וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמות השקר: המשטרה נהגה במהירות מופרזת ודרסה את האזרחים

22.1.2019 / 19:56

הדחת הקצינים שסרחו לא תספיק כדי לתקן את המשבר שנוצר בעקבות פרשת מצלמות המהירות א3. הפעם המשטרה לא הסתבכה עם עבריינים - אלא עם האזרחים שומרי החוק, שהאמון שלהם הוא שמאפשר לה לבצע את עבודתה. ממלא מקום המפכ"ל במבחן מנהיגות. דעה

צילום: דוברות המשטרה

חודשיים לאחר שנכנס לתפקיד ממלא מקום המפכ"ל, מוצא עצמו ניצב מוטי כהן במבחן מנהיגות כשהוא נדרש להתמודד עם אחד המשברים המשמעותיים שאליהם נקלעה המשטרה בשנים האחרונות. לא מדובר בפרשה מינית בצמרת המשטרה, גם לא בפרשת טוהר מידות או בבעיה מבצעית מורכבת, אלא במשהו מורכב יותר - מסוכן יותר למוניטין של המשטרה מול כלל אזרחי המדינה. המשטרה מצאה את עצמה מתגלגלת בחוסר שכל למאבק מיותר, תוך שהיא מסתבכת בשקרים וברמייה - והכל בשם האגו.

הכול התחיל במבחן משפטי של אזרח שערער על דוח מהירות שקיבל ממצלמת א3. עד אותו ערר, מצלמות א3 היו מכונה להדפסת כסף עבור קופת האוצר, עוד אמצעי לחלוב את האזרח הישראלי. במשטרה התאהבו במצלמות המהירות: הן צילמו ביום ובלילה, בקיץ ובחורף, והשוטרים לא היו צריכים להזיע כדי לשלוח את הדוחות לנהגים עבריינים. את הכול עשתה מצלמת הקסם.

לקריאה נוספת:
"הסתירה עובדות על מצלמות המהירות": המלצה לחקור בכירה במשטרה

ניצב מוטי כהן, מ"מ מפכ"ל משטרת ישראל בטקס חנוכת תחנת משטרה ברמת בית שמש, 7 בינואר 2019. ראובן קסטרו
מבחן מנהיגות. כהן/ראובן קסטרו

כשהגיע הערר של אותו הנהג העיקש, ובמשטרה הבינו שמכון התקנים הישראלי נתן תקן שקרי למצלמה מבלי שבדק אותה. איש ממפקדי המשטרה - מהמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך ועד ראש אגף התנועה ואנשי התביעה המשטרתית - לא הבין כי זה הרגע לעצור; למהר לבטל את הדוח של המערער, לעצור את עבודת האכיפה של המצלמות ולבדוק את אמינותם ברמה מקצועית עם מכון תקנים אירופי או אמריקני.

אולם, האגו של משטרת ישראל לא הרשה לה לעשות את הדבר הנכון. היא העדיפה לנהל משפט, לרמות - לכאורה - ולהמשיך לחלוב את הנהג הישראלי באמצעות מצלמות השקר הכתומות המוצבות בצדי הדרכים. רק התערבות הפרקליטות הביאה לעצירה חלקית של עבודת המצלמות, אבל זה היה מעט מדי, ומאוחר מדי.

עוד באותו נושא

מבוכה במשטרה: "להשעות את הבכירה שהסתירה מידע על מצלמות המהירות"

לכתבה המלאה
מצלמת מהירות. קובי ליאני
מצלמת הקסם שאפשרה לשוטרים לא להזיע/קובי ליאני

המשטרה לא חפה מטעויות במלחמתה בעולם הפשע. בדרך כלל, כשנופלת טעות לרעת עבריין מצד המשטרה, אנו נוטים בציבור לגלות כלפיה סלחנות, מאחר שבדרך כלל לא מדובר בצדיקים שנפגעו. אבל מצלמות המהירות מכוונות לכלל הנהגים - המהווים את רוב הציבור בישראל, לרבות אזרחים תמימים ושומרי חוק. במקרה הזה, חשוב שהאמון לא ייסדק. בין המשטרה לבין הציבור קיים חוזה: המשטרה תפעל להגן מכוח האמון של כל האזרחים. כשהאמון נפגע - אין למשטרה יכולת להגן.

מוטי כהן, ממלא מקום המפכ"ל, לא חייב רק להגיב לדוח השופט רוזן ולהדיח את הקצינים שסרחו. הוא חייב גם לקבוע איך נוהגים בעשרות אלפי דוחות שהנפיקו מצלמות א3 בשנים האחרונות - ואיך בונים מחדש את האמון עם האזרחים, שנהרס במהירות מופרזת.

סנ"צ שרית פיליפסון 7 בנובמבר 2018. יואב איתיאל
הדחתה לא תספיק. נצ"מ פיליפסון/יואב איתיאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully