וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולומביה: 21 הרוגים ועשרות פצועים בפיצוץ מכונית תופת בבירה

18.1.2019 / 10:09

במתקפה הקשה ביותר בבוגוטה זה שנים נפצעו עוד עשרות בני אדם, כשכל הנראה מחבל מתאבד - חסר תקדים בהיסטוריה המקומית - פוצץ טנדר עמוס חומרי נפץ בכניסה לאקדמיית המשטרה. הנשיא, שהגיע לזירה, מבטיח להעניש את האחראים. החשוד המידי - ארגון מורדים שמאלי קטן

צילום: טוויטר

לפחות 21 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בפיצוץ מכונית תופת אתמול (חמישי) סמוך לאקדמיה לשוטרים בבוגוטה, בירת קולומביה - כך מסרו הרשויות אחרי המתקפה, הקשה ביותר בבירה זה שנים רבות. שום ארגון לא קיבל אחריות, אך החשד נופל על ארגון גרילה שמאלי קטן. לפי המשטרה, עוד 68 אנשים נוספים נפצעו. בין ההרוגים היו אזרחי פנמה ואזרח אקוודור.

הרשויות מתקשות להסביר כיצד המכונית חמקה דרך השומרים החמושים היטב, כלבי הגישוש ומצלמות האבטחה, אך מהחקירה עולה כי היה זה פיגוע התאבדות, דבר חסר תקדים גם עבור ההיסטוריה האלימה של המדינה הדרום אמריקנית.

התובע הכללי נסטור מרטינז אמר כי גבר בן 56, שזוהה כחוסה אלדמר רוחאס, נסע בטנדר של חברת ניסאן שהיה עמוס ב-80 ק"ג של חומר נפץ מסוג פנטוליט. הוא אמר כי הבדיקה האחרונה שבוצעה במכונית משנת 1993 הייתה לפני כחצי שנה במדינת המחוז אראוקה, הסמוכה לגבול עם ונצואלה.

אמבולנסים רבים נשלחו לזירה הכאוטית מחוץ לאקדמיית "גנרל סנטנדר" ומסוקים חגו בשמי המתקן השמור היטב. קצינים מבוהלים נראו מפנים את עמיתיהם הפצועים באלונקות ברקע הריסות וחלקי גופות שהיו פזורים מול מגורי הצוערים, כששרידי מכונית התופת עוד בערו. עדי ראיה סיפרו כי הם שמעו פיצוץ עז שניפץ חלונות במבנים סמוכים.

לקריאה נוספת בנושא
האבטחה תוגברה בסיוע ישראל: קולומביה חוקרת תכניות להתנקשות בנשיא
מלחמת הגרילה נגמרה - הצרות הסביבתיות של קולומביה התחילו

זירת פיצוץ מכונית תופת סמוך לאקדמיה לשוטרים בבוגוטה, בירת קולומביה 17 בינואר 2019. AP
הפיצוץ הרעיד את העיר. זירת הפיגוע, אתמול/AP

שום ארגון לא קיבל אחריות על המתקפה, אך כמה ארגוני מורדים, המשוייכים לקרטלי סמים ממשיכים לפעול גם לאחר התפרקות המחתרת המרקסיסטית (FARC) מנשקה אחרי הסכם שלום שעליו חתמה עם הממשלה. לאחרונה הגבירו לוחמי הארגון צבא השחרור הלאומי (NLA) את מתקפותיהם נגד יעדי משטרה במדינה בשל המשא ומתן התקוע עם הנשיא השמרני איוואן דוקה.

"זאת לא רק מתקפה נגד הצעירים, כוחות הביטחון או המשטרה. זאת מתקפה נגד החברה כולה", אמר הנשיא בהצהרה קצרה מהזירה, שאליה מיהר אחרי שקטע ביקור במערב המדינה ושב לבירה. "מי שאחראי לפעולת הטרור המרושעת הזו ייענש".

עוד באותו נושא

רוצח או רובין הוד: 25 שנה לחיסולו של פבלו אסקובר

לכתבה המלאה
נשיא קולומביה איוואן דוקה במסיבת עיתונאי בבוגוטה, 17 בינואר 2019. רויטרס
מסרב לחדש את השיחות עם המורדים. הנשיא בזירה, אתמול/רויטרס

המתקפה הזכירה לרבים את שיא הסכסוך בין ממשלת קולומביה לבין ארגוני הגרילה השמאליים וקרטלי הסמים. במשך עשרות שנים, תושבי בוגוטה חיו בפחד מחשש להיפגע ממתקפותיהם של ארגוני הגרילה או של קרטל הסמים של פבלו אסקובר.

בעוד שהמצב הביטחוני בבירת קולומביה השתפר משמעותית עם דעיכת הסכסוך והסכם השלום עם FARC, מורדי ה-ELN נותרו פעילים והגבירו את מתקפותיהם בשנים האחרונות. הארגון, המנהל התקוממות בהשארת זו של המורדים בקובה באמצע המאה שעברה, לא נחשב לאיום ביטחוני משמעותי כמו ה-FARC, ש-7,000 לוחמיו התפרקו מנשקם בהתאם להסכם השלום מ-2016. ואולם, הוא התחזק, במיוחד לאורך הגבול עם ונצואלה. שורת חטיפות ותקיפות צינורות נפט הקשיחו את עמדותיו של דוקה המסרב לחדש את שיחות השלום עמם שנותרו תקועות מאז שנכנס לתפקיד באוגוסט, למרות הצעת המורדים להפסקת אש.

גורמים אפשריים נוספים שעומדים מאחורי המתקפה עשויים להיות חברי קרטל הסמים אוסוגה, שספג מכות קשות מידי המשטרה, ומתנגדי הסכם השלום משורות FARC.

כמה מנהיגים זרים גינו את המתקפה, כמו גם מפקדיה לשעבר של מחתרת ה-FARC. כוח משימת האו"ם במדינה אמר כי זהו "פשע בלתי-מתקבל שנוגד את כל מאמצי המדינה להתרחק מאלימות ולפעול למען בניית עתיד משגשג ושלו יותר".

(עדכון ראשון 17:54)

זירת פיגוע, בוגוטה, קולומביה, 17 בינואר 2019. רויטרס
שוטר מתחבק עם אישה בזירת הפיגוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully