וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירה של כוכבי שתכריע: כך תיראה המלחמה הקרקעית הבאה

25.1.2019 / 10:18

ברקע הביקורת של ועדת בריק על מוכנות צה"ל למלחמה, יידרש הרמטכ"ל הנכנס להכריע אם לבצע רפורמות בזרוע היבשה ולמנות למז"י מפקד חדש. בחירותיו של כוכבי יחשפו כיצד הוא רואה את צה"ל מתמודד עם אתגרי העתיד - ויזניקו מועמדים להתמודדות עתידית על החלפתו

עריכה: ניב מעוז

האם הרמטכ"ל הנכנס יבצע מהפכה בכוחות היבשה? בקרוב יידרש הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי לבחור מפקד לזרוע היבשה במקומו של אלוף קובי ברק, אך קודם לכן הוא יצטרך לקיים דיון מעמיק במטה הכללי על עתיד זרוע היבשה, כשברקע מרחפים ממצאי דוח האלוף במיל' יצחק בריק, שמתח ביקורת חריפה על כשירות ומוכנות כוחות היבשה למלחמה.

הוועדה שהוקמה בעקבות דוח בריק - שבראשה עמד מבקר צה"ל, תא"ל במיל' אילן הררי, והיו חברים בה גם האלוף במיל' אבי מזרחי, האלוף במיל' דורון אלמוג ופרופ' אשר טישלר - קבעה כי נמצא שיפור משמעותי בכשירות ובמוכנות למלחמה בהשוואה לשנים האחרונות, אך יחד עם זאת נמצאו גם פערים המחייבים טיפול נרחב על מנת להגיע למוכנות מבצעית מיטבית.

לקריאה נוספת
רוצים את הכסף הקטארי: המבחן הראשון של הרמטכ"ל אביב כוכבי
המחדל בנחל, חשיפת הכוח המיוחד: הצרות של כוכבי ביחידות המובחרות
אביב כוכבי נכנס לתפקידו כרמטכ"ל: "נוטל את התפקיד ביראת קודש"
"אני נשבע" - מינוי הרמטכ"ל ה-22 בתמונות

טקס חילופי הרמטכ"ל ה-22- רא"ל  אביב כוכבי  15 בינואר 2019. ראובן קסטרו
רא"ל אביב כוכבי בטקס חילופי הרמטכ"ל, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

עוד ציינו חברי הוועדה כי קיימים פערים בניוד הלוגיסטי (חוסר באלפי משאיות, מנופים ומלגזות), כוונות ואמצעי ראיית לילה, קטלניות החי"ר, באש מדויקת לרמה הטקטית, בתשתיות האימונים, בקצב ייצור וקליטת הנגמ"שים, בקצב צבירת המלאים ובירידה באיכות כוח האדם (בתחום הטכנולוגי א.ב). חברי הועדה המליצו על תקציב קבוע ומיוחד לכוחות היבשה, והקמת גוף מטכ"לי שיפקח על איכות הימ"חים.

עוד באותו נושא

אביב כוכבי נכנס לתפקידו כרמטכ"ל: "נוטל את התפקיד ביראת קודש"

לכתבה המלאה
כלי שריון של צה"ל בגבול רצועת עזה. 19 בנובמבר 2012. רויטרס
כלי שריון של צה”ל בגבול רצועת עזה/רויטרס

חבר הוועדה, האלוף במיל' מזרחי, הצביע על נקודת התורפה האמיתית כשאמר בשיחה עם כתבי צבא כי: "המלצתי לראש הממשלה להוסיף לטיפולו כשר ביטחון את כוחות היבשה. זה לא ברשימה שלו. לא בסדר העדיפויות שלו". עוד אמר מזרחי כי על רקע השימוש המוצלח בכיפות ברזל יש נטייה לחשוב שתמרון יבשתי הוא מוצא אחרון. מזרחי הדגיש כי ללא תמרון לא יהיה ניתן להגיע להכרעה במלחמה הבאה. גורמי ביטחון בכירים טוענים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו דרש במהלך שנות כהונתו לארגן ולהכין "פטישים" בתחום האש המגוונת הסייבר והפעילות המיוחדת, ופחות באמצעות תמרון.

הפיקוד על מז"י - מקפצה אל הסגנות

בריק אמר בשיחות סגורות כי עצם העובדה שתרחישי הייחוס של צה"ל השתנו ו"האויב שינה את עורו" זה לא אומר שהתמרון הפך להיות שונה, ובראייתו, גם אם מלחמות עבר נגד מדינות לא יחזרו על עצמן - התמרון שהוא זה שיכריע ארגוני טרור. בנקודה זו מתפתחת מחלוקת חריפה בין שתי אסכולות: האמריקנים טוענים שהכריעו את דאעש באמצעות מאמץ האש ופעילות של יחידות מיוחדות, בעוד אסכולה מתחרה אומרת כי רק מאמץ התמרון היבשתי יכריע את האויב.

קובי ברק, מפקד זרוע יבשה בתרגיל בשיזפון, אוקטובר 2016. יותם רונן
קובי ברק, מפקד זרוע יבשה בתרגיל בשיזפון, אוקטובר 2016/יותם רונן

הרמטכ"ל אביב כוכבי יידרש להביע בצורה ברורה את דעתו: כיצד הוא רואה את מקומו של התמרון היבשתי ביחס לאיומים שעל הפרק. הנקודה החשובה ביותר לדיון תהיה כיצד רואה המטה הכללי הנוכחי בראשות כוכבי את המענה השלם לאיומים העתידיים? כיצד הוא רואה את צה"ל מתמודד עם איום בשלוש זירות? מה יהיה גודלו של צבא היבשה? בכמה אוגדות מתמרנות הוא ישקיע כדי להביא אותן לרמת כשירות ומוכנות גבוהה למלחמה? לאור החלטות אלו יתבקש כפי הנראה המטה הכללי להתאים תקציבים ולשרטט מחדש את בניין הכוח.

מפקד פיקוד הצפון יואל סטריק במבצע בצפון. דובר צה"ל
המינוי למפקד זרוע היבשה עשוי לקרוץ לו. אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק/דובר צה"ל

רק לאחר מכן יוכל כוכבי להכריע בשאלה מי יהיה מפקד זרוע היבשה. אחרי מיזוג זרוע היבשה (מז"י) עם אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) והכפפת האחרון למפקד מז"י, נדרש כוכבי למנות לתפקיד קצין בכיר שזה עבורו לפחות תפקיד שני כאלוף. אם כוכבי מאמין בתמרון ורוצה לחזק אותו מאוד, על כל המשמעויות הנגזרות מכך, יכול מאוד להיות כי הוא ימנה לתפקיד את אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק, שמונה לתפקיד זה במרץ 2017. סטריק מבין לעומק את סוגיית התמרון, במיוחד בכל ההקשר של איומי הזירה הצפונית המשתנה והמתפתחת, ומוגדר במטכ"ל כ"ביצועיסט". תפקיד כזה עשוי לקרוץ לסטריק, משום שהוא יעמיד אותו בעמדת זינוק להתמודדות על תפקיד סגן הרמטכ"ל השני בכהונתו של כוכבי, ומשם להתמודדות עתידית על תפקיד הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל, אליו לוטשים עיניים גם סגן הרמטכ"ל הנוכחי האלוף איל זמיר והאלוף הרצי הלוי.

בנסיבות אחרות יכול כוכבי למנות לתפקיד את האלוף תמיר ידעי, מפקדו של פיקוד העורף, או את נספח צה"ל בוושינגטון האלוף מיקי אדלשטיין, או אף להפתיע ולבחור בשם אחר. מינוי של קצין בדרגת תת-אלוף למפקד זרוע היבשה יבטא דעה שלילית של הרמטכ"ל הנכנס על מעמד כוחות היבשה בהשוואה לחילות האוויר והמודיעין ואגף התקשוב. חשוב לציין, כי עם סיום תפקידו של אלוף פיקוד המרכז לשעבר, האלוף במיל' רוני נומה, הוצע לו לפקד על זרוע היבשה. לדברי גורם ביטחוני בכיר הוא סיכם על הנושא עם שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, אך עד היום לא ברור מה קרה בשיחה האישית עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שלאחריה החליט האלוף נומה לפרוש מצה"ל. לאחרונה נבחנה האפשרות למנותו לתפקיד המפכ"ל הבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מועמד אפשרי נוסף. האלוף מיקי אדלשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully