וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מטרים מהנתיב המופרד: התקציב שהיה מציל את הרוגי כביש 90

28.1.2019 / 6:00

מותם של אישה ושני גברים באזור יטבתה העלה את מספר ההרוגים בכביש הדמים ל-22 בחצי השנה האחרונה. השר כץ הנחה להסדיר את הדרך המסוכנת, אך תקציב המגה-פרויקט עדיין לא אושר והתושבים מזהירים מהרוגים נוספים. משרד התחבורה: "דנים בפרטי התכנית המהפכנית בימים אלה"

צילום: כיבוי והצלה אילת

כביש 90 האדום ממשיך לגבות קרבנות בנפש, והישועה לא נראית באופק. בערב שבת האחרונה, בתאונת דרכים נוספת על כביש הדמים שאירעה בין גרופית ליטבתה, נהרגו אישה ושני גברים. מותם של אישה כבת 70 שהייתה ברכב אחד וגבר כבן 40 שהיה ברכב שבא מולה נקבע במקום. גבר נוסף, כבן 80, שהיה מהרכב בו הייתה האישה, פונה לבית החולים סורוקה שבבאר שבע ומת מפצעיו בבית החולים.

המשטרה חוקרת את נסיבות התאונה. אבל, יהיו נסיבותיה הטראגיות אשר יהיו, ידוע כבר עכשיו כי מדובר בהתנגשות חזיתית בין המכונית ובה זוג מתל אביב שהיה בדרכו לאילת לבין המכונית בה נהג הגבר מירושלים שעשה דרכו צפונה. מדובר בהמשך ישיר לחמש תאונות דרכים קטלניות על כביש 90 במחצית השנייה של 2018, שגבו את חייהם של 22 בני אדם.

כתבות נוספות שפורסמו בוואלה! NEWS:
שישה הרוגים וארבעה פצועים קשה בתאונת דרכים קטלנית בכביש הבקעה
התנגשות בין רכב למשאית: נוסע נהרג בתאונה בכביש 90 ליד עין יהב
אסון ליד ים המלח: הורים וששת ילדיהם מפסגות נהרגו בתאונה חזיתית

אינפו תאונות בערבה. עיבוד תמונה
אינפו תאונות בערבה/עיבוד תמונה
אישה בת 70 וגבר בן 40 נהרגו בהתנגשות חזיתית בכביש 90 סמוך ליטבתה, 25 בינואר 2019. דוברות משטרת ישראל
זירת התאונה ביטבתה, יום שישי האחרון/דוברות משטרת ישראל

"כל נסיעה בכביש 90 מצומת צמח ודרומה עד יטבתה היא הימור על החיים", אמר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. לדבריו, "22 הרוגים בחצי שנה מצביעים על בעיה קשה וכאשר בוחנים את התאונות לכולן מכנה משותף אחד: כולן חזיתיות". קיטה הוסיף כי "במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מאשימים את הנהגים, אך לא רק הנהג אשם אלא גם המדינה. מדובר בכביש ישן עם תשתית רעועה שלא סלחנית לטעויות הנהג"

ריבוי כלי רכב שונים הנוסעים במהירויות שונות גורם לנהגים לבצע טעויות בשיקול הדעת ומכאן הדרך לתאונה חזיתית קצרה", הסביר קיטה. לדבריו, "ניתן לומר בביטחון כי מעקה הפרדה היה מונע חלק גדול מהתאונות וחוסך ממשפחות רבות סבל וצער. הקטעים האדומים בכביש ידועים ולכן אין צורך לטפל בכל הכביש אלא רק בחלקו הדרומי, האדום. חייבים לתת עדיפות להצלת חיי אדם בכבישים מאחר ומדובר בערך עליון, זו האחריות של המשרד לבטיחות בדרכים".

הרוג בתאונה בין משאית לרכב פרטי בכביש 90 סמוך לעין יהב.27 בדצמבר 2018. מד"א
זירת התאונה ליד עין יהב, בה נהרג אדם אחד/מד"א

את ישראל כץ, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, התאונה הקטלנית ביום שישי צריכה לתסכל מאד. היא התרחשה בקילומטר ה-54 של הדרך, כמה מאות מטרים צפונית לקצה קטע של עשרות קילומטרים שכבר יש בו הפרדה, בקטע קילומטרים 63-53.

בקטע זה מתבצעות כעת עבודות להכפלת הנתיבים והתקנת מפרדה קשיחה. העבודות נערכות בהוראת השר כץ להאיץ את הפיכתו של קטע הכביש הנוסף, מיטבתה ועד קטורה שבערבה, לכביש דו-מסלולי בעל שני נתיבים לכל כיוון. שדרוג כביש הערבה מאילת ועד יטבתה בוצע כבר קודם לכן על ידי נתיבי ישראל, בהשקעה של כחצי מיליארד שקלים.

כמו כן, בעקבות תאונות הדרכים הקטלניות בכביש 90 בסוף השנה שעברה, הנחה שר התחבורה את חברת נתיבי ישראל למציאת פתרון עבור הסדרת הכביש הארוך במדינה. הוועדה שקמה בחברה הגישה את המלצותיה למשרד התחבורה, שנתן את הסכמתו העקרונית לנושא. אלא שהמלצות לחוד וביצוע לחוד. ולפני הכל עוד צריך לתקצב את עלות המגה-פרויקט הזה על הכביש הארוך במדינה.

ההרוגים מהתאונה סמוך לים המלח. מערכת וואלה! NEWS
שלושה בני משפחת אביטן שנהרגו בתאונה שאירעה ליד ים המלח באוקטובר האחרון/מערכת וואלה! NEWS

"מאפייני הכביש נותרו בעינם", אמר לוואלה! NEWS, ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה. "החלטת שר התחבורה לפני שישה שבועות להסדרת הכביש, פחות או יותר כפי שהמלצתי, הועברה לביצוע נתיבי ישראל. ייקח זמן עד התכנון והיישום והכביש ימשיך להוכיח שהוא מסוכן וגובה חיים".

באירוע שהתקיים בשבוע שעבר, הסביר מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, כי התוכנית מורכבת משלושה חלקים: מידי, בינוני וארוך הטווח, שידרשו מהמדינה להמציא תקציב של 15 מיליארד שקלים. בטווח הקצר, ייחרץ פס הפרדה בחלקו הדרומי של הכביש המסומן באמצעות צבע. פרץ מגדיר אותו כ"מובילאיי לעניים". עד היום נחרץ הקו לאורך 60 קילומטרים בכביש, ועם קבלת אור ירוק ממשרד התחבורה ייחרץ לאורך 200 קילומטרים נוספים.

שר התחבורה ישראל כץ בישיבת ממשלה, 11 באפריל 2018. יואב דודקביץ ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
התאונה הקטלנית ביום שישי צריכה לתסכל אותו. השר כץ בישיבת ממשלה, אפריל/מערכת וואלה! NEWS, יואב דודקביץ ידיעות אחרונות

בטווח הבינוני, מתכננת החברה להקים הפרדות בין הנתיבים המנוגדים בעיקר בדרום, על פי שיטת 5-3-5. חמישה קילומטרים של הפרדה, שלושה קילומטרים ללא הפרדה וחוזר חלילה. זאת, על מנת לאפשר עקיפה בכביש, נוכח העובדה שנעות על הכביש משאיות רבות מדי יום. בטווח הארוך, מתכננת החברה להרחיב את כביש 90 ולהוסיף לו נתיב נוסף לאורכו. בחברה מתכננים להרחיב גם את הכבישים המתחברים לכביש, ולהוסיף גם להם נתיב נוסף בכל כיוון.

מבחינת השר כץ, מדובר בתכנית לאומית אסטרטגית להפיכת כביש 90 לציר האורך המזרחי של ישראל שיקרא "חוצה ישראל מזרח". התכנית תכלול את הפיכתו של הציר, מכביש חד מסלולי לכביש דו מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון, עם אפשרות לנתיב שלישי לכל כיוון, מאילת ועד לאצבע הגליל.

משפחת עטר שנהרגה בתאונה בדרום. באדיבות המשפחה
משפחת עטר שנהרגה ליד עין גדי באוקטובר האחרון/באדיבות המשפחה

המיזם הענק יכלול גם את הפיכת הדרכים המתחברות לכביש 90 לכבישים דו מסלוליים, בעלי שני נתיבים לכל כיוון. בנגב, מדובר בכביש 25 בין דימונה לבאר שבע, עד מחלף נבטים וכביש 6 דרום; בדרום, כביש 1 בין ים המלח לירושלים וכביש 31 בין נוה זוהר לערד; במרכז, כביש בין בקעת הירדן, תפוח, אריאל, מחלף קסם וכביש 6 (כביש 505); בצפון, כביש 71 בין בית שאן, עוקף עפולה, עד צומת הסרגל, נחל עירון וכביש 6; ובגליל הכביש בין עמיעד ליקנעם.

השר כץ הודיע כי בכוונתו להביא את התכנית לאישור ראש הממשלה, בנימין נתניהו ולאחר מכן לאישור הממשלה. זה עוד לא קרה. במשרד התחבורה מסבירים כי המלצות נתיבי ישראל צריכות לעלות קודם לדיון במשרד.

תאונה סמוך לים המלח 30 באוקטובר 2018. דוברות זק?א, מערכת וואלה! NEWS
זירת התאונה ליד עין גדי בה נהרגה משפחת עטר, אוקטובר האחרון/מערכת וואלה! NEWS, דוברות זק?א

בנוסף לכך, השר כץ הנחה את אנשי משרדו לפנות למשרד האוצר לקבלת אישור לקידום ביצוע הקטע הדרומי של כביש הערבה, באמצעות המגזר הפרטי, מקטורה ועד צומת הערבה ומחלף נבטים. חברת נתיבי ישראל מקדמת כיום תכנונית את הפיכתו של קטע הכביש לכביש דו מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון.

הפרויקט יבוצע בשיטת "שותפות ציבורית-פרטית (Public Private Partnership), בה יזם פרטי יסלול ויפעיל את הכביש החדש ובתמורה יקבל זיכיון לאחזקתו למשך 25 שנה. שר התחבורה הורה להנהלת משרדו וחברת נתיבי ישראל לקבל אישור לקידום תכנון ראשוני לשדרוג כביש 90 והדרכים המובילות אליו: צומת הערבה-ים המלח, ים המלח-ירושלים, בקעת הירדן, בית שאן-טבריה, טבריה-עמיעד, כולל השלמת כבישי הרוחב.

התכנית: תמרורי אזהרה בולטים והקמת הפרדות בכביש

בהמשך להוראת מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, הנחה השר כץ לבחון בתקופת הביניים עד להשלמת המיזם, הקמת הפרדות קשיחות, במקטעים שונים של הכביש. בטווח הקצר הנחה השר להציב הפרדות רכות על הפסים הלבנים, במקומות בהם ניתן לבצע זאת, תוך ניצול השוליים. על פי התכנית, לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים, אמצעי בטיחות רכים, תותקן תאורה במקומות חיוניים, ויוקמו מפרצי חנייה בקטעי כביש ארוכים.

יתר על כן, כץ הורה לנתיבי ישראל לזרז את הביצוע של 17 פרויקטים של מוקדי סיכון ופניות שמאלה לאורך כביש 90, בהיקף של 170 מיליון שקלים, המקודמים כיום על ידי החברה. מדובר בין השאר בפרויקטים בהקמת כיכרות, הסדרת כניסות ליישובים, הסדרה ורמזור של צמתים, התקנת מעקות בטיחות, טיפול באפיקי נחלים ובולענים באזור ים המלח וביצוע מעברים תת קרקעיים של הולכי רגל.

קטע שקרס בכביש 90 בעקבות השיטפונות. שמואל קלימי-שגב, מערכת וואלה! NEWS
"כביש ישן עם תשתית רעועה שלא סלחנית לטעויות הנהג". קטע שקרס בכביש 90, נובמבר/מערכת וואלה! NEWS, שמואל קלימי-שגב

במקביל, משרד התחבורה יפנה למשטרת ישראל בבקשה לתגבר את האכיפה לאורך כל כביש 90 ולגבש תכנית של כל האמצעים הנדרשים לתגבור קבוע לאורך כל מוקדי הסיכון בכביש.

ובינתיים, תושבי אילת והערבה ממשיכים לזעוק להאצת הפרויקט מציל החיים של ההפרדה בין המסלולים. קצין משטרה ותיק המתגורר באילת אמר כי "ברור לכל אחד שכל התאונות החזיתיות האלה היו נמנעות אם הייתה הפרדה. כתושב העיר, אני אומר לך שזה פחד אלוהים לצאת צפונה ובטח עם הילדים. אתה יכול להיות הכי בסדר בעולם ולנהוג על פי החוק, ומישהו ממול יכול לסטות פתאום, לבוא מולך ונגמר הסיפור".

משרד התחבורה: כץ הורה לגבש תכנית להפיכת כביש 90 לדו מסלולי

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, הורה לחברת נתיבי ישראל לגבש תכנית לאומית אסטרטגית להפיכת כביש 90 לציר האורך המזרחי של ישראל שיקרא 'חוצה ישראל מזרח'. התכנית תכלול את הפיכתו של הציר, מכביש חד מסלולי לכביש דו מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון, עם אפשרות לנתיב שלישי לכל כיוון, מאילת ועד לאצבע הגליל. מדובר במגה פרויקט המתייחס לטווח הרחוק, הבינוני והקצר".

עוד נמסר כי "התכנית המהפכנית הוגשה לאחרונה למשרד התחבורה ובימים אלה, אנשי המקצוע של המשרד דנים בפרטי התכנית, כולל לוחות הזמנים, אופן הביצוע והתקציב הנדרש לה. עם אישור התכניות על ידי השר כץ, הן יוגשו לאישור הממשלה.

בהמשך, ציין המשרד כי "במקביל, הורה השר כץ להנהלת משרדו וחברת נתיבי ישראל לקדם תכנון ראשוני לשדרוג כביש 90 והדרכים המובילות אליו. על פי התכנית, לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים, שר התחבורה הורה לנתיבי ישראל לזרז את ביצועם 17 פרויקטים של מוקדי סיכון ופניות שמאלה לאורך כביש 90 , בהיקף של 170 מיליון שקלים, המקודמים כיום על ידי החברה. מדובר בין השאר בפרויקטים בהקמת כיכרות, הסדרת כניסות ליישובים, הסדרה ורמזור של צמתים, התקנת מעקות בטיחות, טיפול באפיקי נחלים ובולענים באזור ים המלח וביצוע מעברים תת קרקעיים של הולכי רגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully