וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פערי גרסאות והיעדר ראיות: נסגר התיק בפרשת השופטת גרסטל

14.1.2019 / 17:23

התיק עסק בהצעת שוחד שניתנה לכאורה לשופטת בדימוס, לפיה היא תמונה למשרת היועמ"ש אם תסגור את תיק החקירה נגד שרה נתניהו. מנדלבליט החליט לגנוז את התיק בהתאם לעמדת כל גורמי האכיפה, בעקבות היעדר תשתית ראייתית ו"שינוי הגרסה המרכזית באשר להצעת השוחד"

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

התיק בפרשת התמודדותה של השופטת בדימוס הילה גרסטל למשרת היועצת המשפטית לממשלה נסגר היום (שני) בגלל היעדר תשתית ראייתית. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט לגנוז את התיק בהתאם לעמדת ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) ופרקליט המדינה שי ניצן.

על פי מידע מודיעיני שהתקבל במשטרה, בעת התמודדותה של גרסטל למשרה בשנת 2015, הציע לה מקורבה אלי קמיר, בתיאום עם יועץ התקשורת לשעבר של משפחת נתניהו, ניר חפץ, הצעת שוחד. על פי הצעה זו, גרסטל תקבל את המינוי בעד סגירת "תיק המעונות" נגד רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, לאחר שתמונה לתפקיד.

עוד בוואלה! NEWS:
התצלומים חושפים: איראן מתכוננת לשיגור שני לוויינים לחלל
אחיו של מדחת יוסף תוקף את גנץ: "יפקיר את המדינה כמו שהפקיר אותו"
אזהרות והיערכויות לקור: ישראל מתכוננת לסערה ולשלג בירושלים

הילה גרסטל, מועמדת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. אוקטובר 2015. ניב אהרונסון
התמודדה למשרת היועמ"ש ב-2015. הילה גרסטל/ניב אהרונסון

מנדלבליט גבה את עדותה של גרסטל. "סיפור המעשה שנמסר מפי השופטת בדימוס גרסטל, על פרטיו, הוביל לפתיחה בחקירה שבמסגרתה נחקרו בחשד להצעת שוחד יועצי התקשורת אלי קמיר וניר חפץ, ונגבו עדויות ממספר עדים עמם חלקה השופטת בדימוס גרסטל את סיפור המעשה בזמנים שונים", נמסר.

ההחלטה נומקה בכך שנמצאו "פערי גרסאות משמעותיים" בין המעורבים העיקריים. אלה, בנוסף להתפתחות ושינויים פנימיים בגרסה המרכזית שנמסרה באשר להצעת השוחד, "הביאו את גורמי האכיפה (המשטרה והפרקליטות) לכלל דעה כי לא התגבשה תשתית ראייתית לביסוס החשדות נגד מי מהמעורבים בפרשה".

עוד באותו נושא

המשטרה המליצה לסגור את התיק נגד גרסטל: "אין תשתית ראייתית"

לכתבה המלאה

העדות של חפץ ושינוי הגרסה של גרסטל

על פי הודעתה הראשונה של גרסטל, קמיר - חברה הקרוב - ביקש לפגוש אותה בפתאומיות ובדחיפות. כשהם נפגשו אמר לה קמיר שהוא נפגש עם חפץ, שביקש ממנו לבדוק את נכונותה לסגור את התיקים נגד נתניהו על מנת להגביר את סיכוייה להתמנות לתפקיד. בהודעה הוסבר כי "השופטת בדימוס גרסטל תיארה בהודעתה זעזוע עמוק מההצעה והגדירה אותה כ'הצעה קרימינלית, חד משמעית'".

החוקרים פנו עוד באותו היום לגביית עדות מקמיר וחפץ. הראשון הכחיש את גרסתה של גרסטל, ואילו חפץ לא שיתף פעולה עם החוקרים. בנוסף לכך, נגבתה עדות ממקורביה של גרסטל, שאישרו כי היא סיפרה להם על אודות הצעה זו.

ניר חפץ בהארכת מעצר, מחוזי תל אביב, 27 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
חתם על הסכם עד מדינה בתיק 4000. חפץ/ראובן קסטרו

ב-4 במרץ נחתם עם ניר חפץ הסכם עד מדינה, במסגרתו הוענקה לו חסינות מהעמדה לדין במסגרת "תיק 4000", המכונה פרשת בזק-יס, שעוסקת במתן הטבות רגולטריות לכאורה מצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבעל השליטה ב"בזק", שאול אלוביץ', בתמורה לסיקור אוהד באתר וואלה! NEWS.

בחקירתו טען חפץ כי קמיר ביקש ממנו לפעול לטובת מינויה של גרסטל, ואילו הוא השיב כי הוא אינו רוצה או יכול לעסוק בנושא המינוי. לדבריו, השיחה שקיים עם קמיר הייתה "שיחת רכילות ותו לא", ולא עלה בה נושא סגירת תיק המעונות.

הארכת מעצר לאלי קמיר, השלום ת"א, 25 בפברואר 2018. ניב אהרונסון
חפץ טען כי היה מדובר ב"שיחת רכילות ותו לא". קמיר/ניב אהרונסון

בחודש מאי נגבתה הודעה נוספת מגרסטל, שבה הבהירה כי קמיר לא הציג בפניה "הצעה על השולחן" מפי חפץ. היא ביקשה להבהיר כי לא הובאה בפניה העצה קונקרטית כפי שטענה בגרסתה הראשונה, כי תוכן השיחה היה ערטילאי וכי אין לה ידיעה על תוכן השיחה האמיתי בין חפץ לקמיר. "השופטת בדימוס גרסטל הסבירה את השינוי באופן הצגת הדברים על ידה בעדותה השנייה בתעתועי זיכרון ביחס לזמנים, נוסחים והתבטאויות, בחלוף למעלה משנתיים מהפגישה האמורה", הוסבר בהחלטה.

נוכח התפתחויות אלה, ובפרט נוכח השינוי בגרסתה של גרסטל והעובדה שלא נמצא ביסוס לגרסתה הראשונה, נמצא כי התשתית הראייתית שנמצאה אינה מספיקה להעמדה לדין. בהתאם לכך, נסגר התיק נגד אלי קמיר.

שרה נתניהו בהרמת כוסית של הליכוד בכפר המכביה לחג חנוכה, 2 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
חקירת "תיק המעונות" עמדה במרכז הפרשה. נתניהו/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully