וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל תכנון פיגועים: האיחוד האירופי יטיל סנקציות על הביון האיראני

8.1.2019 / 14:43

הגוש יעניש את משרד המודיעין האיראני ושניים מאנשיו בעקבות סיכול מתקפות נגד מתנגדי משטר איראניים על אדמת היבשת, בין היתר בדנמרק ובצרפת. טהראן מכחישה את מעורבותה, שלפי ישראל נחשפה גם בזכותה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

האיחוד האירופי הטיל היום (שלישי) סנקציות על חלק משירותי המודיעין של איראן ועל שני גורמים משורותיו בתגובה לתכנון פיגועים על אדמת אירופה. ההחלטה להטיל סנקציות על טהראן, לראשונה מאז הסכם הגרעין, התקבלה בעקבות סיכול פיגועים על אדמת דנמרק וצרפת נגד מתנגדי משטר. אתמול הצטרפה הולנד אליהן ואמרה כי איראן אחראית להתנקשות בשני אזרחיה ממוצא איראני ב-2015 וב-2017.

שר החוץ הדני, אנדרס סמואלסון, אמר כי האיחוד הסכים על הקפאת נכסיו של משרד המודיעין ושניים מאנשיו, וטען כי הצעד מהווה "מסר חזק מהאיחוד האירופי שלא נקבל התנהגות כשזו באירופה". ההחלטה התקבלה פה אחד במפגש של שרי החוץ של האיחוד בבריסל. האיחוד הזהיר את איראן מפני סנקציות נוספות אם היא תמשיך לנסות ולפגוע במתנגדי המשטר. טהראן מכחישה את מעורבותה.

שני אנשי משרד המודיעין שנכסיהם הוקפאו הם סגן השר סעיד האשמי מורדם והדיפלומט אסדוללה אסדי. הסנקציות על משרד המודיעין, שנמצא תחת פיקודו של המנהיג העליון עלי חמינאי, לא צפויות לשנות את פעילותה התוקפנית של איראן באירופה ובמזרח התיכון. מורדם נמצא באיראן, בעוד שהדיפלומט נעצר ומוחזק על ידי הרשויות בבלגיה. לשניים אין ככל הנראה נכסים בצרפת, שהייתה ראשונה להטיל סנקציות בסוף השנה שעברה.

לקריאה נוספת בנושא
דנמרק: סיכלנו ניסיון איראני לתקוף מנהיג ארגון בדלני בשטחנו
נתניהו בבולגריה: "ישראל חשפה ניסיונות איראניים לבצע פיגועים באירופה"

נשיא איראן חסן רוחאני בנאום בעיר שערוד, 4 בדצמבר 2018. רויטרס
רוחאני בנאום בעיר שערוד בחודש שעבר/רויטרס

האיחוד האירופי הוא עדיין חלק מהסכם הגרעין שנחתם עם איראן ב-2015 חרף פרישתה של ארצות הברית ממנו במאי האחרון. עם זאת, וושינגטון לוחצת על בעלות בריתה באירופה, שהתנגדו למהלך החד-צדדי שלה, להצטרף אליה ולעמוד בסנקציות המחודשות שהטילה עליה.

טהראן אמרה בימים האחרונים כי המגעים בין יתר המדינות החתומות - רוסיה, סין, גרמניה, צרפת ובריטניה - לבין איראן על הקמת מנגנון עוקף סנקציות נתקלים בקשיים רבים. היא מכחישה את מעורבותה באותן תכניות שסוכלו ואמרה כי מדובר במזימה להכשיל את הסכם הגרעין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בכמה הזדמנויות כי מידע שהעבירה ישראל לסוכנויות הביון באירופה הוביל לסיכול המתקפות נגדי אותם מתנגדי משטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully