וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרשה המשפטית החמורה: חשד לשוחד מיני בתמורה למינוי למשרת שופט

הפרשה שמסעירה את עולם המשפט עוסקת בחשד לעבירות בקשר למינוי של שופטת שלום ובקשר לניסיון להביא למינוי של שופט שלום למחוזי - שלא קודם. עד כה נעצרו בכיר במערכת המשפט, שופטת ועו"ד. יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה צפוי להתפטר. שקד וחיות: מקוות שהחקירה תסתיים במהרה

סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: תומר לוי

חוקרי משטרת ישראל עצרו הבוקר (רביעי) בכיר במערכת המשפט בחשד למעורבות בפרשה שנחקרת בימים אלה. הבוקר הותר לפרסום כי במסגרת הפרשה נחקר חשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי שופטים, בהן גם שוחד מיני. בעקבות הפרשה, יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה צפוי להתפטר מתפקידו, ועו"ד אורי קינן יחליפו.

החקירה נפתחה בעקבות מידע שהגיע לפני כשבועיים לידי חוקרי להב 433, זאת בעקבות חשד לביצוע עבירות בקשר למינוי של שופטת בית משפט השלום לפני כמה שנים, ובקשר לניסיון להביא למינוי של שופט שלום למחוזי - שלא קודם. מלבד הבכיר, נעצרו שתי חשודות נוספות, שופטת בית משפט במרכז הארץ שטרם מינויה שימשה כתובעת במשטרה, ועורכת דין, בת זוג של שופט בבית המשפט במרכז הארץ שהיה מועמד לקידום.

עוד בוואלה! NEWS
שלג בירושלים והצפות ברחבי הארץ: הסערה "הכי קרה עד כה" מגיעה
תבוסה קשה למיי: הפרלמנט הבריטי דחה את הסכם הברקזיט
התובע הכללי המיועד בארה"ב על חקירת מולר: "לא אפעל באופן שגוי"

הוועדה לבחירת שופטים בראשות שרת המשפטים אילת שקד, 22 בפברואר 2018. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
יזומנו לתת עדות בפרשה. חברי הוועדה לבחירת שופטים/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

החוקרים התייצבו בביתו של הבכיר במסגרת חקירת הפרשה שמסעירה את המערכת המשפטית כולה. שאר פרטי הפרשה עדיין אסורים לפרסום, ובכוונת המשטרה לזמן עדים נוספים. גורם המעורב בחקירה מסר לוואלה! NEWS כי גם שרת המשפטים איילת שקד, חברי הוועדה לבחירת שופטים, שופטים ושופטות עורכי דין ואישי ציבור יחקרו ויזומנו למסור עדות.

בין חברי הוועדה לבחירות שופטים מלבד השרה שקד נמצאים נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, שופטי העליון ניל הנדל וחנן מלצר, שר האוצר משה כחלון, יו"ר לשכת עורכי הדין נוה, ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) וח"כ נורית קורן). חברה נוספת בוועדה היא אילנה סקר.

המשטרה פשטה על משרדו של החשוד המרכזי בפרשה, וכן על ביתו בצפון תל אביב. החוקרים החרימו את הטלפון הנייד שלו, מחשב נייד ומסמכים רבים. במקביל, המשטרה פועלת בכמה מקומות בארץ ומבצעת חיפושים בכליהם של בעלי תפקידים במערכת המשפט בישראל.

אפי נווה ראש לשכת עורכי הדין ת"א. אוגוסט 2014. דרור עינב
צפוי להודיע על התפטרותו בעקבות הפרשה. יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה/דרור עינב

התייצבות החוקרים בביתו של האיש נחשבת לצעד חריג, שכן מדובר באישיות משפטית רמת מעלה. חקירתה הפרשה החלה בעקבות תחקיר שערכה העיתונאית הדס שטייף בגלי צה"ל. החומרים שנאספו נמסרו לחוקרי להב 433.

מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), תת-ניצב יואב תלם, המנהל באופן אישי את החקירה, הגיע לבית במשפט על מנת להגיש את הבקשה להטיל צו איסור פרסום על פרטי החקירה, והוסר באופן חלקי.

כמו כן, בשל יחסי חברות קרובים בין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבלבליט ויחסי עבודה קרובים לבכיר המעורב בפרשה, מי שמפקח על החקירה הוא פרקליט המדינה שי ניצן.

שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד מגיעה לוועידת ישראל לנשים ועסקים 2019 , 16 בינואר 2018. ראובן קסטרו
שרת המשפטים שקד מגיעה לכנס בתל אביב/ראובן קסטרו

"היכל הצדק חייב להישאר נקי"

בעקבות חשיפתה החלקית של הפרשה הוציאו השרה שקד ונשיאת העליון חיות הודעה משותפת. "בעקבות פרסום זה ראינו לנכון לציין כי אנו סמוכות ובטוחות כי מערכת אכיפת החוק תמצה את חקירת הפרשה ותגיע לחקר האמת. עוד ראינו לציין כי במהלך תקופת כהונתה של שרת המשפטים, חברת הכנסת איילת שקד, כיושבת ראש הוועדה לבחירת שופטים, מינתה הוועדה 334 שופטים ורשמים בכירים בהליך מיון ובחירה קפדני ומקצועי".

עוד נכתב בהודעת השתיים כי "לצד השרה מכהנים בוועדה שני חברי כנסת, שר האוצר, שלושה שופטים של בית המשפט העליון ובהם נשיאת בית המשפט העליון וכן שני נציגים של לשכת עורכי הדין. ברשות השופטת בישראל מכהנים שופטות, שופטים, רשמות ורשמים בכירים העושים את מלאכתם נאמנה, ביושר ובמסירות. יש לקוות כי החקירה תושלם בהקדם על מנת לשמור על מעמדה של הרשות השופטת ועל אמון הציבור בה". בכנס "עסקים ונשים" שנערך בתל אביב התייחסה השקד לפרשה ואמרה כי "זהו יום סוער עבורי כשרת משפטים וכאישה".

במערכת הפוליטית מתחו ביקורת חריפה נגד שרת המשפטים שקד. יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' (העבודה) אמרה כי "הוועדה למינוי שופטים פעלה תחת טרור והשחתה, בהנהגתה ההרסנית של שרת המשפטים שקד. הסביבה המסואבת והבריתות המקולקלות שיצרה הן הקרקע לפרשה המחרידה הנחשפת היום". לדבריה, "השופטים החברים בוועדה, נאנסו לפעול באווירה מזוהמת ומאיימת, ופעלו בזהירות ובאחריות מול השרה וחבר מרעיה, אך כעת אין ברירה, ועליהם להשמיע אזעקת אמת רמה ולהציל את מערכת המשפט מפגיעה חמורה, שכן עננה כבדה תרחף למרבה הצער על כל מאות השופטים, גם מעל הראויים שבהם, שמונו בכהונתה של שקד".

ח"כ לאה פדידה (העבודה) קראה לשקד להתפטר מתפקידה. "סולם הערכים שלה התגלה כמעוות הן כשרת משפטים והן כאישה", אמרה. "מעמד האשה הלך 20 שנה אחורה. מערכת המינויים הנגועה שהפעילה שקד הוא הסיפור הגדול בפרשה הזו".

שי ניצן במהלך ועידת משפט 29.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
מפקח על החקירה במקום היועמ"ש. פרקליט המדינה שי ניצן/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

"על החשודים המעורבים בפרשה המשפטית, להשעות עצמם לאלתר מכל פעילות משפטית", אמרה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). "מערכת המשפט היא האורים והתומים של המערכת הציבורית בישראל, שמה הטוב הוא בעצם יסוד לקיומה וכל פגיעה בו, עלולה להכתים את המערכת כולה. על אף צו איסור הפרסום שיוסר בקרוב, אנחנו מודעים לגודלה ועומקה של הפרשה שחוצה את ליבה של מערכת הצדק בישראל. במצב שכזה, על החשודים המעורבים להשעות עצמם מכל פעילות משפטית. היכל הצדק חייב להישאר נקי מכל חשדות וכל מי שעננה וכתם מרחפים מעל לראשו, מוטב וחובה שידיר עצמו ממנה".

דרישה להתפטרותה של שקד הגיעה גם מאלדד יניב, יו"ר מפלגת ארץ חדשה שהוביל את ההפגנות נגד היועץ המשפטי לממשלה. "אסור להשאיר את משרד המשפטים בידיה של מי שהפכה את משרד המשפטים ומינוי שופטים לחוכא ואיתלולא", אמר. הוא אף להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקור את מינוי השופטים בשלוש השנים האחרונות."קיבלנו הוכחה נוספת לשחיתות ולזילות במינוי האנשים שאחראים על הצדק והמשפט בישראל. מחלת השחיתות הגיעה ללב של מדינת ישראל ומכאן הדרך למוות קליני קצרה ביותר. חייבים לעצור את המחלה עכשיו ולטפל בסימפטומים שלה ביד בטוחה ונחרצת לפני שיהיה מאוחר מדי".

(עדכון ראשון: 07:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully