וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא סין מאיים להפעיל כוח כדי להשתלט מחדש על טייוואן

2.1.2019 / 19:37

בעוד ששי אמר כי הוא רוצה ב"איחוד מחדש" עם האי שנמצא תחת שלטון עצמי מאז 1949, הוא הזהיר בנאום מיוחד כי מי שינסה להובילו לעצמאות יוביל ל"אסון חמור". נשיאת טייוואן דחתה את קריאתו: "קוראים לו לאמץ את הדמוקרטיה"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא סין שי ג'ינפינג איים היום (רביעי) להפעיל כוח כדי להשיב את טייוואן לשליטתה של בייג'ינג, אך הוסיף כי הוא שואף ל"איחוד מחדש" בדרכי שלום עם האי האוטונומי. בנאום בפי הקונגרס העממי בבייג'ינג לרגל 40 שנה להצהרה ההיסטורית של סין על מדיניותה כלפי טייוואן, אמר שי כי המודל "מדינה אחת, שתי מערכות" היא הפתרון הטוב ביותר עבורה. דגם דומה של שלטון קיים בהונג קונג, אך בשנים האחרונות הגביר הממשל הקומוניסטי את התערבותו באזור המיוחד.

מנגד, נשיאת טייוואן צאי אינג-וון דחתה את דבריו של שי, שהגביר את הלחץ על הממשל הדמוקרטי באי מאז שצאי הבדלנית ניצחה בבחירות ב-2016. עתידו של האי, שאותו רואה סין כחלק בלתי נפרד משטחה, הוא הנושא הרגיש ביותר מבחינתה. צאי, מנהיגת המפלגה הדמוקרטית הפרוגרסיבית, קראה לשי לאמץ את הדמוקרטיה.

הפילוג בין סין לטייוואן חל בתום מלחמת האזרחים ב-1949, כשהלאומנים בהנהגת צ'אנג קאי שק נמלטו לאחר התבוסה לקומוניסטים של מאו דזה דונג והקימו שלטון נפרד באי.

לקריאה נוספת בנושא
ארה"ב אישרה עסקת נשק גדולה עם טייוואן, סין מאיימת
פיתויי סטודנטים: משחקי הריגול בין סין לטייוואן עולים שלב

נשיא סין, שי ג'ינפינג במהלך נאום בבייג'ינג, סין 2 בינואר 2019. רויטרס
שם את טייוואן במרכז הבמה. שי בנאומו, היום/רויטרס

המונח שבו השתמש שי בנאומו ניתן לפירוש גם כ"איחוד מחדש" וגם כ"איחוד". הפירוש האחרון הוא המועדף על ידי תומכי העצמאות לטייוואן, שמציינים את העובדה שהממשלה הקומוניסטית מעולם לא שלטה בטייוואן ועל כך לא יכול להתקיים "איחוד מחדש".

נשיא סין, שמקדיש תשומת לב רבה לפתרון מה שמכונה על ידי המפלגה הקומוניסטית "סוגיית טייוואן, הזהיר מפני עצמאות האי. לדבריו, תושבי טייוואן מודעים היטב לכך שזה יוביל ל"אסון חמור". הוא אמר את הדברים כשבקהל נכחו גם אנשי עסקים מהאי. ב-2015 הוא נועד לפגישה היסטורית עם נשיא טייוואן דאז מה יינג-ג'ו בסינגפור, אך תחת שלטונה של צאי הדרדרו היחסים פעם נוספת. הוא הבטיח עתיד מזהיר לאי תחת השלטון הסיני.

"הסינים לא תוקפים סינים אחרים, ואנחנו מוכנים להשתמש בכנות הגדולה ביותר ולהשקיע את העבודה הקשה ביותר כדי לחתור לסיכוי לאיחוד מחדש בדרכי שלום", אמר שי, שהוסיף כי "אנחנו לא מבטיחים לוותר על השימוש בכוח ואנו שומרים על האפשרות להשתמש בכל האמצעים הדרושים" כדי להשיג מטרה זו ולמנוע את עצמאותה של טייוואן. הוא אמר כי הכוונה בכך לכוחות זרים שניסו להתערב בענייני האי ולמיעוט הזעיר של הכוחות בטייוואן התומכים בעצמאות.

הוא ככל הנראה רמז לארצות הברית, התומכת החזקה ביותר של טייוואן. ביום שני חתם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על חוק שמבסס את מחויבותה של ארצות הברית לטייוואן, כולל מכירת נשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully