וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב לכלכלה, לחברה ולדיפלומטיה - ההשקעה הישראלית במדינות המתפתחות

אלון בר, מנכ"ל SID ישראל

13.1.2019 / 8:09

כחלק מהרחבת רשת הפיתוח הישראלית וייצואה לעולם, יזם ארגון SID הישראלי בשיתוף וואלה! NEWS, טקס הוקרה למיזמים ישראלים השמים להם למטרה לסייע למדינות מתפתחות בנושאים בוערים כגון מים נקיים, אקלים, אנרגיה ירוקה ותנאים סניטריים. צפו באירוע בשידור חי

SID סיד ישראל. SID ישראל, אתר רשמי
באירוע יוענקו אותות הוקרה למיזמים ישראליים ולאנשי מפתח שמשפיעים לטובה בעולם המתפתח/אתר רשמי, SID ישראל

הרצון לשתף את הציבור הישראלי בפוטנציאל האדיר שיש לה ביצירת השפעה חיובית בעולם המתפתח, כמו גם לקדם ייצוא משמעותי של חברות ישראליות, הובילה SID ישראל להשקתו של מיזם "Global Impact Awards" בשיתוף עם וואלה! NEWS. שיאו של הפרויקט, שאף יועבר בשידור חי באתר, יהיה באירוע גאלה במעמד נשיא המדינה, בו יוענקו אותות הוקרה למיזמים ישראליים ולאנשי מפתח, שמשפיעים לטובה בעולם המתפתח. אירוע זה יאפשר לציבור הרחב הצצה לאופן בו מתנדבים, חברות מסחריות וארגוני חברה אזרחית פועלים בשטח ומשנים חיים, ובה בעת תורמים לכלכלה הישראלית ולמאמץ הדיפלומטי הלאומי.

בשנת 2015 אימצו המדינות החברות באו"ם את רשימת 17 היעדים לפיתוח בר קיימא (Sustainable Development Goals - SDGs). האו"ם, יחד עם בנקים לפיתוח, ממשלות, המגזר הפרטי והמגזר השלישי מקיימים כיום שותפות מלאה, במטרה למגר את העוני, להפחית את אי-השוויון ולדרבן את הצמיחה הכלכלית, תוך התמודדות עם שינויי האקלים. ה SDGs מהווים תפיסה שנועדה ליצור שינוי משמעותי בתחומים אלה עד 2030. לאור גודלם ומורכבותם של האתגרים, לפיתוח ולסיוע הבינלאומיים תפקיד מרכזי בהשגתם.

עוד בוואלה! NEWS
המרדף עוד לא תם: חוליות חמאס רדומות מערערות את השקט בגדה
"ראש השב"כ הזהיר: מדינה זרה מתכוונת להתערב בבחירות בישראל"
לפיד פותח קמפיין: נתניהו קורס תחת הלחץ וגורר את המדינה למטה

קרחון שצף מול חופי העיירה פרילנד, ניו פאונדלנד, קנדה, אפריל 2017. רויטרס
קרחון שצף מול חופי ניו פאונדלנד קנדה. נזקי האקלים/רויטרס

ניסיון של מדינות רבות מראה כי הפיתוח הבינלאומי מביא עמו, לצד חיזוק הקשרים הדיפלומטיים ויצירת אימפקט חיובי על החברה והסביבה במדינה המתפתחת, גם הרבה הזדמנויות כלכליות למדינה המשקיעה. כבר היום, חלקם של השווקים המתפתחים בתוצר העולמי, גבוה מזה של השווקים המפותחים ועומד על כ-54%. בעשור הקרוב צפוי הפער הזה לגדול כתוצאה ממבנה האוכלוסייה הצעיר, והעלייה ברמת החיים בשווקים המתעוררים. לכן יש לראות בשווקים מתפתחים הזדמנות כלכלית עצומה עבור המשק הישראלי.

על מנת לקחת חלק במאמץ הגלובלי לפתרון בעיות הפיתוח וגם לקדם את התעשייה הישראלית אל אותן הזדמנויות עסקיות בשווקים מתעוררים, חתמה לאחרונה ממשלת ישראל, בהובלת משרד הכלכלה והתעשייה, על שלושה הסכמים שונים עם מוסדות בינלאומיים. פיתוח הסכמים אלה נועדו לסייע בפתרון חלק מהאתגרים במספר תחומים בהם הנגשת מים נקיים וזמינים, תנאים סניטריים ראויים, אנרגיה ירוקה וצעדים מידיים להתמודדות עם שינויים האקלים והשפעותיהם.

בשיתוף פעולה ייחודי חתמו משרד הכלכלה והתעשייה, משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה, ביחד עם הבנק האירופאי לפיתוח (EBRD), על הסכם להקמת קרן שתתמקד בפרויקטים בתחומי סביבה, מים, האנרגיה והתמודדות עם שינויי אקלים במדינות בהן פעיל הבנק- מזרח אירופה ומרכז אסיה. בנוסף, הוקמה קרן ישראלית העוסקת בתחום המים בבנק הבין אמריקאי לפיתוח (IADB), והיא עתידה לתת מענה לאתגרים כגון טיהור שפכים והתפלה לתושבי אמריקה הלטינית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
העברת כסף אונליין. ShutterStock
לקדם את התעשייה הישראלית להזדמנויות עסקיות בשווקים במדינות מתפתחות/ShutterStock

מרבית הקרנות בבנקים בינלאומיים לפיתוח נועדו לבצע מיזוג בין האתגרים של הממשלות בשטח, בידע ובמומחיות של חברות פרטיות מכל העולם לטובת פתרון הבעיות, והענקת מימון בצורת הלוואה בתנאים נוחים למדינה המוטבת.

במקביל להקמת קרנות אלו, הצטרפו משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד האנרגיה לארגון WRG (Water Resource Group), אשר שם לעצמו למטרה לפתור את מצוקת המים במדינות מתפתחות עד שנת 2030. בניגוד לקרנות האחרות, WRG פועל במבנה אשר משלב פעילות גופים בינלאומיים (דוגמת האו"ם והבנק העולמי), גופים ממשלתיים (SIDA השוודית) וגופים עסקיים (קוקה קולה, נסטלה). הארגון מהווה פלטפורמה וכלי מתווך בין צרכי המדינה הנתמכת לחברות פרטיות, עם הטכנולוגיה והידע הנדרשים לפתרון אתגרי המים בעולם המתפתח.

הצטרפות משרדי הכלכלה והתעשייה, האוצר, הגנת הסביבה והאנרגיה לקרנות הללו, מהווה נדבך חשוב בפעילות הפיתוח של ישראל שאותה מובילים משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר. בימים אלה מגבש צוות ממשלתי תכנית אסטרטגית אשר נועדה "לחזק את הכלכלה הישראלית ואת מעמדה המדיני של ישראל, ולסייע למאמצי הפיתוח הבינלאומי". בנוסף, עתידה התכנית למצב את ישראל כשחקנית בולטת בתחום הפיתוח הבינלאומי, ואת הטכנולוגיה והחדשנות של החברות הישראליות ככלי מרכזי ובר השפעה. במקביל, השיקה האגודה לפיתוח בינלאומי - SID ישראל תהליך בקרב המגזר הפרטי וארגוני החברה האזרחית העוסק בסוגיות דומות.

חבר הכנסת אלי כהן. ראובן קסטרו
"עובדים על הגדלת היצוא הישראלי ועל חלקה של ישראל בפתרון בעיות הפיתוח הגלובליות", שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן/ראובן קסטרו

מהלכים אלו מתבססים על עקרון מהותי בדבר ההשקעה בעולם המתפתח - שיתוף פעולה חוצה מגזרים. ארגוני חברה אזרחית יודעים לפעול בגמישות וביעילות, ובעלי ניסיון עשיר במדינות מתפתחות, ועל כן יכולים לפתוח את הדלת להרחבת הפעילות הישראלית באותה מדינה. שיתוף פעולה כזה יכול ליצור אימפקט חיובי משמעותי על הסביבה והחברה, לצד קידום יצוא משמעותי של חברות ישראליות.

לקראת האירוע, אמר שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן כי "המשרד בראשו אני עומד, גאה להיות פורץ דרך עבור הממשלה והתעשייה בהסתכלות על השווקים המתעוררים בכלל, ועולם המימון לפיתוח בפרט. בשנים האחרונות השקענו משאבים רבים בתחום זה ויצרנו מודלים חדשים של עבודה עם הבנקים לפיתוח, בהם הבנק העולמי, IFC והבנק האינטר- אמריקאי לפיתוח, כמו גם עם ארגוני חברה אזרחית כדוגמת הג'וינט".

השר כהן המשיך, "אנו משלבים את כלי המימון לפיתוח עם מערך ההולך וגדל של נספחים מסחריים במדינות מתפתחות, שבכל יום עובדים וחושבים הן על הגדלת היצוא הישראלי והן על חלקה של ישראל בפתרון בעיות הפיתוח הגלובליות".

השתתף בהכנת המאמר צפריר אסף מנהל שווקים מתעוררים ומוסדות פיננסים מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully