וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגירת צירים לגדר ותגבור כוחות לתצפית: צה"ל נערך לאלימות בגבול עזה

24.12.2018 / 6:20

בצה"ל חוששים שהפלסטינים ישובו להבעיר את השטח כדי לנקום את מותם של ארבעה פלסטינים בהפגנות בגבול. בחמאס שבים לעודד את תושבי הרצועה להגיע למוקדי ההפגנות, ובצה"ל, כחלק ממדיניות של היערכות לכל סיכון, חסמו צירים והכריזו על שטחים צבאיים סגורים

עריכה: איתי עמרם

לוחמי חיל האיסוף הקרבי פרסו אתמול (ראשון) שתי עמדות של בלוני תצפית בגזרת נחל עוז, סמוך לדרום הרצועה, המשקיפים על השטח הפלסטיני. המפקדים בשטח הסבירו שקיים חשש שארגוני הטרור בעזה יגיבו היום בירי צליפה להרג של ארבעת הפלסטינים בהפגנות ביום שישי האחרון, שהתלהטו לראשונה אחרי שבועות רגועים יחסית.

כ-10,000 פלסטינים השתתפו בהפגנות. חלקם נחשדו באלימות ובטרור עממי, שחייב את צה"ל להגיב באש צלפים. זאת למרות הרצון להימנע מהרוגים ורק לפצוע בפלג הגוף התחתון כדי להרחיק את ההמון ולצמצם פעילות טרור. מפקדים בשטח אמרו היום שמארגני "צעדות השיבה" ברצועת עזה מתכוונים לממש את איומיהם להגיב על מות המפגינים כי השטח מחייב אותם והביקורת הציבורית גדולה. התגובה עשויה לבוא לידי ביטוי באמצעות ירי צלפים.

לקריאה נוספת:
איזנקוט: הנסיגה מסוריה משמעותית; לא סיפקנו תחושת ביטחון מול עזה
אחרי מותם של 4 פלסטינים: בצה"ל נוקטים אמצעי זהירות בגבול עזה
הפגנות בגבול הרצועה: ארבעה הרוגים בעימותים עם צה"ל

גבול רצועת עזה 23 בדצמבר 2018. אתר רשמי
נערכים לחידוש האלימות. גבול רצועת עזה, אתמול/אתר רשמי

על פי המפקדים, לוחמי הזרוע הצבאית של החמאס הציגו לאחרונה רובי צלפים איכותיים, כולל אמצעי הסוואה, ביום השנה לציון הקמת חמאס שהתקיים בשבוע שעבר. לפי ההערכות במערכת הביטחון, צלפי הארגון מיומנים. עם זאת, אפשרות התגובה השנייה והסבירה היא שחמאס ושאר הפלגים הדורשים תגובה ינצלו את ההפגנות שמתקיימות מדי יום שני בחוף זיקים כדי להגביר את האלימות. ברשתות הפלסטיניות הודיעו כי מחר יתקיימו, בשונה מהרגיל, שני מוקדי הפגנות: המוקד הראשון והקבוע מול חוף זיקים והשני מול מרחב קרני.

עוד באותו נושא

הפלגים הפלסטינים מאיימים: יום שישי הבא - יום המבחן של ישראל

לכתבה המלאה
גבול רצועת עזה 23 בדצמבר 2018. אתר רשמי
חשש מתגובה בעקבות מות הפלסטינים, כוחות צה"ל ברצועת עזה, אתמול/אתר רשמי

ברחבי אוגדת עזה בפיקודו של תת-אלוף אליעזר טולדנו החליטו שלא לקחת סיכונים אחרי שיגור טיל הנ"ט לעבר אוטובוס החיילים בגבעת חץ שחור, ביום של מתיחות עם חמאס. כבר היום החלו לסגור צירי גישה אל הגדר באמצעות שלטים של שטח צבאי סגור. לא בכל המקומות פעלו הקבלנים לבניית החומה התת קרקעית נגד המנהרות. גורמי צבא טענו כי הצירים נסגרו כדי למנוע מסקרנים או אזרחים להגיע למרחב פעולה של היחידה לסילוק פצצות, שעסקה בנטרול חפצים חשודים שהושלכו ביום שישי במהלך ההפגנות.

בגבעת חץ שחור שבצפון רצועת עזה התנהלה שגרה, למרות המתיחות סמוך לגדר המערכת והחשש לירי צליפה. קבוצות תלמידים הגיעו ליער ולמתחם האנדרטאות ושמעו סקירות מפי המדריכים ואף ממפקד פלוגה בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים שתיאר בצניעות ובמקצועיות רבה את הגזרה, שגרת יומו והאתגרים מולם עומדים הלוחמים בתקופה האחרונה.

צפונה משם נראה מנוף אזרחי מרים מכולות ובהן חדרי בקרה להפעלת תצפיות ורחפנים של צה"ל שהתמודדו בחודשים האחרונים עם שיגור בלוני טרור מרצועת עזה - שחלקם נשא חומרים דליקים וחלקם חומרי נפץ. המפקדים בשטח סיפרו כי הכוח לא עוזב את האזור - הוא מדלג למיקום טוב יותר.

גבול רצועת עזה 23 בדצמבר 2018. אתר רשמי
"כוונה ברורה לגבות מחיר". גבול הרצועה, אתמול/אתר רשמי

בזמן שאדמת עוטף עזה החרוכה מבלוני התבערה הולכת ומתחדשת, בעזה נערכים לחידוש האלימות. לפחות לפי המפקדים בשטח והודעות החמאס, יש כוונה ברורה של הפלגים ברצועת עזה לגבות מחיר על הרג ארבעת הפלסטינים בהפגנת יום השישי ומותו של הפלסטיני החמישי בן ה-40 שנפצע לפני שבוע בהפגנות ומת ביום שבת מפצעיו. לפי הכרוז שהפיצה הנהגת "צעדות השיבה" כלל ההרוגים הפלסטינים בהפגנות בשבוע האחרון עמדו בטווח של 300-600 מטרים וכך גם רוב הפצועים. עוד טוענים הפלסטינים כי צה"ל ביצע ירי לעבר מפגינים שלא איימו על חייהם.

זה הפטנט שהצליח חמאס לשמר בשטח: ההפגנות. כשהמצרים מעבירים מסרים קשים מישראל הם מתגוננים וטוענים כי מדובר בהפגנות עממיות שקשה להם לעצור. ברצותו, מגביר החמאס את גובה הלהבות נגד ישראל וברצותו מנמיך. המציאות המדינית-ביטחונית מעמידה את כוחות צה"ל לאורך גדר המערכת במצב רגיש ומורכב. אם מחר יהרגו מפגינים אלימים שינסו להשליך רימוני רסס ומטענים מאולתרים לעבר הכוחות או מחבלים שינסו לחבל בגדר המערכת ולחצות לשטח ישראל אפשר להעריך כי ההפגנות יתלהטו וההסלמה תתרחב.

גבול רצועת עזה 23 בדצמבר 2018. אתר רשמי
ממשיכים בתצפיות. כוחות צה"ל בגבול הרצועה, אתמול/אתר רשמי

מקורות עיתונאיים חשפו היום כי מצרים מקיימת מגעים נרחבים עם הפלגים הפלסטינים כדי למנוע עימות עם צה"ל והיא תשלח משלחת לעזה בהקדם האפשרי. בידיעה שפורסמה בעיתון הלבנוני אל-אחבאר נמסר כי צעד זה מגיע לאחר שהפלגים פרסמו הודעה ובה איימו כי הם נכונים לצאת לסבב חדש של עימות משום שישראל פוגעת באזרחים.

ביומיים האחרונים התקיימו מגעים אינטנסיביים לאחר שחמאס והג'יהאד אסלאמי הודיעו כי השבוע הנוכחי יהיה מבחן אמיתי להבנות. המודיעין המצרי האמון על התיווך העביר לחמאס מסרים לפיהם ישראל הודיעה לו כי היא עדיין מחוייבת להבנות שהושגו בתחילת החודש שעבר וכי היא אינה מעוניינת בהסלמה בחזית עזה. אותו מקור תהה לגבי משמעות ירי הצלפים בקרבת הגבול והדגיש כי המצרים רצו במהלך השיחה עם חמאס לקשור בין אירועי הגדה האחרונים ואפשרות השפעתם על ההבנות הנוגעות לרצועה אולם חמאס דחה זאת.

בכיר חמאס מאהר סלאח אמר כי "עגלת הפיגועים בגדה יצאה לדרך והיא תחזיר למתנחלים ולחיילים את ימי עיאש ואבו הנוד". משלחת בטחונית מצרים צפויה להגיע היום לעזה למעקב אחר ההפרה הישראלית האחרונה והיא תביא הוכחות לפיהן צה"ל ירה במכוון בפלסטינים שנהרגו מבלי שהיוו סכנה לחיילים או התקרבו לאיזור האסור.

גבול רצועת עזה 23 בדצמבר 2018. אתר רשמי
גבול רצועת עזה, אתמול/אתר רשמי
גבול רצועת עזה 23 בדצמבר 2018. אתר רשמי
גבול רצועת עזה, אתמול/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully