וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת לוחם המחתרת הצרפתית שהציל מאות ילדים יהודים בשואה

ז'ורז' לוואנז'ה הלך לעולמו בגיל 108, אחרי שבזמן מלחמת העולם השנייה הצליח לחמוק משוביו הגרמנים שלא ידעו שהוא יהודי. דרך משחקי כדורגל ושיטות אחרות, הוא עזר לילדים יהודים לעבור לשוויץ הניטרלית ולהינצל

ז'ורז' לוואנז'ה,. אתר רשמי
הלביש ילדים בבגדי אבל. ז'ורז' לוואנז'ה/אתר רשמי

ניצול שואה שלחם במחתרת הצרפתית במלחמת העולם השנייה מת בגיל 108 - כך הודיעה קרן זיכרון השואה בצרפת. ז'ורז' לוואנז'ה, שסייע להצל מאות ילדים יהודים, נלכד על ידי הנאצים ב-1940, אך הצליח להימלט.

אחת השיטות שדרכן הוא הצליח להציל את הילדים הייתה כשהוא לקח אותם לגבול עם שוויץ ובעט בכדורגל מעבר לגבול. כך הוא גרם להם לרדוף אחריו ולעבור את הגדר. "ראיתי שלא היה שם אף אחד", אמר בעבר. "גרמתי להם לשחק ואמרתי להם להרים את הגדרות שדרכן העברתי את הכדור".

הוא שירת בצבא צרפת כשנלכד על ידי הגרמנים אולם שיערו הבלונדיני ועיניו הכחולות ככל הנראה הסתירו מהם את העובדה שהוא נולד למשפחה יהודית. הוא נמלט ממחנה של שבויי מלחמה והצטרף לארגון סיוע שעזר לילדים יהודים שהוריהם נרצחו או נשלחו למחנות ריכוז.

שיטה אחרת שבה נהג כדי להבריח ילדים לשוויץ הניטרלית הייתה דרך הלבשתם בבגדי אבל. הוא לקח אותם לבית קברות בסמוך לגבול, שם הם טיפסו על גדר וחצו אל הצד השני. לפי ההערכות, הוא הציל יותר מ-350 ילדים.

בן דודו של לוואנז'ה היה האמן מרסל מרקו, שהיה גם הוא חבר בשורות המחתרת הצרפתית.

עוד ידיעות מהעולם
58 דקות של כאוס: תיעוד חדש מהטבח בתיכון בפלורידה
פוטין שלח מכתב לטראמפ לרגל השנה החדשה: "מוכנים לדיאלוג"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully