וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוכחת שהיהודים יודעים להילחם": אחרון לוחמי מרד גטו ורשה הובא למנוחות

24.12.2018 / 16:50

קרובים, חברים ומנהיגים הגיעו כדי לחלוק כבוד אחרון לשמחה קאז'יק רותם, אחרון לוחמי המרד שהציל עשרות לוחמים במו ידיו. במקביל, בוורשה התייצב לזכרו משמר כבוד ליד האנדרטה שהוקמה מעל פתח הביוב דרכו חילץ את חבריו. בנט: "יחיה לנצח בזיכרון של העם היהודי"

צילום: יותם רונן, עריכה: תומר לוי

עשרות השתתפו היום (שני) בהלוויתו של שמחה קאז'יק רותם, אחרון לוחמי מרד גטו ורשה שהלך לעולמו בגיל 94. ההלוויה התקיימה בבית הקברות בקיבוץ הראל. רותם היה מהבולטים שבלוחמים במהלך המרד ובמו ידיו חילץ, דרך תעלות הביוב מתחת לגטו, יותר מארבעים לוחמים.

איתי, בנו של קאז'יק, ספד לאביו: "חיית חיים מלאי תוכן ועניין, מתחתיות בתקופת השואה ועד לשיאים הגבוהים ביותר. הצלת את הוריך ואת אחותך הצעירה. הצלחת עם הרבה תעוזה ותושיה להעלותם ארצה. כפרטיזן לחמת עם חבריך באמצעים הדלים שהיו ברשותכם כנגד הגרמנים.

"מעשה הגבורה של הוצאת הלוחמים מתעלות הביוב בוורשה והובלתם ליערות היה אחד השיאים, אם לא הגדול מכולם, בימי חייך", הוסיף הבן איתי. "נוח על משכבך, אבא גיבור. אוהבים ומתגעגעים".

שר החינוך נפתלי בנט שהשתתף בהלווייתו של רותם ספד לו: "מהיום, אתה הופך מגיבור שחי במדינת ישראל לגיבור שיחיה לנצח בזכרון של העם היהודי. בעוד לנו הוא היה גיבור, סמל לאומי, עבור אשתו גינה, עבורכם, איתי ואייל, עבור הנכדים, הוא היה בן זוג, אבא וסבא." על פועלו במרד אמר בנט: "אחרי שהוא מצא את הדרך החוצה מהגטו הוא חזר לתוכו, סיכן את עצמו והציל חיי עשרות יהודים. אותם יהודים צמחו להיות משפחות, דורי דורות שחייבים לו את חייהם. זו הגבורה, זו הנתינה, שאנחנו, כמערכת החינוך, רוצים להנחיל לילדי ישראל".

עוד בנושא בוואלה! NEWS
"גורלנו נחרץ, אך היינו מרוממים": מותו של אחרון מורדי גטו ורשה
"נער אמיץ ומלא תושייה": אחרון לוחמי מרד גטו ורשה הלך לעולמו

שמחה רותם ניצול שואה. ויקיפדיה, אתר רשמי
"גיבור של שתי אומות". שמחה רותם/אתר רשמי, ויקיפדיה

יצחק (טולקה) ארד, ניצול שואה ויו"ר לשעבר יד ושם, אמר בהלוויה: "אני מצדיע לך, על היותך בין הנועזים והבולטים בקרב לוחמי הגטו. לחמת אתה וחבריך בידיעה ברורה שאין כל סיכוי לנצח, אבל לחמתם עד הסוף. הוכחתם לעולם שיהודים יודעים להלחם וכשצריך - גם למות בגבורה".

"כשהגטו בער והמרד החל לדעוך, נשלחת להזעיק עזרה אל מחוץ לגטו, להשיג נשק ולסייע בהוצאת הלוחמים האחרונים מהגטו הבוער", המשיך. "יצאת דרך תעלות הביוב לצד הארי של העיר, המחתרת הפולנית אליה פנית, לא הושיטה אלא במועט, את הסיוע המבוקש. חזרת דרך תעלות הביוב לגטו, להוציא את חבריך הלוחמים".

עוד אמר ארד בהספדו: "קאז'ק, כול עוד היית אתנו, המרד היה עדיין חלק מהוויי חיינו וחלק מההיסטוריה. אם לכתך מאתנו, אחרון הלוחמים מגטו ורשה, המרד הופך מעכשיו, להיות בלעדית, פרק בהיסטוריה, בהיסטוריה ארוכת הימים של עמנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הלוויתו של ניצול השואה, שמחה (קאז׳יק) רותם, קיבוץ הראל 24 בדצמבר 2018. תקשורת שר החינוך, אתר רשמי
הלוויתו של שמחה קאז'יק רותם, היום/אתר רשמי, תקשורת שר החינוך

בישראל היה רותם דמות אלמונית יחסית, אולם בפולין נחשב רותם, כמו גם חבריו ששרדו, לגיבור מלחמה. לזכרו, התייצב אתמול בוורשה משמר כבוד ליד האנדרטה שהוקמה מעל פתח הביוב דרכו חילץ רותם את חבריו, לוחמי המרד.

"גיבור של שתי אומות, הפולנית והישראלית", כתב אתמול נשיא פולין, אנדז'יי דודה, בטוויטר שלו. גם ראש עיריית ורשה, רפאל טרזקובסקי ספד לזכרו של רותם וחתם את הטקסט במשפט "ברוך דיין האמת".

"אנחנו נפרדים בהצדעה מאחרון הלוחמים בגטו ורשה", ספד לו נשיא המדינה ראובן ריבלין. "כשקאזי'ק עלה לארץ אחרי המלחמה הוא הקים בית ומילא שורה של תפקידים ציבוריים במדינה עליה בקושי יכול היה לחלום. תודה על הכול קאזי'ק. אנחנו מבטיחים להשתדל יום יום להיות ראויים לשם 'אדם'".

רותם נולד בשנת 1924 בוורשה שבפולין, בשם שמחה רטהייזר, והיה הבכור מבין ארבעת ילדי המשפחה. בהיותו בן 12, הצטרף קאז'יק לתנועת הנוער החלוצית "הנוער הציוני". עם פרוץ מלחמת העולם השנייה בספטמבר 1939, איבד קאז'יק את אחיו ישראל וחמישה בני משפחה נוספים, כאשר ביתו נהרס בהפצצות הגרמנים. קאז'יק עצמו נפצע בהפצצות אלה.

הלוויתו של ניצול השואה, שמחה (קאז׳יק) רותם, קיבוץ הראל 24 בדצמבר 2018. תקשורת שר החינוך, אתר רשמי
שר החינוך נפתלי בנט בהלוויה, היום/אתר רשמי, תקשורת שר החינוך

לאחר גירוש יהודי ורשה לגטו, שלחו אותו הוריו אל קרובי משפחה, אולם כעבור מספר חודשים שב לגטו, והצטרף לארגון היהודי הלוחם (אי"ל). במהלך המרד בגטו נלחם רותם ושימש כקַשָּר בין הבונקרים שבתוך הגטו לבין הצד הארי. בסיום המרד, פיקד קאז'יק על חילוצם של לוחמים מהגטו הבוער דרך תעלות ביוב.

קאז'יק המשיך לפעול בתפקידו כקשר וגם לקח חלק במרד הפולני בוורשה עצמה. בינואר 1945 נשלח לעיר לובלין על מנת ליצור קשר עם הממשלה הפולנית הגולה, ובהמשך גם לקח חלק בארגון "הבריחה", שסייע למאות אלפי יהודים להגר לארץ ישראל לאחר השואה. בשנת 1946 עלה קאז'יק לארץ במסגרת עלייה ב', אך נכלא על ידי הבריטים במחנה המעצר בעתלית. עם שחרורו, הצטרף ל"הגנה" ולחם במלחמת העצמאות. קאז'יק, שקבע את ביתו בירושלים, נישא לגינה ונולדו להם שני ילדים.

(עדכון ראשון: 16:14)

הלוויתו של ניצול השואה, שמחה (קאז׳יק) רותם, קיבוץ הראל 24 בדצמבר 2018. תקשורת שר החינוך, אתר רשמי
במהלך המרד בגטו נלחם רותם ושימש כקַשָּר בין הבונקרים שבתוך הגטו לבין הצד הארי. בנט בהלוויה/אתר רשמי, תקשורת שר החינוך
הלוויתו של ניצול השואה, שמחה (קאז׳יק) רותם, קיבוץ הראל 24 בדצמבר 2018. תקשורת שר החינוך, אתר רשמי
נפתלי בנט בהלוויה, היום/אתר רשמי, תקשורת שר החינוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully