פבלו אסקובר במשחק כדורגל ב-1984. AP
פבלו אסקובר במשחק כדורגל ב-1984/AP

רוצח או רובין הוד: 25 שנה לחיסולו של פבלו אסקובר

ב-2 בדצמבר 1993 הגיעה לסופה תקופת שלטונו של פבלו אסקובר, ברון הסמים הקולומביאני שהיה לאחד האנשים העשירים ביותר בעולם ושדמותו נותרה עדיין שנויה במחלוקת בעיר שבה הנהיג את אימפריית הקוקאין שלו.

יום אחד לאחר יום הולדתו ה-44, נורה אסקובר על ידי המשטרה בעת מרדף על גגות מדיין, העיר שעדיין נושאת את צלקות מלחמות קרטלי הסמים. אחוזתו המבוצרת, "המונאקו", עומדת כסמל לאותו עידן וצפויה להיהרס בקרוב על ידי הרשויות המנסות למחוק את זכרו של אסקובר. האחוזה בת שמונה הקומות תפוצץ בפברואר, בטקס רשמי של העירייה, אך בשכונה רבים עדיין מוקירים תודה לברון הסמים ששיכן מאות מחוסרי בית בדירות שרכש עבורם.

"המונאקו הפכה לאנטי-סמל, במקום שבו חלק מהתושבים מגנים בהתלהבות על הפשע ועל הטרור", אמר ראש העיר, מנואל וייה. "אנחנו לא רוצים שעוד ילדים יגידו שהם רוצים להיות כמו פבלו אסקובר כשהם יהיו גדולים".

פבלו אסקובר ורעייתו. אתר רשמי
היה אחד מעשירי העולם. אסקובר ואשתו/אתר רשמי

האחוזה, אתר תיירות מרכזי בעיר, תוחלף בפארק ציבורי המוקדש לאלפי קורבנות "טרור הסמים", שנהרגו בעת מלחמות הקרטלים נגד עצמם ונגד המדינה בשנות ה-80 וה-90. עלות הפארק תהיה כ-2.5 מיליון דולר, בעוד שעלות שיקום ושיפוץ האחוזה מוערכת ב-11 מיליון דולר. "זה יהיה כואב, אבל זאת הדרך היחידה לרפא את הפצעים", אמר ראש העיר.

סרט דוקומנטרי על חייו של אסקובר

החברה הקולומביאנית נותרה מפולגת סביב המורשת של אסקובר. אנג'לה זולואגה, שאביה השופט נרצח על ידי שכירי חרב של אסקובר אחרי שהוציא צו מעצר נגדו, רוצה למחוק את "תרבות הסמים" מקולומביה. "יצירת מרחב לזכר הקורבנות הוא ניסיון סמלי לפצות את אלו שסבלו מטרור הסמים", אמרה זולואגה, שאמה נפצעה במתקפה אחרת, באוקטובר 1986.

לפי הרשויות, 46,612 איש נהרגו במלחמות הסמים בעיר בין 1983 ל-1994.

ציור קיר של אסקובר בבירת קולומביה, בוגוטה, 2016. AP
ציור קיר של אסקובר בבירה בוגוטה/AP

מנגד, אחותו של פבלו, לוס מריה, אומרת כי הריסת האחוזה היא טעות, על אף שהיא מכירה ב"טעויות" שעשה אחיה. "להרוס את 'המונאקו' לא תהרוס את ההיסטוריה של פבלו", אמרה האחות, בעודה מביטה על הקבר החדש של אחיה, בעוד קהל רב של תיירים מסתכל בסקרנות. "מעבר למורשת שאתה מסמל כיום, מעטים יודעים את המהות האמתית של חייך", נכתב.

היא לא היחידה בשכונה שזוכרת לטובה את "רובין הוד" הקולומביאני, שנכלל במשך שבע שנים רצופות ברשימת עשירי העולם של המגזין פורבס. "אני רואה אותו בתור אלוהים שני", אמר מריה יוג'ינה קסטנו, תושבת העיר, שהדליקה נר במזבח הנושא את תמונתו של אסקובר. "עבורי, אלוהים הוא ראשון, ואז הוא (אסקובר)".

בסלון היופי הסמוך "אל פטרון", שמוכר בין היתר גם מזכרות עם תמונתו של אסקובר, מספרים על דמות מורכבת. "פבלו יבלבל אותך", אמרה ימילה זפטה. "אם אתה רוצה להסתכל על הצד הטוב, הוא היה אדם טוב מאוד. אם אתה רוצה להסתכל על הצד הרע, הוא היה רע מאוד".

בולדוזר הורס אחוזה של פבלו אסקובר במיאמי ביץ', פלורידה, ינואר 2016. AP
הריסת אחוזה של אסקובר במיאמי ביץ', 2016/AP

אסקובר, שהיה בשלב מסוים הפושע המבוקש ביותר בעולם, זכה לסדרה על חייו, "נרקוס", המשודרת בנטפליקס. הסדרה עוררה עניין מחודש בדמותו ובסיפורו, גם אם לא נצמדה בהכרח לעובדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully