וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התיעוד המחריד מהרכבת: הפשרה המגוחכת שהוצעה לפצוע

15.1.2019 / 13:46

זאב נפצע כשרכבת פגעה באדם שהתאבד בתחנת בית יהושע והעיפה אותו אל הרציף, והסרטון המזעזע שתיעד את האירוע הופץ לכלי התקשורת. על כן, הוא תובע את רכבת ישראל בטענה לפגיעה בפרטיותו ובשל עוגמת הנפש שנגרמה לו ולבני משפחתו. הרכבת הציעה בתמורה שנה של נסיעות בחינם

לפני חודש וחצי געשו כלי התקשורת והרשתות החברתיות בעקבות החלטת רכבת ישראל להפיץ לכלי התקשורת תיעוד קשה לצפייה ממצלמות האבטחה של שמוצבות בתחנת הרכבת בבית יהושע סרטון ההתאבדות שאירעה שם. בסרטון נראתה הרכבת שועטת במהירות רבה על גבי המסילה לכיוון התחנה, פוגעת באדם והודפת אותו לשטח הרציף.

כמה נוסעים שעמדו במקום נפגעו. אחד מהם הוא זאב (שם בדוי), שנפגע באורח בינוני, ובעקבות האירוע הוא סבל משטף דם במוחו, שברים ומכות, ואושפז לתקופה ממושכת בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. הוא החליט, בעצת משפחתו ועורכי דינו עו"ד גיורא אבן צור ועו"ד אביתר קציר, לתבוע את רכבת ישראל על סך 250 אלף שקלים - על כך שהפיצה את הסרטון ברבים וגרמה לו, למשפחתו וקרוביו פגיעה קשה בפרטיותו ועוגמת נפש רבה.

לקריאה נוספת
הנוסע שנפגע מההתאבדות ברכבת למשפחתו: "חשבתי שסלע פגע בי"
אחרי הביקורת, ברכבת מבהירים: "סרטון ההתאבדות שהופץ היה עבור כתבים בלבד"

נוסע הרכבת שנפצע מגופת המתאבד שנהדפה אליו על רציף הרכבת בבית יהושע. מערכת וואלה!
פגיעה קשה בפרטיות ועוגמת נפש רבה להם ולקרוביהם. ז' ואשתו בבית החולים/מערכת וואלה!

לוואלה! NEWS נודע כי בטרם הגשת כתב התביעה פנו עורכי דינו של זאב להנהלת הרכבת "במכתב לפני תביעה משפטית".

בניסיון גישור הציעו מרכבת ישראל לזאב מנוי חופשי-שנתי לנוכח עוגמת הנפש שנגרמה לו, לבני משפחתו ולנוכח המקרה שהתרחש, וכך נכתב: "לנוכח נסיבותיו יוצאות הדופן של האירוע המצער שבו היה מרשכם מעורב שלא בטובתו, וכמחווה של רצון טוב, לאור העובדה שמרשכם הינו לקוח של רכבת ישראל ומבלי שיהיה בכך נטילת אחריות כלשהי, תעניק רכבת ישראל למרשכם שנה של נסיעות חינם ברכבת ישראל - לכל הארץ (שווי ההטבה - 10,800 ש"ח)".

עוד קודם לכן ניסו להבהיר ברכבת, שגם בעקבות ההחלטה מעוררת המחלוקת להפיץ את הסרטון החריג, לא ניתן היה לזהות את זאב. "נבקש להדגיש כי על פי בדיקת הרכבת, בשום שלב לא ניתן היה לזהות את דמותו של מרשכם בסרטון, ועל כן, בן היתר ובכל הכבוד, אין לדרישה לקבל פיצוי בגין הסרטון יסוד". ברכבת ישראל אף ביקשו להדגיש כיצד פעלו כדי להסיר את הסרטון הרגיש מן הרשת: "למען השלמת התמונה, אציין כי הסרטון ירד מהרשת עוד באותו יום". בנוסף, ברכבת ישראל סירבו לפרסם בפומבי הודעת התנצלות "אנונימית" ללא ציון שמו של זאב: "מה הטעם בהתנצלות פומבית אם הציבור אינו יודע מה זהותו של הנפגע?", נכתב.

"התובע חש עצמו מובך וחשוף לעין כל"

משקיבל את התשובה מרכבת ישראל פנה זאב לחברי המשפחה, עורכי הדין אבן צור וקציר, והחליט לתבוע את הרכבת על הפגישה האנושה ועוגמת הנפש שנגרמה לזאב, בני משפחתו וקרוביו לנוכח הפצת הסרטון. מכתב התביעה עולה כי "בטרם עלה בידי התובע ליידע את מכריו, חבריו לעבודה ואפילו חלק מבני משפחתו בתאונה והפציעה שנגרמה לו, החליט מי שהחליט אצל הנתבעת (רכבת ישראל - א"ר), בהחלטה שאין תמוהה ממנה להפיץ את הסרטון המחריד כמו שהוא לאמצעי התקשורת. הסרטון הועבר בידי נציגי דוברות הנתבעת היישר לידיהם של כתבי תחבורה שונים, זאת נעשה בלא צנזורה או טשטוש פרטים כלשהם ואף בלא כל מילת הסתייגות או אזהרה ביחס לזכות ולאפשרות לעשות בו שימוש חופשי בתקשורת. בתוך דקות ספורות הופץ הסרטון באתרי החדשות השונים וברשתות החברתיות והפך לויראלי. מקץ זמן קצר כבר צפו בו מאות אלפי אנשים".

באשר למצבם הנפשי של בני משפחתו של זאב לאחר הפצתו של הסרטון הקשה ברשת נטען בכתב התביעה: "בעודה נמצאת בדרכה לבית חולים, כבר קיבלה אשתו של התובע מסרון ראשון מחברה אשר זיהתה את התובע בסרטון וששאלה אותה 'בזהירות', האם היא מודעת לפגיעתו של בעלה. גם חבריו של התובע לעבודה אשר שמו לב כי התובע מאחר לעבודה ללא כל הודעה, קיבלו מידע על היפגעות אדם בתחנת רכבת בבית יהושע, צפו בסרטון וזיהו את התובע מיד. כך גם מכרים נוספים של התובע ומשפחתו. החל מאותו שלב, נוספו למכאוביו של התובע ודאגתו ממצבו הרפואי, גם חששות כבדים שמא ילדיו הקטינים, חבריהם לבית הספר ובני משפחה קרובים ייחשפו לסרטון ההתאבדות שהתובע משמש בו 'חומר גלם' בעל כורחו".

עוד נטען כי "התובע היה אחוז הלם, הוא חש עצמו מבוזה, מושפל, מובך וחשוף לעין כל וכך גם היום. הוא הוצג באופן ברור ולעיני אלפי אנשים כשותף פאסיבי לטרגדיה של מותו האלים של אדם אחר, מכוסה חלקי גופה מדממים, נפצע ולא שולט על גופו. במסגרת ייעוץ פסיכולוגי שקיבל לאחר התאונה הומלץ לתובע שלא לצפות בסרטון בשום מקרה כדי שהסרטון המזעזע לא יגרום לו לתגובה פוסט טראומטית".

עוד באותו נושא

הרוג מפגיעת רכבת בתחנת בית יהושע: נוסע שעמד ברציף נפצע בינוני-קשה

לכתבה המלאה
תחנת רכבת בית יהושע, 26 בנובמבר 2018. מד"א
ברכבת ישראל טענו כי לא ניתן היה לזהות את ז' בסרטון. זירת התאונה (צילום תיעוד מבצעי מד"א)/מד"א

פרקליטיו של זאב מסרו כי "התביעה מדברת בעד עצמה. מצער מאוד שבמקום לקחת אחריות ולהודות בטעות שלה, בין היתר בכך שעשתה שימוש בפרטיותו של התובע לצורכי יחסי ציבור, ממשיכה הנהלת הרכבת לטעון שלא היה פסול בהפצת הסרטון. בנסיבות העניין ניתן לבית המשפט לומר את דברו".

בשיחה עם וואלה! NEWS הביעו זאב ורעייתו כעס רב לנוכח ההחלטה להפיץ את הסרטון. "אנחנו מזועזעים מהחלטה שקיבלו ברכבת להפיץ את הסרטון הקשה הזה. מה עם הרגשות שלנו?", אמרה רעייתו של זאב, "זאת לא רק פגיעה פיזית שתסתיים בכך שבעלי ישתחרר מבית החולים כשגבס על רגלו, זאת גם פגיעה נפשית שיכולה לגרום לצלקות עמוקות. בעידן של היום לא מפיצים סרטונים כאלה, בטח לא כשמחזיקים בתפקידים כאלה". בני הזוג לא שיתפו את כל פרטי המקרה עם ילדיהם: "סיפרנו להם שאבא שבר את הרגל בדרך לעבודה כשהמתין לרכבת. אתה יכול לדמיין ילדה בת 14 רואה את אבא שלה או ילד בן 11 רואה סרטון כזה? מה זה יכול לעולל להם? החשש שלי הוא שמי שמכיר את בעלי ורואה את הסרטון יזהה אותו לפי ההליכה, לפי הקרחת. זה פשוט מזעזע. איך קרה מצב שמישהו מהרכבת מדליף סרטון חמור ולא חושב על הילדים של מי שנפגע? שיחשוב אם הוא היה רוצה שילדיו יצפו בסרטון כזה", אמרה ר'.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל טרם קיבלה את התביעה. לכשתגיע, ילמדו פרטיה ותינתן התייחסות עליה בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully