וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרישה סוערת, ניצחון של קורבין או משאל נוסף: כל תרחישי הברקזיט

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

התבוסה הצורמת ביותר של ראש ממשלה בריטי מאז 1924 תחליש עוד יותר את מעמדה של ראשת הממשלה תרזה מיי, שתצא מהמשבר הזה כמנהיג החלש שידעה הממלכה בהיסטוריה המודרנית - אלא אם תצליח לרבע את המעגל הסבוך ובסופו של דבר להשיג הסכם ברקזיט שיעבור גם בפרלמנט המפולג. בפניה של מנהיגת השמרנים המעורערת כמה תרחישים, אך כל אחד מהם אינו מבשר על יציבות הצפויה באופק הקרוב.

לקריאה נוספת על הברקזיט
בדרך לעתיד מעורפל - מיי נכנסה מושפלת לדפי ההיסטוריה של בריטניה
תבוסה קשה למיי: הפרלמנט הבריטי דחה את הסכם הברקזיט

חוזרים לבריסל

לפי ההערכות, מיי תגיע לבריסל כדי לנסות להשיג ויתורים נוספים מהאיחוד האירופי, אך לא ברור מה נותר לגוש העקשן להציע לראשת ממשלת בריטניה כדי שזו תצליח לשכנע את המחוקקים הספקנים. האיחוד אינו מוכן לפתוח מחדש את ההסכם אלא רק להציע "ביטחונות" בנוגע לסעיף הבעייתי ביותר, מניעת מעבר גבול פיזי בין צפון אירלנד, שהיא חלק מהממלכה, לבין אירלנד, שהיא חלק מהאיחוד.

ההצבעה על הסכם הברקזיט שגיבשה ראשת הממשלה תרזה מיי, הפרלמנט בבריטניה, 15 ינואר 2019. רויטרס
מיי בדיון על ההסכם בפרלמנט, אתמול/רויטרס

הצבעה נוספת

מיי יכולה לנסות גם להשיב את ההסכם להצבעה בפרלמנט למרות הלא המהדהד שקיבלה אתמול. ההגיון במהלך הזה הוא דחיקת חברי מפלגתה אל הפינה לקראת מועד הפרישה - 29 במרץ - אולם קשה לראות כיצד המספרים משתנים לטובתה והתוצאה הסבירה היא תבוסה נוספת.

בלי הסכם

ללא דחייה מוסכמת על ידי שני הצדדים, בריטניה תעזוב את האיחוד ב-29 במרץ, עם הסכם או בלעדיו. ללא הסכמת הפרלמנט, ברירת המחדל היא עזיבה ללא הסכם, שרבים חוששים שיוביל לכאוס ולמחסור במוצרי יסוד.

ככל שיתקרב המועד, עשויים לפרוש מממשלת בריטניה שרים נוספים במחאה על הכיוון שאליו צועדת הממלכה ולהחליש עוד יותר את סמכותה. רוב המחוקקים נגד תרחיש כזה, אבל לא ברור אם יש בידם דרך לעצור אותו.

מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין בהצבעה על הסכם ברקזיט בפרלמנט של בריטניה, 15 בינואר 2019. רויטרס
ראש הממשלה הבא? קורבין בפרלמנט, אתמול/רויטרס

דחיית מועד הפרישה

עם התמשכות המבוי הסתום, גוברות הקריאות להארכת סעיף 50, שהפעלתו ב-29 במרץ פתחה את הליך הפרישה. עם זאת, על האיחוד להסכים לכך, אולם הוא לא מראה הרבה התלהבות מאפשרות זו ללא שינוי משמעותי במדיניות של הממלכה. בכל מקרה, ההארכה המקסימלית לא תהיה מעבר ל-30 ביוני, תאריך השבעת הפרלמנט האירופי החדש.

בחירות חדשות

בשעות הערב תתקיים הצבעת אי-אמון בממשלתה של מיי, שלה קרא מנהיג האופוזיציה ג'רמי קורבין. חרף ההפסד הגדול של מיי, שכלל רבים מחברי מפלגתה, המהלך לא צפוי לצלוח. במקרה שכן, יוקצו 14 ימים להרכבת ממשלה חדשה ואם לא תוקם כזו, יתקיימו בחירות חדשות. מנהיג הלייבור משוכנע שהוא יזכה בבחירות כלליות והבטיח לשוב לבריסל כדי לשאת ולתת על הסכם טוב יותר מזה שגיבשה מיי.

משאל עם שני

מתנגדי הברקזיט סבורים כי משאל נוסף, שנתיים וחצי אחרי זה שבו הכריעו רוב המצביעים בעד פרישה, הוא האמצעי היחיד לפתרון המשבר. עם זאת, מיי מתנגדת לכך בתוקף וגם קורבין מעוניין בשיפור ההסכם מאשר בביטול ההליך כולו. כדי שהצבעה כזו תתאפשר, על מיי לקדם חקיקה כזו בפרלמנט ובשלב זה היא לא מראה סימנים לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully