וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שי ניצן: האמירה ש"מיליונים ייצאו לרחובות בגלל נתניהו" - בעייתית

4.1.2019 / 11:52

פרקליט המדינה התייחס לאמירותיו של יו"ר הקואליציה אמסלם על כך שאם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה - מיליונים ייצאו לרחוב ואמר כי מדובר "באמירה בעייתית מאוד". לדבריו: "להגיד לפרקליטות 'אתם קובעים מה האינטרס הציבורי' - זאת התעלמות מהדמוקרטיה"

צילום וידאו: שלומי גבאי

"האמירה 'מיליונים ייצאו לרחובות אם יוגש כתב אישום נגד נתניהו' היא בעייתית מאוד", כך אמר היום (שישי) פרקליט המדינה שי ניצן ביחס לאמירות יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם. ניצן מתח ביקורת חריפה על דברי הח"כ בסוגיית תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

דבריו של פרקליט המדינה מצטרפים לביקורת שמתח אתמול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על אמירותיו של אמסלם שאף כינה אותן: "חסרות אחריות". ניצן שהשתתף בפאנל במסגרת הכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בחיפה התייחס לשאלה מי הלקוח של הפרקליטות ואת מי צריך הגוף לייצג. "אנחנו מייצגים גם את המדינה וגם את החוק", הבהיר.

ברקע הבהרותיו על רצונו לקבל החלטה בתיקי ראש הממשלה, בהקדם האפשרי אמר ניצן כי "משילות אין פירושה שאין מגבלות לכוחו של השלטון. גם הממשלה כפופה לחוק. תפקידנו לשמור על הסף. להגיד לפרקליטות: 'אתם קובעים מה האינטרס הציבורי' זאת התעלמות מהדמוקרטיה. האינטרס הוא משולב אינטרס ציבורי ורצון העם. אל תהרגו את השליח".

עוד בוואלה! NEWS
פרקליט המדינה שי ניצן: "לא נירתע מפני איש - נמשיך במלאכתנו ללא מורא
נתניהו: לא ייתכן לפתוח בשימוע אם אי אפשר לסיימו עד הבחירות
"פילבר אמר לחוקריו: בנימין נתניהו הורה לי לפעול עבור בזק"

שי ניצן בפאנל ''משילות דמוקרטיה וזכויות אדם''. יואב איתיאל, אתר רשמי
"אמירה בעייתית מאוד". ניצן בכנס, היום/אתר רשמי, יואב איתיאל

למרות דבריו החריפים ניצן הבהיר כי הדמוקרטיה בישראל לא קורסת ואף רחוק מכך. "מצב פרקליטות המדינה קשה יותר מבעבר וגם אם אני לא אובייקטיבי אז אובייקטיבית זה יותר קשה. מעולם לא דיברו יועמ"ש ופרקליט מדינה כל כך הרבה בפומבי. אני חושב שחייבים לצאת ולהגיד את הדברים בנחישות. יש רוחות שעה רעות אבל הדמוקרטיה הישראלית היא מושרשת עמוק. כמו שאני מאמין בנצח ישראל אני מאמין בנצח הדמוקרטיה הישראלית".

את הפאנל היום בכותרת ב"משילות, דמוקרטיה וזכויות אדם" הנחתה פרופ' סוזי נבות, מהמסלול האקדמי, במכללה למנהל. נוסף לניצן השתתפו בפאנל שמתקיים במסגרת היום השני של הכנס בין השאר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז ניזרי, שופט העליון בדימוס אהרון ברק, פרופ' יוג'ין קנטרוביץ', אוניברסיטת ג'ורג' מייסון, ופורום קהלת. פרופ' מרדכי קרמניצר, המכון הישראלי לדמוקרטיה.

המשנה ליועמ"ש רז ניזרי התייחס בפאנל גם לחקירות ראש הממשלה. הוא נשאל האם הוא מרגיש שוני בשיח הציבורי ביחס לחקירותיהם של בכירים אחרים בהם הנשיא לשעבר משה קצב וחקירותיו של השר לשעבר חיים רמון. ניזרי השיב בחיוב ואמר כי "אני מרגיש שוני בגלל ההתעצמות באמירות הקשות משני הצדדים. לא שישפיעו ולא שאסור לבקר. אבל מזהה אמירות שמערערות את הלגיטימציה. זה איום על אמון הציבור. היועמ"ש יעשה את תפקידו. הנזק הוא באמון הציבור".

עוד באותו נושא

מנדלבליט: האמירות שמיליונים לא יקבלו את החלטתנו - חוסר אחריות

לכתבה המלאה
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי, מלון דן כרמל, 3 בינואר 2019. שלומי גבאי
"אמירות חסרות אחריות" היועמ"ש, אתמול/שלומי גבאי

באשר למשרד המשפטים אמר ניזרי כי "לפעמים אנחנו שומעים משר זה או אחר 'אתם נבחרתם, מי אתם שתגידו מה מותר או אסור'. אנחנו מזכירים להם כי דמוקרטיה זה גם שלטון החוק וגם זכויות מיעוטים ועוד, אמר "מצד שני לא כל הצעה היא חוק מסריח. חלק מתפקידנו זה גם לסייע, לכל ממשלה. אבל אנחנו גם מזכירים שפטיש 5 ק"ג לא משתמשים בו ביומיום".

לדבריו, "לאחרונה עושים בו יותר ויותר שימוש בסמכות. אהוד ברק אמר ברדיו שיקבל את החלטת היועמ"ש רק אם תהיה כך וכך. ואם אחרת הוא לא מקבל אותה. זו תמונת ראי של אותן אמירות. האמירות האלה מסוכנות ואלה מסוכנות. לא מסוכן כח ישפיעו עלינו , האמירות האלה מסוכנות לא כי הן ישפיעו- הן לא ישפיעו. הכל עפ ראיות. אבל לפעמים יש אמירות מהימין שאם היועץ יעשה או מהשמאל. זה לא ישפיע על ההחלטה אבל יפגע באמון הציבור".

במסגרת הכנס שהחל אתמול התייחס מנדלבליט, לתיקי נתניהו ואמר כי "רק הראיות ידברו" וההחלטות יתקבלו בצורה מקצועית ובמהירות האפשרית. בדבריו דחה מנדלבליט את הביקורת על מערכת אכיפת החוק בנוגע להתנהלותן בפרשות שבהן מעורב נתניהו.

"בשנה החולפת היו בפנינו אתגרים רבים. אולם מכל האתגרים המקצועיים, הגדול ביותר שניצב בפנינו בימים אלו הוא שמירה על עצמאות מערכת אכיפת החוק ואמון הציבור בה", אמר היועמ"ש. "למרבה הצער, בעת האחרונה נשמעות טענות חסרות כל בסיס על התנהלות מערכת אכיפת החוק, כביכול, ולצדן החלטות על כך שמיליוני אנשים בציבור כביכול לא יקבלו החלטה כזו או אחרת. אמירות אלו מבקשות לפגוע ביסודות העמוקים ביותר של שלטון החוק. הן אמירות חסרות אחריות".

(עדכון ראשון: 10:30)

שי ניצן בפאנל ''משילות דמוקרטיה וזכויות אדם''. יואב איתיאל, אתר רשמי
ניצן ומשתתפי הפאנל בכנס, היום/אתר רשמי, יואב איתיאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully