וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסרים מבלבלים ועסקנים טרמפיסטים: למה מחאת יוקר המחיה לא מתרוממת?

23.12.2018 / 18:00

הפרצופים הקבועים ממחאת השחיתות מציגים נוכחות בולטת בהפגנות נגד יוקר המחיה, שאותן ציננו גם הצעדים הזמניים של כחלון. בינתיים, עם מאות מפגינים בלבד, "האפודים הצהובים" לא מצליחים להבעיר את ישראל. "מערבבים יותר מדי מסרים במקום לכוון לאשם האמיתי - משרד האוצר"

אבי כהן

מארגני מחאת "האפודים הצהובים" בישראל הבטיחו כי להפגנה השנייה שלהם יגיעו אלפים כדי להתנגד לגל עליות המחירים, אלא שבפועל התאספו במתחם שרונה בתל אביב רק כ-300 מפגינים. בזה אחר זה עלו לדבר נציגי המחאות השונות: הגז, הנכים, הסטודנטים.

אולם, המחאה עצמה לא משכה אליה את הצרכנים ואת מי שבאמת מתקשים להתמודד עם יוקר המחיה - האזרחים שגרים בשכונות הקשות ומתקיימים מביטוח לאומי. מחצית מהמפגינים היו בכלל משתתפי מחאת השחיתות, שמפגינים בכל שבת מול ביתו של יועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ומוחים על חוסר ההתקדמות בחקירת תיקי ראש הממשלה. במהלך ההפגנה התפצלו מפגיני מחאת השחיתות מהמחאה הצרכנית עם השלט הגדול "Crime Minister" וירדו לחסום את צומת עזריאלי כדי לקבל כותרות על חסימות כבישים.

עוד בנושא:
הלחץ עבד? כחלון התערב - ואסם דוחה את העלאת המחירים
אחרי אסם: "האפודים הצהובים" קוראים להחרים גם את תנובה
"אם תעלו את מחיר החשמל - נגיע אליכם הביתה": דיון סוער בכנסת על יוקר המחייה

מחאת אפודים צהובים בתל אביב. ראובן קסטרו
"נלחמים ביוקר המחייה". מתוך ההפגנה, אמש/ראובן קסטרו

אם שואלים את המפגינים שהגיעו אתמול, הם יגידו שהדברים קשורים אחד בשני. "זה שאנשים לא מצליחים לסגור את החודש בזמן שראש הממשלה נחקר על קבלת מתנות, זה אומר 'דרשני'", אמר אחד מהם, בן 32 מרמת גן.

עוד באותו נושא

"אל תאמינו לכחלון": מאות מפגינים במחאת האפודים הצהובים בת"א

לכתבה המלאה

הבשורה של כחלון? "העלייה נחתכה בחצי ומרגישים שהגיעו להישג"

שר האוצר משה כחלון הודיע בשבוע שעבר כי עליית מחירי החשמל יתמתנו בחצי, ויעלו רק ב-4.4%. המהלך לא קרה באופן פילנתרופי, אלא לאחר התחייבות להוריד את המיסים על שימוש בפחם. מנגד, הסכמתם של התעשיינים לבלום את עליות המחירים מגיעה לאחר התחייבות להוריד את המכסים על חומרי הגלים המיובאים.

המשמעות היא שהמדינה מימנה מקופת המדינה ומכספי הציבור את בלימת גל העליות, כדי למנוע כותרות שליליות על משרד האוצר לקראת תקופת בחירות. בכיר לשעבר במשרד התעשייה אמר כי "כשאומרים למפגינים שיש עלייה של 10% במחירים ואחרי זה אומרים שהעלייה נחתכה בחצי, הם מרגישים שהם כבר הגיעו להישג. הוציאו את העוקץ מהמחאה".

משה כחלון בישיבת סיעת כולנו, 26 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
"הוציאו את העוקץ מהמחאה". כחלון/ראובן קסטרו

דובי אמיתי, נשיא הנהלת הארגונים העסקיים, הסביר כי "המחאה הנוכחית התחילה כשכולם מבינים שמי שאשם ביוקר המחייה זו הממשלה. ב-2011 הממשלה זרקה את המחאה על המגזר העסקי. זה לא עובד הפעם. הציבור מבין שאי אפשר לגלגל את האחריות על המגזר העסקי".

"מצד שני", הוסיף אמיתי. "הציבור לא מצליח להתכנס ואין מי שיוביל אותו למחאה אמיתית נגד הממשלה בשלב הזה. השחקנים האלה לא מצליחים להעביר את המסרים הנכונים מי אשם ביוקר המחייה. המסרים שמועברים במחאה הזאת הם רבים, לא מדויקים ומחודדים. בין אם אלו מסרים פוליטיים או מסרים שקשורים לפרשיות אחרות, מערבבים יותר מדי דברים ולא מכוונים לדבר האמיתי - שהוא מדיניות האוצר. יותר מדי עסקנים ורוכבים על הגל מעורבים במחאה הזאת. המחאה צריכה להיות ברורה ונחושה".

מחאת אפודים צהובים בתל אביב. ראובן קסטרו
"מסרים לא ממוקדים". ההפגנה, אמש/ראובן קסטרו
"בסוף זה יתפוצץ ויהיה יותר חמור מ-2011. הציבור הישראלי לא מבין שהוא נמצא במדרון חלקלק"

לדבריו, "לציבור הרחב טוב בישראל, ועד שהוא לא ירגיש את עצירת מתן האשראי על ידי המערכת הבנקאית, אנשים לא יצאו לרחוב". הוא הסביר כי בשלוש השנים האחרונות הצמיחה נבעה מהגדלת הצריכה הפרטית על ידי לקיחת הלוואות. "זה עשה טוב לאנשים, בסוף הדבר יתפוצץ להם בפנים, ואז זה יהיה יותר חמור מ-2011. גם בנק ישראל יודע שמדובר בצמיחה מסוכנת. ברגע שמשפחה מהעשירונים האמצעיים יכולה לקבל אשראי בזול מהמערכת הבנקאית לטובת צריכה פרטית - רכבים, חופשות, הלוואות - מצבה טוב. עכשיו הבנקים הולכים לעצור את זה. גם הם הבינו שעשו פה טעות, שצריך להתעורר".

"ברגע שהציבור ירגיש את זה הם יצאו לרחובות, לא משנה מי יוביל את זה. כרגע הציבור הישראלי עדיין לא מבין שהוא נמצא במדרון חלקלק ממדיניות לא טובה שהוביל האוצר שתביא אותנו למיתון", הוסיף.

אמיתי אמר לסיכום כי "המחאה צריכה להתרכז ביוקר המחייה, שהממשלה היא האחראית לה. יש יותר מדי מסרים ולא מסר אחד, לא סביר ולא הגיוני שצריך למנות את פרופסור ירון זליכה כדי שיבדוק מה קרה לנו בשלוש וחצי השנים האחרונות מתחת לאף כדי למרוח את הציבור".

לדבר יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל הוא אינו מופתע מהעובדה שהמחאה הנוכחית איננה צוברת תאוצה. "אף אחד ובשום מקום לא יודע להגיד מהי אותה הנקודה שמציתה את הרחוב", הסביר. "מעבר לכך העובדה שיוקר המחייה בישראל גבוה כבר עתה מותיר את הציבור כואב ואדיש. אוסיף את העובדה שהחשמל טרם התייקר והציבור עוד לא חש את ההעלאות כדי שיאמר עד כאן. אין ספק שהתגייסותו של שר האוצר ועמידתו לשינוי ריככה במידת מה את הכעס הציבורי". כבל הדגיש כי "למרות הכל טרם נאמרה המילה האחרונה של הציבור".

מחאת אפודים צהובים בתל אביב. ראובן קסטרו
מזוהים עם מחאת השחיתות. אחד המפגינים, אמש/ראובן קסטרו

רם שפע, יו"ר אגודת הסטודנטים בישראל וממובילי המחאה, ניסה בשיחה עם וואלה! NEWS להסביר מדוע המחאה לא הצליחה לסחוף את כל אזרחי ישראל. "גם ב-2011 זה היה ככה. זה נכון גם לגבי צרפת. לקח להם שבועות להרים אותה", אמר. "בנוסף לכך, הפוליטיקאים מציירים את זה כמחאה של ימין ושמאל. זה לא נכון. לציבור יש חובה לאתגר את הממשלה בכל מה שקשור לדמוקרטיה ולממשלה יש חובה לדאוג לאזרחים שלה".

אבל הסיבה המשמעותית ביותר בעיני שפע היא אחרת. "אנשים לא מספיק מאמינים ביכולת שלהם ליצור שינוי", טען. "אנשים לא יוצאים מהבית למרות שברור שהם כועסים ושהם צריכים לשלם מחיר גבוה יותר על חשמל ומזון. הם לא מאמינים שאפשר לשנות וזה הדבר הכי מאכזב".

מחאת אפודים צהובים בתל אביב. ראובן קסטרו
לא סוחפת את הציבור הרחב. מחאת יוקר המחייה/ראובן קסטרו

שפע הוסיף כי הצעדים של כחלון הם "פלסטרים" בלבד ש"לא משנים שום בעיה מהיסוד", כך ש"נתנו לחלק מהאנשים תחושה שהמציאות שלהם השתפרה. היא השתפרה - אבל במילימטר. נכון, חשבון החשמל ירד קצת. מבחינתנו זה ניצחון. הציבור צריך לדעת שאם הוא ימשיך למחות איתנו, בין אם זה ברחובות ובין אם ברשת או בעצומות, הוא יוכל להוביל את מניעת עליית המחירים. זה הסיפור המשמעותי".

על השאלה איך הם מתמודדים עם העובדה שמחאת השחיתות מזוהה איתם והופכת להיות עקב האכילס שלהם השיב: "מאוד קשה להתמודד עם אנשים שהולכים אחרינו לכל מקום בצורה פיזית. אתמול נסעתי עם נהג מונית שאמר לי 'אני לא מוכן לבוא להפגנה כי יש שם שלטים אנטי-ביבי. אבל כל הכבוד לכם שאתם מוחים, הלוואי ותורידו לי מחירי החשמל'. אתה עושה צחוק? תבוא להילחם איתי על הורדת המחירים". לטענתו של אמיתי, על כך שהמסרים של המחאה לא מספיק מחודדים, ענה שפע: "אני מעריך את פועלו של דובי אמיתי ומזמין אותו למחות איתנו, לא ראיתי אותו יוצא לרחוב. לא מבין בשם מי הוא אומר שהמסר שלנו לא מדויק. אנחנו מתעסקים אך ורק ביוקר המחיה".

אחרי אסם ותנובה - המחאה מגיעה גם לקוקה קולה

לאחר שהמחאה הצליחה להביא לדחיית עליית המחירים במוצרי חברת אסם, בעקבות חרם צרכנים, הגיעה תורה של חברת קוקה קולה. מובילי "האפודים הצהובים" קראו היום לציבור שלא לקנות את מוצרי מותג המשקאות. "כל עוד לא יחול שינוי מהשורש - נחריף את צעדנו", אמרו.

"בזמן קצר כבר הצלחנו להביא לדחיית עליית המחירים במוצרי אסם, אחרי חרם צרכנים שהובלנו, שהוכיח מעל לכל ספק כי הציבור אתנו", ציינו מובילי המחאה. "אנחנו ממשיכים בכל הכוח עד שנצליח לשבור המונופול ותבוטל כל גזרה כלכלית ומדיניות של העלאת מחירים בחשמל, במים ובמזון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully