצות הברית בגבול. גם צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, זוכר שאמנם מפלגתו ניצחה בקרב הזה, אבל המלחמה עוד ארוכה.

עוד באותו נושא

מקורות נעלמים ואין כסף לסמים: ה-FBI משותק בשל השבתת הממשל

לכתבה המלאה
יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, 25 בינואר 2019. רויטרס
ניצחון דמוקרטי. פלוסי ושומר אחרי ההודעה על פתיחת הממשל, שישי/רויטרס

טראמפ נכנע, זמנית. יש עכשיו שלושה שבועות להגיע לדיל, אחרת, הוא מאיים, הוא ישוב ויסגור את הממשל. לא סביר שכך יעשה, המחיר הפוליטי עבורו ועבור מפלגתו גבוה מדי. סנאטורים רפובליקנים כבר ערקו והצביעו עם הדמוקרטים בהצעת החלטה לפתוח את הממשל, לפני שטראמפ זרק את המגבת.

עוד לא ברור מי ניצח בטווח הארוך. אם במערכת הבחירות של 2020, שכבר החלה, ייחשב טראמפ כמי שעשה את המעשה האחראי ויקבל קרדיט על סיום המשבר או למי שגרם למשבר מיותר, ובסופו של דבר גם ספג מלקות, גם אכל את הדגים הבאושים וגם גורש מהעיר. בשעה זו הקונצנזוס הוא שבסיבוב הזה הפוליטיקאית הדמוקרטית הקשישה הביסה את הנשיא.

בזאת לא תמו תלאותיו של טראמפ בסוף השבוע הזה. שעות ספורות לפני שחתם על פתיחת הממשל, נעצר מקורבו רוג'ר סטון. הוא יועמד לדין על שיבוש הליכי חקירה ושקרים בעדות. האש כבר אוחזת בגלימותיהם של המקורבים ביותר לטראמפ - מעל סטון, היועץ הפוליטי שעבד עם טראמפ 30 שנה, נמצאים אולי רק בני המשפחה - דונלד הבן וג'ארד קושנר. לא ברור מה סטון יאמר אם יחשוב שהוא ניצב בפני שנים בכלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully