וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות שכולות לשרה רגב: "בטלי את פרס מפעל החיים ליהונתן גפן"

24.1.2019 / 13:00

פרסום ראשון: מאה משפחות שכולות פנו לשרת התרבות בדרישה לבטל את הפרס המיועד להינתן לגפן בעקבות פוסט שפרסם באינסטגרם שבו הוא לבוש בחולצה עם הכיתוב "כל מה שמחבל צריך זה חיבוק". יוזם המכתב, שבנו אסף צור נרצח בפיגוע התאבדות: "זו יריקה בפנינו". גפן בחר לא להגיב

עריכת וידאו:ניר חן

מאה משפחות שכולות מפורום "בוחרים בחיים" שיגרו אמש (רביעי) מכתב לשרת התרבות והספורט מירי רגב (הליכוד) שבו דרשו לבטל לאלתר את הפרס המיועד להינתן ליהונתן גפן. המשפחות כתבו במכתב כי מדובר ב"יריקה בפניהן של המשפחות השכולות" וב"זלזול מוחלט ברגשותיהן והתעלמות מכאבן היומיומי".

אמש הכריז משרד התרבות על הזוכים בפרס שרת התרבות בתחומי היצירה הספרותית לשנת תשע"ח. בין עשרות הזוכים עליהם הכריז המשרד, פורסם כי גפן יקבל פרס מפעל חיים בתחום ספרות הילדים בשווי 25 אלף שקלים.

יוזם המכתב הוא יוסי צור, שבנו אסף בן השבע עשרה נרצח בפיגוע באוטובוס 37 בחיפה בשנת 2003 על ידי מחבל מתאבד. אחת הסיבות המרכזיות לפנייה היא פוסט שפרסם גפן באינטסגרם, שבו הוא לובש חולצה עם הכיתוב "כל מה שמחבל מתאבד צריך זה חיבוק". צור הסביר כי "אחד כמו גפן שמאניש מחבל מתאבד, שאינו רואה בו מפלצת אדם, רוצח המוני, פושע נגד האנושות, אשר מסוגל להעניק לו חיבוק, מוציא עצמו מכלל החברה הישראלית שחיה את המציאות ואת הטרור הנפשע נגדה".

עוד בוואלה! NEWS:
חסימות באיילון ועומסים: כל הפרטים לקראת העבודות בגשר יהודית
עם התקוממות בעם ותמיכה מהשכנות: התסריט שעשוי להציל את ונצואלה
שגריר ארה"ב בשיחות סגורות: תכנית השלום תוצג בסוף אפריל

תמונה של יהונתן גפן באיסנטגרם עם חולצה עם הכיתוב "כל מה שמחבל צריך זה חיבוק". אתר רשמי
תמונה של יהונתן גפן באיסנטגרם עם חולצה עם הכיתוב "כל מה שמחבל צריך זה חיבוק"/אתר רשמי

המשפחות אמרו על כיתוב החולצה של יהונתן גפן, פארפראזה לשיר All you need is love של הביטלס, כי "ג'ון לנון שנרצח על ידי רוצח פסיכופתי בעצמו מתהפך בקבר על השימוש הזה שנעשה בשיר שלו".

הם תיארו את גפן כמי ש"אינו מבין אותנו, שלהכאיב לנו עושה לו טוב, ששום מחשבה חיובית לא עוברת בראשו על מניעת טרור" שמעשהו "נאיבי, תלוש מהמציאות, מכאיב, מטלטל וחסר מחשבה קדימה". עוד הוסיפו כי "החיוך הדבילי של גפן בתמונה באינסטגרם רק מגבירה את הכאב, שכן גפן לא מבין בכלל מה עשה ואיך הצליח לפגוע במקום הכואב ביותר של המשפחות השכולות".

על הפוסט, שאותו תיארו כ"דחקה באינסטגרם שפוגעת באלפי משפחות שכולות", אמרו המשפחות השכולות: "הרצון לחבק מחבל מתאבד מאניש אותו, הופך אותו מהמפלצת שהוא למשהו דומה לנו ולך, הופך אותו מהפסיכופט שהוא שטוף השנאה ויצר המוות לאדם רגיל שרק יחבקו אותו ו - פוף, יהפוך לאדם רציונאלי בן תרבות. זו אשליה מסוכנת אשר מסכנת את חיינו ואשר הוכחה שוב ושוב כאשליית שווא".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ישיבת ממשלה, 6 בינואר 2019. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
"השרה הפועלת מול מוסדות מסיתים נותנת את הפרס". רגב/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

בין המשפחות השכולות שחתמו על המכתב: רפי וחוה לבנגרונד ואיריס חג'בי, הוריהם של קים יחזקאל לבנגורד וזיו חג'בי שנרצחו בפיגוע בברקן; הרב אוהד טהרלב, אביו של החייל אלחי טהרלב שנרצח בפיגוע דריסה בצומת עופרה לפני שנתיים; אריק לוברסקי, אחיו של לוחם דובדבן סמ"ר רונן לוברסקי שנפל בחודש מאי אשתקד בפעילות מבצעית ברמאללה; בועז ולבנה קוקיא, הוריו של סמל רון קןקיא שבשנת 2017 נדקר למוות בערד; הדס מזרחי, אלמנתו של נצ"מ ברוך מזרחי שנרצח בשנת 2014 בפיגוע ירי סמוך לצומת תרקומיא-אידנא, באזור חברון.

בין החותמים ניתן למצוא גם את יעל שבח, אלמנתו של הרב רזיאל שבח שנרצח בשנה שעברה בפיגוע הירי סמוך ליישוב חוות גלעד בשומרון; מרים בן גל, אלמנתו של הרב איתמר בן גל שנרצח בפיגוע דקירה בכניסה לאריאל בשנה שעברה; מיכל סלומון, אלמנתו של אלעד סלומון שנדקר למוות עם אביו ואחותו בפיגוע בחלמיש בשנה שעברה; ואיסם עותומא'ן, אביו של יוסף, שנרצח לפני שנה בפיגוע בהר אדר.

"עשרות משפחות החתומות על מכתב זה נפגעו על ידי מחבלים מתאבדים", מסרו החותמים. "מאות משפחות נפגעו בישראל באינתיפאדה השנייה בשנות האלפיים ממחבלים מתאבדים. כל אותן משפחות, עשרות אלפי בני המשפחות במעגל הראשון ומאות האלפים במעגל השני, רואות בפרס שרת התרבות, פרס מפעל חיים מטעם משרד התרבות שמוענק עכשיו לאותו יהונתן גפן, יריקה בפניהן של המשפחות השכולות וחוסר התחשבות ממדרגה ראשונה".

פיגוע בקו 37, חיפה 5 במרץ 2003. ויקיפדיה, אתר רשמי
"יריקה בפניהן של המשפחות השכולות וחוסר התחשבות". הפיגוע בקו 37 בחיפה, 2003/אתר רשמי, ויקיפדיה

במכתבן הוסיפו המשפחות השכולות "עצם העובדה שמשרד התרבות, שמונהג על ידי מירי רגב, מסוגל לשקול ואף להעניק לו פרס על מפעל חיים, זו פשיטת רגל מוסרית". המשפחות השכולות תמהו על כך ש"שרת התרבות, הנלחמת למען נאמנות בתרבות ופועלת מול מוסדות תרבות מסיתים" היא שנותנת את הפרס. בפנייה לרגב אמרו: "אנו דורשים כי תודיעי לאלתר על ביטול הפרס ליהונתן גפן וכי הכסף שהיה אמור לקבל ייתרם למען משפחות שכולות נפגעות טרור בישראל".

משרד התרבות: "איננו צד להחלטת הוועדות המקצועיות"

זוהי איננה ההסתבכות הראשונה של גפן עם המשפחות השכולות. לפני כחצי שנה נחשפה בוואלה! NEWS המחאה לביטול מופע משיריו של גפן שתוכנן להתקיים בבית "יד לבנים" בחולון בעקבות התבטאויות שנויות במחלוקת שלו על חיילי צה"ל ועל עהד תמימי. במכתב נכתב כי "אין ספק שדבריו הפוליטיים יהיו כמו דבריו האחרונים בראיונות בתקשורת: הבעת תמיכה במחבלים שהורשעו, והבעת תמיכה במחבלת עהד תמימי שסטרה והסיתה וקראה לרצח יהודים ולביצוע פיגועי התאבדות באוטובוסים. רק לפני חודשיים - ושוב השבוע - הביע גפן תמיכה בתמימי ואמר שהיא ראויה להערכה. כמו כן הוא הביע הבנה כלפי מחבלים שמתפוצצים באוטובוסים. גפן הגדיל לעשות וקרא לחיילי צה"ל "רוצחי ילדים". לאחר המחאה החליט גפן להעביר את המופע מבית יד לבנים למקום.

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה כי "משרד התרבות והספורט אינו צד להחלטות של הוועדות המקצועיות הבוחרות את הפרסים. הוא אינו מעורב בהחלטות ואינו רשאי להיות חלק מהתהליך על פי חוק. ההחלטה על הזוכים והזוכות בפרס היצירה לספרות עברית כולל ההחלטה על הענקת פרס ליונתן גפן נעשתה על ידי הועדה מבלי שהמשרד כלל היה מעורב או שותף לה. הוועדות המקצועיות אוטונומיות ובלתי תלויות וזאת בהתאם להנחיות והנהלים".

יהונתן גפן בחר שלא להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully