וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוחות שלנו יבוטלו? לא כל כך מהר: מדריך לסערת מצלמות המהירות

22.1.2019 / 16:24

מדוע המליץ נציב הביקורת על התביעה להדיח את נצ"מ שרית פיליפסון ולפתוח נגדה בחקירה פלילית? איזה מידע הסתירה המשטרה והאם הוא יכול להשפיע על הנהגים שקיבלו דוחות בעקבות מצלמות המהירות א3? מורה נבוכים להתפתחות שמסעירה את המשטרה

צילום: דוברות המשטרה

הגילוי החדש של נציב הביקורת על התביעה במשטרה החזיר אתמול (שני) את נושא אמינות מצלמות המהירות לכותרות. עוד באותו הערב קצינים בכירים קראו לממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן להדיח את הבכירה במשטרה שעומדת במרכז ההאשמות. אלה הם הפרטים שנחשפו וההשלכות האפשריות שלהם.

מה בעצם קבע אתמול הנציב רוזן?

נציב הביקורת על התביעה, השופט בדימוס דוד רוזן, המליץ להדיח מתפקידה את ראש מחלקת תביעות התעבורה של משטרת ישראל, ניצב משנה שרית פיליפסון, ואף לפתוח נגדה בחקירה פלילית. הוא מצא כי התובעים שפעלו תחת פיליפסון בתיק הנוגע לאמינות מצלמות המהירות המשטרתיות מדגם א3, "הסתירו לכאורה בכוונת מכוון מבית המשפט עובדות מהותיות שהיה בכוחן לקעקע מארג ראיות התביעה".

סנ"צ שרית פיליפסון 7 בנובמבר 2018. יואב איתיאל
נמצא כי הסתירה מידע במכוון. פיליפסון/יואב איתיאל

אילו עובדות הוסתרו מבית המשפט?

במהלך המשפט העיד נציג מכון התקנים כי נכח בעשרה ניסויים בהולנד בנוגע לאמינות מצלמות המהירות, וכי עוזרו נכח ב-490 ניסויים נוספים. לאחר מכן התברר שנציג מכון התקנים שיקר וכי הוא או כל נציג אחר של מכון התקנים כלל לא נכחו בניסויים שעליהם העיד, ולמעשה כלל לא התקיימו ניסויים בהולנד.

האם החלטה של רוזן צפויה להשפיע על המשפט?

הממצאים החדשים נוגעים ל"מאחורי הקלעים", וקובעים כי התביעה המשטרתית ידעה בשלב מוקדם כי המומחה ממכון התקנים שיקר

ממש לא. לנציב רוזן ממילא אין, לפי החוק, סמכות לדון בתיקים שעדיין מתנהלים, וגם התיק שבמסגרתו הוגשה אליו התלונה הסתיים כבר בחודש יוני - כאשר בית משפט השלום בעכו זיכה 21 נהגים שקיבלו דוחות מהמצלמות. הזיכוי התבסס ברובו על כך שהמומחה מטעם מכון התקנים לא אמר אמת בעדותו.

הממצאים החדשים של רוזן נוגעים ל"מאחורי הקלעים" של התנהלות התביעה המשטרתית, וקובעים כי התביעה המשטרתית ידעה בשלב מוקדם יחסית של המשפט כי המומחה מטעם מכון התקנים שיקר, אך בידיעתה ובהנחייתה הישירה של נצ"מ פיליפסון הסתירו זאת מבית המשפט ומההגנה והמשיכו לנהל את ההליך. למרבה המזל, הדבר התגלה בכל זאת, והביא לקריסת התיק.

ומה לגבי נהגים אחרים שקיבלו דוחות, הם יושפעו?

כנראה שלא. בעקבות החלטת בית המשפט מחודש יוני הודיעו הפרקליטות והמשטרה כי יערכו בדיקה מחודשת של אמינות המצלמות, ובינתיים הן ימשיכו לתעד - אך לא יופקו דוחות. באוקטובר הודיעה המשטרה כי בדיקות שנערכו בטכניון אישרו שהמצלמות עומדות בסטנדרטים בינלאומיים של אמינות, וכי לאחר שהממצאים הוצגו לפרקליטות - היא אישרה להמשיך להפיק דוחות מהירות מהמצלמות.

לנהגים שהיו אמורים לשלם את דוחותיהם במהלך חודשי ה"הקפאה" ניתנה ארכה, אולם נותרה אי בהירות מסוימת בנוגע לנהגים שצולמו מעל המהירות המותרת. הפרקליטות טרם הודיעה מה נקבע לגביהם. בכל מקרה, אין סיבה שההחלטה תושפע מהחלטתו של רוזן אתמול, שלא גילתה פרטים חדשים בנוגע לאמינות המצלמות.

מצלמת מהירות. קובי ליאני
לא היו ניסויים בהולנד. מצלמות המהירות/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully