וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משה ארנס הובא למנוחות; נתניהו ספד בדמעות: "נפשי נקשרה בנפשו"

8.1.2019 / 14:14

מאות בני משפחה, פוליטיקאים וחבים ליוו את שר הביטחון לשעבר, משה ארנס, בדרכו האחרונה בבית העלמין בסביון. ראש הממשלה נתניהו ספד לו: "מדינת ישראל נפרדת ממנהיג דגול". הנשיא ריבלין: "אידיאולוג שלא נכנע לפופוליזם"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

אלפים הגיעו היום (שלישי) לבית העלמין בסביון על מנת להיפרד בפעם האחרונה משר הביטחון לשעבר משה ארנס, שהלך לעולמו אתמול בגיל 93. להלוויה הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנחשב כחברו הקרוב של ארנס, לצד נשיא המדינה ראובן ריבלין וחבריו של ארנס ממפלגת הליכוד. "מדינת ישראל נפרדת היום ממנהיג דגול", אמר נתניהו מעל לקברו של ארנס. "לפני כמה שבועות ביקרתי את מישה בבית ולחצתי את ידו בחום, בלחיצת היד הזאת תמיד היה טמון משהו עמוק ונשגב, משום שמישה לחץ את ידו של ז'בוטינסקי בניו יורק כשהיה נער. מישה הבין שעליו לאחוז בידו את מקל השליחות הציונית".

"בגלל האמת המזוקקת של האידיאלים האלה כולנו הערצנו את מישה", הוסיף נתניהו. "מהזווית האישית שלי - קשרי דורות מחברים אותנו, עשינו משהו שלא עשינו במשך כל 45 השנים. התחבקנו ארוכות, מישה על ערש דווי בן 93 מדבר איתי על העתיד, מדבר איתי על העבר, ומזכיר לי את הפגישה ואת ההיכרות שלנו".

עוד בוואלה! NEWS:
כוחות הביטחון עצרו את המחבל מפיגוע הירי בגבעת אסף
העימות מתקיים בבית המשפט: האמת מאחורי הטענות של נתניהו
גשם, שלג וחשש לשיטפונות: מזג אוויר סוער ברחבי הארץ | התחזית

ראש הממשלה בנימין נתניהו  עם בנו של משה ארנס בהלווית משה ארנס, סביון 8 בינואר 2019. ראובן קסטרו
נתניהו בהלוויית ארנס/ראובן קסטרו

נתניהו דיבר באריכות על פועלו של ארנס כשר ביטחון, ועל תרומתו ל"חישול קיר הברזל שמגן עלינו מפני אויבינו". "אין מנהיג שנפגש עם מישה ולא כיבד אותו והסתכל עליו בגובה העיניים", סיפר ראש הממשלה."סיפור מרד גטו ורשה העסיק את מישה רבות. הוא רצה לשים את ידו על כל פיסת מידע חדשה. הוא הראה לי את כתב היד ושוחח אותי על כתיבת ספרו. הוא אמר שלפעמים מעוותים את האמת ומעלימים אותה. חייבים לספר מה באמת קרה ולא מה שחושבים שקרה. על כך שוחחנו לא מעט ושוחננו גם על הביטחון. הוא תמיד שאל: מה אתם עושים עם תעשיית הביטחון? עד לפני כמה שנים הוא עוד רצה לנהל אותה".

כמי שנחשב פטרונו הפוליטי של נתניהו דאז, ראש הממשלה העריך מאוד את עמדותיו ואישיותו של ארנס, ונפגש איתו לאחרונה בסוף חודש נובמבר לאחר שקיבל לידיו את תיק הביטחון, כחלק מסדרת התייעצויות שערך עם בכירים במערכת הביטחון בעבר ובהווה. "אני נפרד ממך אהוב נפשי בתחושת יתמות, כבן שאיבד את אביו, נפרד ממך ביגון ובדמע, שמשולבת בה גאווה על דרכנו המשותפת. את לפיד השליחות שקיבלנו מידך נמשיך לשאת בחרדת קודש", ספד נתניהו בדמעות.

עוד באותו נושא

האיש שהזניק את נתניהו וברק: פרידה משובר המוסכמות מהקריה

לכתבה המלאה
נשיא המדינה ראובן ריבלין  וראש הממשלה בנימין נתניהו בהלווית משה ארנס, סביון 8 בינואר 2019. ראובן קסטרו
ריבלין ונתניהו בהלוויית ארנס/ראובן קסטרו
אהוד אולמרט עם מיוריאל אלמנתו של משה ארנס בהלוויתו, 8 בינואר 2019. ראובן קסטרו
ראש הממשלה לשעבר אולמרט בהלווית ארנס/ראובן קסטרו

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין הגיע לאירוע, וכינה את ארנס "מורה ורב לתלמדים במחנה הלאומי ואני בינהם". "הוא היה מהטובים שבמנהיגינו ובמנהיגי התנועה הלאומית הליברלית", אמר ריבלין. "אידיאולוג שלא יתכופף, שלא ייכנע לפופולריות והנוחות, אדם בשרות העם לעולם".

"רבים תרמו למדינת ישראל אך בודדים השפיעו על הנרטיב שלה - אתה הייתה מהבודדים", הוסיף הנשיא. "עיצבת וגיבשת את תפיסת הביטחון של ישראל למשך שנים, היית איש של עיקרון, עיקרון על שבו האמנת בכל לבבך, האמונה היסודית שמדינת ישראל יכולה להיות רק יהודית ודמוקרטית וחובת ההוכחה היא עלינו לאחר שזכינו להקים את הבית שלנו".

האלמנה מיוריאל בהלווית בעלה משה ארנס, 8 בינואר 2019. ראובן קסטרו
אלמנתו של ארנס, מיוריאל/ראובן קסטרו

נכדו של ארנס, עידן, ספד בשם משפחתו במהלך ההלוויה. "מגיל צעיר, אנשים שפגשנו הזכירו לנו שאתה אדם גדול", אמר. "בתור ילדים לא ידענו, אבל אותנו לא היה צריך לשכנע ועבורנו היית סבא משה - וזה עשה אותך לגדול בעינינו. בדרך כלל כשאדם מת שומעים בשבחו, אבל זכינו בחיינו לשמוע מאנשים את ההערכה אליך ועל האדם המיוחד שהיית. למדנו ממך שבלב כל עשייה עומד האדם ולאדם צריכה להיות יושרה ודרך ארץ. נתת לאנשים להרגיש שמלאכתם היא העבודה החשובה בעולם: לנהג המונית ולאחות במחלקה. כנכדים צמחנו לכיוונים אחרים אבל ליווית כל אחד לדרכו האישית ובהישגנו הפשוטים. סבא, היה לך הרגל שלא הבנו עד הסוף: כשסיימנו שיחת טלפון לא היית אומר מילות פרידה אלה מנתק, אתנחתא שנדבר בהמשך. עכשיו הרוח שלך תלווה אותנו לעד. תודה על מי שהיית עבור כולם ובפרט עבורנו. תחסר לנו מאוד סבא".

אבי דיכטר בהלווית משה ארנס, 8 בינואר 2019. ראובן קסטרו
אבי דיכטר בבית העלמין בסביון, היום/ראובן קסטרו

ארנס שימש כסמנכ"ל בתעשייה האווירית, והיה מהנדס אווירונאוטיקה במקצועו. חבריו בתעשייה האווירית ספדו לו "התעשייה האווירית מרכינה ראש ומבכה את פטירתו של משה ארנס, שר הבטחון ושר החוץ לשעבר. במסגרת כהונתו כשר הביטחון קידם את פרויקט מטוס "הלביא". ארנס כיהן כסמנכ"ל הנדסה בתעשייה האווירית בין השנים 1972-1961, השתתף בפיתוח מטוס הערבה וב-1971 אף זכה בפרס ביטחון ישראל. ארנס ייזכר בליבנו כמי שנלחם עבור התעשייה הביטחונית הישראלית". בפברואר האחרון נתניהו העניק לארנס את פרס הדיפלומטיה הציבורית של משרד החוץ ואמר כי "זהו רגע של הכרת תודה ציבורית וגם אישית".

יצחק מרדכי בהלווית משה ארנס, 8 בינואר 2019. ראובן קסטרו
שר הביטחון לשעבר יצחק מרדכי בהלוויה/ראובן קסטרו

ארנס כיהן כחבר כנסת מטעם סיעת הליכוד מאז שנת 1973 והיה יו"ר ועדת חוץ וביטחון בכנסת. בשנת 1982 מונה ארנס לשגריר בארצות הברית, לאחר ששב ארצה בשנת 1983 מונה על ידי ראש הממשלה דאז מנחם בגין לתפקיד שר הביטחון והחליף את אריאל שרון. ארנס מונה פעם נוספת לתפקיד שר הביטחון בשנים 1990 עד 1992, ושב לקדנציה שלישית בשנת 1999.

הוא פרש מהחיים הפוליטיים בשנת 2003 ומאז כיהן כיושב ראש המועצה הציבורית להנצחת זכרו ופועלו של זאב ז'בוטינסקי. בהמשך פרסם מאמרי דעה שבהם הרבה לבקר את מדיניות הביטחון של ישראל, והוציא לאור ספר שכתב על פעילות חברי התנועה הרוויזיוניסטית במרד גטו ורשה.


(עדכון ראשון: 13:54)

דוד לוי בהלווית משה ארנס, סביון 8 בינואר 2019. ראובן קסטרו
דוד לוי בהלוויה/ראובן קסטרו
ציפי לבני עם בנו של משה ארנס בהלווית משה ארנס, סביון 8 בינואר 2019. ראובן קסטרו
ציפי לבני בהלוויה/ראובן קסטרו
עמיר פרץ בהלווית משה ארנס, 8 בינואר 2019. ראובן קסטרו
עמיר פרץ בהלוויה/ראובן קסטרו
קברו של שר הביטחון לשעבר משה ארנס בסביון 8 בינואר 2019. ראובן קסטרו
קברו של ארנס/ראובן קסטרו
  • עוד באותו נושא:
  • משה ארנס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully