וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה מזומן מותר להחזיק? המדריך המלא לרפורמה החדשה

1.1.2019 / 17:51

רפורמת המזומן שנועדה להילחם בהון השחור נכנסה לתוקף. איך ישפיעו הוראות החוק החדשות על אנשים פרטיים ובעלי העסקים? מהן הסנקציות של רשות המסים? וכמה מזומן מותר להחזיק בארנק? כל הפרטים

שטרות של שקל. ShutterStock
המדריך לרפורמת המזומן/ShutterStock

שנת 2019 נפתחת עם שורה של רפורמות הנוגעות לכיס שלנו, החל מפסיקת הטיפים של השופט יגאל פליטמן ועד דלקן אוניברסלי. היום תיכנס לתוקף רפורמת המזומן שמטרתה להילחם בהון השחור ולסייע במאבק בפעילות פלילית, לרבות פשיעה חמורה, העלמות מס, הלבנת הון ומימון טרור. עד איזה סכום אפשר להחזיק, איך ישפיע החוק הזה על בעלי עסקים, אנשים פרטיים ובכלל מה הן הסנקציות? המדריך לרפורמת המזומן.

מה אומרות ההוראות על בעל עסק?

בעל עסק לא יוכל לתת או לקבל תשלום במזומן בעסקה מעל 11 אלף שקלים. בנוסף לכך, בעל עסק לא יקבל תשלום במזומן מתייר בעסקה שערכה עולה על 55 אלף שקלים. בכל הקשור לשכר עבודה, אדם לא יתן ולא יקבל תשלום במזומן, תרומה, או הלוואה בסכום העולה על 11 אלף שקלים. יחד עם זאת הגבלה זו לא תחול על הלוואה שנותן גוף פיננסי מפוקח. בעסקאות עם בעל עסק מעל 11 אלף שקלים, ניתן יהיה לשלם במזומן 10% ממחיר העסקה או 11 אלף שקלים לפי הנמוך ביניהם.

כדי למנוע נושא של גלגול צ'קים פתוחים, החליטו ברשויות המס לא לאפשר לתת או לקבל תשלום בצ'ק עבור עסקה, שכר עבודה, תרומה, הלוואה ומתנה, בלי ששם מקבל התשלום נקוב בצ'ק, כנפרע או כמוסב (שינוי שם המוטב - ד"י), לפי העניין. אדם לא יסב צ'ק ולא יקבל נסב צ'ק מוסב, בלי ששמו ומספר זהותו של המסב נקובים בצ'ק. עוסק יתעד את אמצעי התשלום שבאמצעותו שילם תשלום או קיבל תקבול.

עוד בוואלה! NEWS:
פרסום ראשון: אבי גבאי הציע את תפקיד יו"ר האופוזיציה ליחימוביץ'
פומפאו לנתניהו: מחויבים לתמוך בישראל גם אחרי הנסיגה מסוריה
אושרה רפורמת הפיגומים: ברגע האחרון נמנעה שביתה כללית במשק

חישוב חשבונות. ShutterStock
עוסקים יחויבו לתעד את אמצעי התשלום/ShutterStock

אילו סנקציות צפויות למפרי ההוראות?

בתשעת החודשים הקרובים עד תאריך ה-30.9 ברשות המסים יתנו לציבור בעלי העסקים והאנשים הפרטיים זמן הסתגלות של תשעה חודשים בהם אזרחים לא יקבלו קנסות ממשיים, אלא רק אזהרות. בתום תשעה חודשים יחלו ברשויות המס לאכוף את החוק. אם אדם קיבל אזהרה במהלך תשעת החודשים, וכמה חודשים לאחר מכן קיבל שוב אזהרה לפני חודש ספטמבר - הוא ייקנס לפי הוראות החוק.

שיעור הקנסות הכספיות ייגזרו מסכום ההפרה. אם סכום ההפרה הוא עד 25 אלף שקלים, התשלום בצ'ק, או התשלום בצ'ק המוסב, ללא הפרטים הנדרשים, התקבול או התשלום ללא התיעוד, שיעור הקנס יהיה 15 אחוזים מסכום ההפרה. אם סכום ההפרה גבוהה מ25 אלף שקלים ונמוך מ-50 - שיעור העיצום הוא 20% מסכום ההפרה. אם סכום ההפרה גבוהה מ-50 אלף - שיעור העיצום הוא 30% מסכום ההפרה. במקרים של הפרה חוזרת, יקבל המפר עיצום כספי בגובה ההפרה הקודמת, וזאת בנוסף לעיצום הכספי על ההפרה האחרונה.

ומה לגבי אנשים פרטיים?

אדם פרטי לא יוכל לקבל מבעל עסק תשלום במוזמן בעסקה מעל 50 אלף שקלים. מעבר לכך, אדם פרטי לא יוכל לשלם לבעל עסק במזומן בעבור עסקה כשמחיר העסקה גבוה מ-11 אלף שקלים. הדבר נפוץ בעיקר בקרב אנשים פרטיים שמזמינים שירותים פרטיים ומבקשים לשלם במזומן תמורת הנחה מבלי שהדבר יירשם ברשומות המס.

איסור נוסף הוא תשלום או קבלה במזומן של שכר עבודה, תרומה או הלוואה בסכום הגבוה מ-11 אלף שקלים. הדבר חל גם על מתן או קבלת תשלום במזומן על מתנות בסכום הגבוה מ-50 אלף שקלים. באשר לתשלום בצ'קים, אדם לא יוכל לקבל תשלום בצ'ק בסכום העולה על 5,000 שקלים עבור עסקה, שכר עבודה, תרומה, הלוואה או מתנה, בלי ששמו נקוב צ'ק כנפרע או כמוסב, לפי העניין.

בעסקאות בין אנשים פרטיים מעל 50 אלף שקלים - ניתן לשלם במזומן 10% ממחיר העסקה או 50 אלף שקלים, לפי הנמוך ביניהם. בעסקאות עם עוסק מעל 11 אלף שקלים - ניתן לשלם במזומן 10% ממחיר העסקה או 11 אלף שקלים, לפי הנמוך ביניהם.

וועדה משותפת לוועדת חוקה וועדת חוץ וביטחון בדיון בהצעות חוק ההסדרה, כנסת. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
ועדת החוקה/נועם מושקוביץ

אם אדם תורם במזומן לבית כנסת שהוא מלכ"ר, האם חלות עליו הגבלות?

מוסד ללא כוונת רווח (מלכ"ר) הוא עוסק על פי החוק, ולכן חלות כל ההגבלות.

האם חלה הגבלה על תשלום במזומן לגבי עסקאות מ-2018 הכוללות תשלום במזומן בשנת 2019 ואילך בסכום הגבוה מ-11 אלף שקלים?

הוראות החוק לא חלות על עסקאות שנחתמו עד ל-31.12.18, למעט עסקאות מתמשכות לקבלת שירות או סכמי שכירות. יחד עם זאת, אם יוקדמו עסקאות, במטרה להתחמק מההגבלות בחוק, הרי שמדובר במעשה מרמה, שדינו מאסר.

מניעת גלגול צ'קים פתוחים - מלחמה בכספי טרור ופשיעה

כדי למנוע מצב של גלגול צ'קים, רשויות המס החליטו למנוע את תשלום הצ'קים בעבור עסקאות, שכר עבודה ,תרומות, הלוואות, מתנות מבלי ששם העוסק נקוב בשיק כנפרע או כנסב. הדבר למעשה במסגרת החוק בא לאתר כספים של פשיעה חמורה, טרור והעלמות מס. בתוך כך, לא ייתן לאדם שאינו עוסק תשלום בצ'ק בסכום העולה על 5,000 שקלים בעבור עסקה, שכר עבודה, תרומה, הלוואה או מתנה, בלי ששם מקבל התשלום נקוב בצ'ק כנפרע או כמוסב, לפי העניין. אדם לא יסב צ'ק ולא יקבל נסב צ'ק מוסב, בלי ששמו ומספר זהותו של המסב נקובים בו.

מה באשר לשימוש במזומן בין קרובי משפחה?

ההגבלות על השימוש במזומן לא יחולו בין קרובי משפחה, למעט תשלום במזומן עבור שכר עבודה. קרוב משפחה הוא - בן זוג, הורה, בן, בת, אח, אחות וילדיהם, נכד או נכדה ובני זוג של כל אחד מאלה וכן כל אדם אחר הסמוך על שולחנו. הסנקציות לאנשים פרטיים הם קנסות מנהליים אשר יותקנו בעתיד הקרוב. בכנסת לא הגיעו להסכמות באשר לגובה הקנסות ומתוך ובתוך כך יו"ר וועדת חוקה ביקש להקטין את גובה הקנסות, רשות המיסים התנגדה לכך והצדדים לא הגיעו להסכם. ברשות המיסים מאמינים כי בתקופה הקרובה יגיעו להכרעה בעניין.

מה הן הוראות החוק באשר לתיירים?

תייר לא יכול לתת תשלום במוזמן לעוסק עבור עסקה מעל 55 אלף שקלים, לא ייתן ולא יקבל תשלום במזומן כשכר עבודה, כתרומה, או כהלוואה בסכום העולה על 11 אלף שקלים. אם מדובר בתשלום במוזמן כמתנה, הסכום הגבוה באיסור הוא עד 50 אלף שקלים. סוגיית הצ'קים הפתוחים חלה גם על תיירים. גם באשר לתיירים לא הספיקו להגיע בכנסת להסכמות והדבר יוכרע בהמשך.

יש לציין כי מי שינסה להתחמק מאחד האיסורים באשר לשימוש במזומן ולבצע למעשה עבירת מרמה על ידי ניסיון הסתרת העבירה שלו - דינו מאסר של שלוש שנים. הדבר יתבצע במקרים של פיצול: עסקה, שכר-עבודה, תרומה, הלוואה או מתנה ורישום פרטים כוזבים במסמך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully