וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: נתניהו לוחץ על טראמפ לשמור על נוכחות צבאית בדרום סוריה

27.1.2019 / 7:35

גורמים אמריקניים וישראליים אמרו לבלומברג כי ראש הממשלה ובכירים אמריקנים סבורים כי המשך השהיה בבסיס א-תנף ישמש אמצעי הרתעה מול איראן. "נתניהו עושה כמיטב יכולתו, יש לו אוזן קשבת אצל טראמפ"

צילום: יותם רונן

ישראל לוחצת על ארצות הברית לשמור על נוכחות צבאית בדרום סוריה גם אחרי הנסיגה על מנת להרתיע את איראן - כך אמרו גורמים אמריקניים לסוכנות הידיעות בלומברג. עתידו של המוצב האמריקני הקטן בא-תנף שבדרום סוריה, שבתחילה הוקם כמאחז נגד ארגון "המדינה האסלאמית", הוא אחד המכשולים העיקריים ביישום התכנית השנויה במחלוקת של נשיא ארצות הברית לסגת.

לפי הדיווח שפורסם ביום שבת, ראש הממשלה בנימין נתניהו וגורמים אמריקניים סבורים כי נוכחות אמריקנית קבועה היא חיונית לשיבוש קווי האספקה של איראן ללבנון, שם היא מחמשת את חיזבאללה. גורמים ישראליים בכירים שצוטטו על ידי בלומברג אמרו כי על אף שהמספרים של החיילים האמריקנים בא-תנף קטנים מאלו של איראן, עצם נוכחותם תשמש אמצעי הרתעה מול טהראן.

עוד בוואלה! NEWS:
פיגוע שני בתוך ימים: דאעש תקף כוחות אמריקניים בסוריה
השליח המיוחד של טראמפ לשעבר: הנסיגה מסוריה החייתה את דאעש
אחרי הפיגוע של דאעש: לחץ גובר על טראמפ לדחות את הנסיגה מסוריה

פגישת נתניהו טראמפ בבנייני האו"ם 26 בספטמבר 2018. רויטרס
בישראל סבורים שהנוכחות האמריקנית חיונית. נתניהו עם טראמפ, ספטמבר/רויטרס

א-תנף נמצא בסמוך לגבולות עיראק וירדן. הכוחות האמריקניים בבסיס הקימו "אזור בטוח" ברדיוס של 55 ק"מ, הכולל חלק מהכביש האסטרטגי המחבר את דמשק לבגדאד. בטריטוריה שמקיפה את המובלעת הזו שולטים כוחות הנאמנים למשטרו של בשאר אסד, הזוכה לתמיכת רוסיה ואיראן.

המשימה העיקרית של ארצות הברית בסוריה היא הבסת דאעש, ולפי טראמפ, היא כבר בוצעה. עם זאת, בממשל גם רוצים לרסן את התבססותה של איראן באזור, ולכן זה מסבך את תכנית הנסיגה של טראמפ. קשה להעריך מה תהיה החלטתו של הנשיא ההפכפך, אך דיפלומט אמריקני בכיר אמר לבלומברג כי נתניהו עושה כמיטב יכולתו ויש לו "אוזן קשבת" אצל טראמפ.

חיילים אמריקאים בסוריה, 1 בנובמבר 2018. רויטרס
לפי טראמפ הבסת דאעש כבר הושלמה. חיילים אמריקנים בסוריה/רויטרס

אחד הגורמים הבכירים ביותר בממשל שתומכים בהמשך הנוכחות האמריקנית בדרום סוריה הוא היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון. האחרון, כמו גם בכירים אחרים בממשל, מיהרו להבהיר אחרי ההכרזה המפתיעה של הנשיא כי הנסיגה לא תהיה מידית וכוללת בשלב הראשון, אלא תתמקד בהחזרת הכוחות מצפון-מזרח סוריה.

עם זאת, גם היציאה מאזור הגבול עם טורקיה היא מקור לדאגה בממשל, בשל החשש שהנשיא רג'פ טייפ ארדואן יצא למבצע נוסף נגד המיליציה הכורדית, המסייעת לארצות הברית במאבק בדאעש. ארדואן סירב לפגוש את בולטון, שביקר בישראל ובטורקיה בתחילת החודש, בשל התמיכה שלו בכורדים, שאותם הוא מגדיר "טרוריסטים".

רוסיה, שבירכה על החלטת טראמפ לסגת, מביעה ספק באותה נשימה ביישום המהלך. "אני לא מאמין שהאמריקנים יעזבו", אמר לבלומברג פרנץ קלינטסביץ', חבר בוועדת הביטחון וההגנה בבית העליון של הפרלמנט הרוסי. "כל עוד הם שם, הם נשאים". עם זאת, הוא העריך כי בסופו של דבר הנוכחות האמריקנית תסתכם בבסיס בא-תנף. לדבריו, כשזה יקרה, "רוסיה וסוריה יגבירו את הלחץ על ארצות הברית לסגת".

(עדכון ראשון, 26.1, 23:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully