וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד על הפרשה המשפטית: "יום סוער עבורי כשרת משפטים וכאישה"

השרה התייחסה לפרשה שבמרכזה עומד חשד לשוחד מיני תמורת קידום ואמרה כי טרם זומנה לעדות. בעקבות החשיפה מתחו במערכת הפוליטית ביקורת על שקד וקראו להתפטרותה. בכירים נוספים נחקרו בפרשה. חבר הוועדה למינוי שופטים ח"כ אילטוב: "חובה לשמור עליה נקייה מכל רבב"

עריכה: תומר לוי

"זה יום סוער עבורי כשרת משפטים וכאישה", כך אמרה היום (רביעי) שרת המשפטים, איילת שקד, בתגובה לחשיפה החלקית של הפרשה המשפטית שעניינה טוהר המידות. במרכזה הפרשה שמסעירה את עולם המשפט, נחקר חשד לשוחד מיני בתמורה לקידום לתפקיד שופט. עד כה נעצרו עורך דין בכיר במערכת המשפט, שופטת ועורכת דין. לאחר החשיפה נמתחה ביקורת חריפה על שקד ובמערכת הפוליטית אף קראו להתפטרותה.

השרה נשאלה בוועידת ישראל הרביעית לנשים ועסקים 2019 בכנס של מידע כנסים, על הפרשה על ידי העיתונאית אורלי וילנאי והשיבה כי טרם זומנה לעדות. "אעדכן שבעקבות הפרסום היום בבוקר ראינו לנכון הנשיאה חיות ואני להצהיר שאנו סמוכות ובטוחות שמערכת אכיפת החוק תמצה את הפרשה ותגיע לחקר האמת. יש לקוות שהחקירה תושלם בהקדם כדי לשמור על מעמדה של הרשות השופטת, ואת אמון הציבור בה".

עוד בוואלה! NEWS:
ברקע הפרשה המשפטית: אפי נוה צפוי להודיע על התפטרותו
פרשת אפי נוה: המשנה לראש לשכת עורכי הדין ושני סגניו התפטרו

שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד מגיעה לוועידת ישראל לנשים ועסקים 2019 , 16 בינואר 2018. ראובן קסטרו
"מאמינה שיעשו הכל כדי להגיע לחקר האמת". השרה שקד, היום/ראובן קסטרו

לאחר נאומה בוועידה - שקד נשאלה שוב על הפרשה וענתה: "אני לא יכולה להגיד מעבר למה שפורסם. אני יכולה להגיד שבוועדה למינוי שופטים עשינו עבודה מקצועית ויסודית, ואם נפל פגם באחד המקרים - אני סומכת על המשטרה והפרקליטות שיחקרו ויגיעו לחקר האמת".

החקירה נפתחה בעקבות מידע שהגיע לפני כשבועיים לידי חוקרי להב 433, זאת בעקבות חשד לביצוע עבירות בקשר למינוי של שופטת בית משפט השלום לפני כמה שנים, ובקשר לניסיון להביא למינוי של שופט שלום למחוזי - שלא קודם.

מלבד הבכיר, נעצרו שתי חשודות נוספות, שופטת בית משפט במרכז הארץ שטרם מינויה שימשה כתובעת במשטרה ועורכת דין, בת זוג של שופט בבית המשפט במרכז הארץ שהיה מועמד לקידום. את הפרשה חשפה עיתונאית גלי צה"ל הדס שטייף. מקורב לעורכת הדין שנחקרה אמר כי היא מכחישה לחלוטין את הטענות לפיהן ניצלה את קשריה עם עורך הדין הבכיר שנעצר כדי לקדם את בעלה השופט.

"כולנו הרמנו גבה כשהיא מונתה לשופטת"

לקראת אחר הצהריים הובאו לחקירה ולמסירת עדות עוד מעורבים בפרשה, ביניהם גורמים בכירים במערכת המשפט ובלשכת עורכי דין. ההערות במשטרה הן כי החשודים המרכזיים לא יובאו להארכת מעצר בבית המשפט בראשון לציון, בשל העובדה שחלק מן המעורבים קשורים לבתי משפט במחוז המרכז. הם יובאו ככל הנראה להארכת מעצר בבית משפט השלום בתל אביב אם יידרש.

בכיר במשטרה אמר לוואלה! NEWS כי "כולנו הרמנו גבה כשהיא מונתה לשופטת. היא שירתה כתובעת משטרתית, קצינה בדרגת פקד. למרות שהייתה קצינה ותיקה היא לא קודמה מעבר לדרגת הפקד, וזה מצביע על הערכה המקצועית שלה זכתה במשטרה". גורמים במשטרה אומרים כי אם יידרש להביא את החשודים להארכת מעצר, יש לבחון אפשרות כי ההליך יתבצע בפני נשיא בית משפט מחוזי ולא בהליך רגיל של שופט שלום, כדי למנוע כל מראית עין או ניגוד עניינים.

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), חבר הוועדה לבחירת שופטים התייחס לפרשה ואמר כי "הוועדה לבחירת שופטים היא קודש הקודשים של החברה הישראלית. מהיום הראשון שנבחרתי לכהן בוועדה, פעלתי רבות לניפוץ תקרת הזכוכית עבור ציבורים שלמים אשר חשו מודרים ממערכת המשפט".

אני גאה לומר שבמהלך כהונתי מונו בפעם הראשונה במדינת ישראל, שופטות בנות העדה האתיופית לתפקידי שפיטה בערכאות השונות ושופט דובר רוסית לתפקיד שופט בית המשפט העליון. זו זכות ושליחות עצומה לכהן בוועדה לבחירת שופטים ועלינו, חברי הוועדה מוטלת החובה המוסרית הגבוהה ביותר לשמור עליה נקיה מכל רבב", הוסיף אילטוב.

מספר שעות לאחר חשיפת הפרשה הוציאו שקד ושופטת העליון אסתר חיות הודעה משותפת שבה הצהירו כי הן סומכות על מערכת המשפט שתעשה את עבודתה נאמנה. "עוד ראינו לציין כי במהלך תקופת כהונתה של שרת המשפטים, חברת הכנסת איילת שקד, כיושבת ראש הוועדה לבחירת שופטים, מינתה הוועדה 334 שופטים ורשמים בכירים בהליך מיון ובחירה קפדני ומקצועי.

שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד נואמת בוועידת ישראל לנשים ועסקים 2019 , 16 בינואר 2018. ראובן קסטרו
"הפכה את משרד המשפטים לחוכא ואיתלולא". שקד, היום/ראובן קסטרו

לצד השרה מכהנים בוועדה שני חברי כנסת, שר האוצר, שלושה שופטים של בית המשפט העליון ובהם נשיאת בית המשפט העליון וכן שני נציגים של לשכת עורכי הדין", נמסר.

במערכת הפוליטית מתחו ביקורת חריפה נגד שקד בעקבות חשיפת הפרשה. יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' (העבודה) אמרה כי "הוועדה למינוי שופטים פעלה תחת טרור והשחתה, בהנהגתה ההרסנית של שרת המשפטים שקד. הסביבה המסואבת והבריתות המקולקלות שיצרה הן הקרקע לפרשה המחרידה הנחשפת היום".

לדבריה, "השופטים החברים בוועדה, נאנסו לפעול באווירה מזוהמת ומאיימת, ופעלו בזהירות ובאחריות מול השרה וחבר מרעיה, אך כעת אין ברירה, ועליהם להשמיע אזעקת אמת רמה ולהציל את מערכת המשפט מפגיעה חמורה, שכן עננה כבדה תרחף למרבה הצער על כל מאות השופטים, גם מעל הראויים שבהם, שמונו בכהונתה של שקד".

ח"כ לאה פדידה (העבודה) קראה לשקד להתפטר מתפקידה. "סולם הערכים שלה התגלה כמעוות הן כשרת משפטים והן כאישה", אמרה. "מעמד האשה הלך 20 שנה אחורה. מערכת המינויים הנגועה שהפעילה שקד הוא הסיפור הגדול בפרשה הזו".

דרישה להתפטרותה של שקד הגיעה גם מאלדד יניב, יו"ר מפלגת ארץ חדשה שהוביל את ההפגנות נגד היועץ המשפטי לממשלה. "אסור להשאיר את משרד המשפטים בידיה של מי שהפכה את משרד המשפטים ומינוי שופטים לחוכא ואיתלולא", אמר. הוא אף להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקור את מינוי השופטים בשלוש השנים האחרונות. "קיבלנו הוכחה נוספת לשחיתות ולזילות במינוי האנשים שאחראים על הצדק והמשפט בישראל".

"מחלת השחיתות הגיעה ללב של מדינת ישראל ומכאן הדרך למוות קליני קצרה ביותר. חייבים לעצור את המחלה עכשיו ולטפל בסימפטומים שלה ביד בטוחה ונחרצת לפני שיהיה מאוחר מדי", אמר.

(עדכון ראשון: 13:38)

יו"ר לשכת עורכי הדין, ע"וד אפי נוה בבית המשפט העליון , ירושלים. ראובן קסטרו
נוה. יתפטר מתפקידו/ראובן קסטרו
  • עוד באותו נושא:
  • איילת שקד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully