וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנמרק: סיכלנו ניסיון איראני לתקוף מנהיג ארגון בדלני בשטחנו

30.10.2018 / 15:37

שירותי הביטחון עצרו אזרח נורבגי ממוצא איראני, בחשד שהיה מעורב בתכנית לפגוע בראש הסניף הדני של תנועת אופוזיציה ערבית. "לא נאפשר זאת", הזהירו בקופנהגן. טהראן טרם הגיבה. זאת הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה מסוכלת תכנית איראנית לפעול באירופה נגד מתנגדי משטר

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

דנמרק אמרה היום (שלישי) כי היא חושדת ששירותי הביון האיראניים ניסו לתקוף גורם אופוזיציה בשטחה. לדבריה, אזרח נורבגי, עם רקע איראני, נעצר בחשד למעורבות במקרה. בעקבות זאת, השגריר הדני בטהראן הוחזר להתייעצויות וראש הממשלה אמר כי הוא יפעל עם מדינות נוספות באיחוד להטלת סנקציות על איראן, המכחישה את הטענות.

ראש שירותי הביטחון הדניים, פין בורך אנדרסן, אמר במסיבת עיתונאים כי המטרה הייתה ראש הסניף הדני של "תנועת המאבק הערבי לשחרור אהוואז", ארגון בדלני המייצג את המיעוט הערבי באיראן, שחלקו מנסה לפעול למען עצמאות מהרוב הפרסי.

כחלק מסיכול התכנית, סגרה משטרת דנמרק שני גשרים גדולים לתנועה ועצרה את תנועת המעבורות מדנמרק לשבדיה ולגרמניה בחודש שעבר. לפי המשטרה, כמה ימים קודם לכן, החשוד הנורבגי נצפה מצלם ועוקב אחרי ביתו של מנהיג הארגון הבדלני. הוא נעצר ב-21 באוקטובר, אך הכחיש את המיוחס לו בבית המשפט. נורבגיה אישרה כי היא משתפת פעולה בחקירה.

"אנחנו מתמודדים עם ניסיון של המודיעין האיראני לתכנן מתקפה על אדמת דנמרק, וודאי שאנחנו לא נאפשר זאת", אמר אנדרסן.

נשיא איראן חסן רוחאני במצעד צבאי בטהראן, 22 בספטמבר 2018. AP
רוחאני במצעד צבאי בטהראן, בחודש שעבר/AP

בשבוע שעבר אמרו גורמים דיפלומטיים וביטחוניים כי פריז גירשה דיפלומט איראני בתגובה. היא אף הקפיאה נכסים של שני גורמים איראניים ואסרה על דיפלומטים צרפתים לנסוע לאיראן אלא במקרי חירום. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחרונה כי ישראל סייעה בסיכול הפיגוע בצרפת. טהראן מכחישה.

"זה המשך מזימות אויבנו לפגוע ביחסיה של איראן עם אירופה בזמן כה קריטי", מסר דובר משרד החוץ של איראן בתגובה לטענות של דנמרק.

חשיפת התכניות האיראניות לפגוע במתנגדי משטר באירופה מגיעה בזמן רגיש מבחינתה. האיחוד האירופי מנסה להציל את הסכם הגרעין שנחתם עם איראן ב-2015, אחרי שארצות הברית פרשה ממנו במאי. וושינגטון לוחצת על בריסל להצטרף לסנקציות על טהראן ומזהירה מפני הפרתן.

ארצות הברית בירכה על התגובה הדנית. "אנחנו קוראים לבעלי בריתנו ולשותפינו להיאבק בכל האיומים הנשקים מאיראן על השלום ועל הביטחון", מסר שר החוץ מייק פומפאו בהודעה שכתב בטוויטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully