וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם תעלו את מחיר החשמל - נגיע אליכם הביתה": דיון סוער בכנסת על יוקר המחייה

18.12.2018 / 11:20

בדיון שכונס לאור גל ההתייקרויות תקף דוד מזרחי, ממובילי מחאת האפודים הצהובים, את חברת החשמל: "נייצר הפגנות שלא ראיתם מעולם. נחנקנו מהמילים היפות". מנכ"ל חברת החשמל: אנחנו במו"מ לפתוח את ההסכם עם מאגר הגז תמר, ואם הוא לא ייפתח - נפנה לבוררות בינלאומית

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תומר לוי

אחרי ההודעות על גל ההתייקרויות במשק ביניהם של חברת החשמל, מים, ארנונה וגם של חברות הקמעונאות, כינס היום (שלישי) יו"ר וועדת הכלכלה איתן כבל את ועדת הכלכלה לדיון בגל עליות המחירים. כבל הזמין לדיון את יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי, שידבר בכובע של מי שהיה שר להגנת הסביבה והתנגד למתווה הגז. גבאי תקף את סיעתו כולנו של כחלון - מפלגתו לשעבר - וטען כי הרפורמות שהוא הוביל הם בלון נפוח שהתפוצץ ואין בו שום דבר - מה שהוביל לעימות סוער בינו לבין ח"כ רועי פולקמן. עוד אמר בדיון מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, כי החברה נמצאת בדיונים מול מאגר הגז תמר כדי לפתוח את ההסכם מולו, ואם הדבר לא יצליח - הצדדים ילכו לבוררות בינלאומית.

"הממשלה חייבת להתערב פיזית במחירי החשמל בדרכים שבהם מתערב שר האוצר", אמר בדיון גבאי. "מה לא עשו למענם? מה לא עשו ולמרות הכל ואף על פי כן הטייקונים האלה בסופו של עניין חיים מאיתנו, מהמדינה. לציבור הובטח שהגז הוא התקווה החדשה שלנו, ההבטחות האלו לא מומשו. הדברים שאמר אתמול שר האנרגיה מעל הבמה במליאה אני אומר לו: קשקוש גמור, מספיק עם החפירות האלה חסרות השחר, עד מתי תמרח אותנו. לא נוותר". עוד הוסיף יו"ר המחנה הציוני כי "יוקר המחייה מורכב לא רק מעסקים, הוא מורכב ממה שהממשלה מספקת לנו, הציבור שנכנס למתקפה של יוקר מחייה. זאת גם ממשלה שמתפרקת משירותי רווחה וצריכה לקנות שירותים באופן פרטי".

בשלב זה תקף ח"כ פולקמן את גבאי: "למה מעולם לא היית כאן בוועדה בנושא יוקר המחייה?". ח"כ כבל התערב ואיים להוציא אותו מהדיון. "אני באתי מהעולם הכלכלי, אני כלכלן וגם הייתי באגף תקציבים ושר. התהליך הטבעי של כל שוק הוא העלאת מחירים, הדבר היחיד שעוצר את העלאת מחירים זה רפורמות: הן מאפשרות להקטין את ההוצאות גם לעסקים. לצערי ההתפרצות עכשיו של יוקר המחייה, היא לא מפתיעה, אני עוקב אחרי מה שנקרא רפורמות בשוק, אני רואה שאין הרבה בין הדברים האלה, שזה הרפורמה שמיים פתוחים וזה ממש הצלחה. כלום ושום דבר". רועי פולקמן ענה לו: "מה עם הרפורמה בכרטיסי האשראי והבנקים?", ואילו גבאי השיב: "כלום ושום דבר". ח"כ יעל כהן פארן כינתה בעקבות חילופי הדברים את פולקמן "מלחך הפנכה של כחלון".

לקריאה נוספת
בעקבות ההתייקרויות: הוועדה של כחלון וכהן לבדיקת יוקר המחיה
"שותים לאזרחים את הכסף": מאות מחו על יוקר המחיה בצומת השלום
"רוקדים מהפגנה להפגנה": ההתקפה של נתניהו נגד מחאת האפודים

ועדת הכלכלה 18.12.2018. צילום מסך
דיון סוער בוועדה/צילום מסך

גבאי המשיך וטען כי הרפורמות שכחלון מוביל הם בלונים ריקים שבסוף מתפוצצים. "יש את הספר 'מעשה בחמישה בלונים' על סופו של כל בלון. כשעושים רפורמות שאין בהם שום דבר, אז מגיעים למצב של היום. אז אנחנו רואים ממשלה שאיבדה את השליטה על הדבר הכי חשוב לנו שזה יוקר המחייה. אני מדבר על חברת החשמל. אני לא מסתכל על עלייה של 8%. צריך ממשלה שלא עושה רפורמות בשביל כותרות בעיתון, שבאמת תומכת בעסקים קטנים, שהם אלה שייצרו את התחרות במשק וככה אפשר להוריד את היוקר המחייה, זה מה שאנחנו נעשה כשנהיה במקום הנכון".

עוד באותו נושא

"רוקדים מהפגנה להפגנה": ההתקפה של נתניהו נגד מחאת האפודים

לכתבה המלאה

"אם תעלו בשקל את מחיר החשמל - נגיע אליכם הביתה"

בשלב זה התערב בדיון ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד) וטען כי מחאת האפודים הצהובים כי מחאה מנותקת מהעם, וכינה אותה "מחאת הפראדה והגוצ'י". דוד מזרחי, ממובילי מחאת האפודים הצהובים, הגיב לדברים בחריפות כשקיבל את רשות הדיבור.

"הצלחנו להוציא 2000 אנשים עם אפודים זוהרים. יוקר המחייה נוגע לכל כך הרבה משפחות במדינת ישראל, אני חי משכר מינימום וצריך לטפל באמא חולה. אני פונה למנכ"ל חברת החשמל, לו תעלו בשקל אחד את מחירי החשמל, נגיע אליכם הביתה. נייצר הפגנות שלא ראיתם מעולם. אני הייתי ילד רעב שאבא שלו היה מחביא את חשבונות החשמל במגירה והיה מפחד שתסגרו לו את החשמל. אני מייצג את כל הילדים שמפחדים שאם האבות שלהם לא ישלמו - יתנתק החשמל. חלאס, נחנקנו מהמילים היפות, אנחנו רוצים להגיד בקול ברור, הייתי מצביע לצערי הרב לליכוד במשך שנים. הליכוד בגד בנו וירק לנו בפנים, בפריפריה החברתית והגיאוגרפית, איפה אתה מר אוחנה? יצאת וברחת. במשך שנים פוגעים בשכבות הכי מוחלשות, אל תספרו לנו יותר סיפורים. אתם תאווי בצע ומלאי שכרון כוח", אמר מזרחי.

ועדת הכלכלה 18.12.2018. צילום מסך
"כשעושים רפורמות שאין בהם שום דבר, אז מגיעים למצב של היום"/צילום מסך

רם שפע, יו"ר אגודת הסטודנטים, הכריז גם הוא כי גל המחאות רק ימשיך ויתגבר. "אתם רבים ביניכם מי מצביע למי ולמה, את הציבור זה לא מעניין. את הציבור מעניין כמה הם ישלמו בסופר או לחברת החשמל. אנחנו נמשיך ולא נעצור, במוצ"ש הקרוב אנחנו נפגשים בקרית הממשלה בתל אביב ובכל רחבי הארץ, אתם תמשיכו לדבר פה ואנחנו נתן את הרוח הגבית מהשטח".

חברת החשמל: במו"מ מול מאגר תמר על פתיחת ההסכם

מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך אמר בדיון כי בימים אלה חברת חשמל נמצא במו"מ מול מאגר תמר במטרה לפתוח את ההסכם שנחתם בשנת 2012 בעקבות משבר של היעדר חשמל, ולדבריו אם ההסכם לא יפתח הם יפנו לבוררות בינלאומית. "מחיר החשמל לא נקבע על ידי חברת החשמל אלא על ידי רשות החשמל, על פי סדרה של פרמטרים כלכליים שמשקפים את המחיר הריאלי של החשמל שצריך להיות לצרכן. אנחנו פועלים והיינו פה גם במסגרת דיוני הרפורמה ובהזדמנויות אחרות, חברת החשמל פועלת על מנת להתייעל ולסייע לרשות החשמל להוריד את המחירים. אחד הדברים שאנחנו עושים זה מו"מ עם שותפות תמר שהיא ספק הגז המרכזי שלנו. המו"מ הזה התנהל עוד הרבה לפני עליית המחירים, והוא בא ממגמה לנסות לפתוח הסכם חוקי שאושר בכל רשות אפשרית ונחתם ב-2012. בתקופה שבה ההסכם נחתם היה משבר קשה במשק החשמל, היעדר של חשמל, אני חושב שלקחת היום עם מאגר יציב ועוד שני מאגרים שצריכים להתחבר לחוף ולנסות להסיק על מה שקורה היום זה לא כל כך סביר".

הנקודה היחידה שבה חברת החשמל יכולה לצאת מההסכם עם מאגר תמר הוא 2021, בעוד כשלוש שנים, ולכן חברת החשמל פועלת כעת על מנת לנסות לצאת מההסכם בצורה יותר מהירה כדי להוריד את המחיר שהיא משלמת לתמר. על פי נתונים בינלאומיים, בעוד חברת החשמל משלמת 6 דולר ליחידת גז, חברות פרטיות משלמות 2 דולר פחות.

"אנחנו בהחלט פועלים על מנת לפתוח את הסכם הגז עם תמר מתוך מטרה להוריד אותו, עוד לפני הפתיחה הרשמית של ההסכם לאפשרות להורדת המחיר שהיא במחצית 2021. מעבר לזה אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם רשות החשמל על מנת לנסות ולמצוא את האפשרויות כדי להקטין את גובה העלייה, שזה ברור שזה האינטרס של כולנו", הוסיף בלוך.

מפגינים חוסמים את צומת השלום בתל אביב במחאת "האפודים הצהובים" על עליית המחירים, 14 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
מחאת "האפודים הצהובים" על עליית המחירים, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

ח"כ כבל שאל את בלוך מי דחף את החברה לחתום את ההסכם עם מאגר תמר, וזה השיב כי לא היה אז בתפקיד ועל כן הוא לא יודע את התשובה". כבל הוסיף והקשה: "מתי אתם נכנסים למו"מ לפתיחת החוזה. אם אתה אומר לי שזה ב-2021 זה כמו להזריק תרופה למת". בלוך ענה: "אנחנו נמצאים במו"מ מזה זמן, לא חיכינו לעליית המחירים. אנחנו נמצאים במו"מ סבוך וארוך שאני מקווה שבתקופה הקרובה יגיע לכלל מיצוי. זה נאמר בצורה מאוד ברורה על ידי הנהלת חברת החשמל: או שייפתח ההסכם ותהיה ירידה מסוימת במחיר הגז, או שהכלי הבא הוא בוררות בינ"ל, אני לא יכול להפסיק לשלם את הגז". כבל טען כי במידה והחברה לא תתריע כי מדובר במצב משברי, ולא "תחריף את הטרמינולוגיה שלהם מול מאגר תמר", לא תהיה התקדמות במו"מ". על כך השיב בלוך כי במסגרת ההסכמים בין החברות קיימת אפשרות לפתוח את ההסכם בדרכי בוררות.

כבל שאל את יו"ר רשות החשמל מדוע "תמר" מוכרת את יחידות הגז במחירים זולים יותר לספקים פרטיים בעוד שחברת החשמל משלמת יותר. בלוך השיב: "הדבר הזה קרה בגלל הצמדות שונות של מחירי הגז, אנחנו חושבים שחברת החשמל צריכה לקבל את המחיר הכי טוב בשוק". לדבריו, "הסיבה להתייקרות היא התייקרות הדלקים. העלייה הזאת מאוד קשה, התפקיד שלנו הוא שמחירי החשמל יהיו נמוכים, גם אחרי עלייה מחיר החשמל ירד ב-10%, ביחס לעולם אנחנו נמצאים ברבע התחתון במחירי החשמל. משק החשמל זה משק סגור. אין לנו מקורות תקציביים חיצוניים, תפקידנו לראות שמשק החשמל נשאר יציב. ההחלטות שהתקבלו על ידי קודמיי בתפקיד הן החלטות סבירות, וזה עדיין לא מונע מאיתנו לשאוף להוריד את המחיר".

מפגינים חוסמים את צומת השלום בתל אביב במחאת "האפודים הצהובים" על עליית המחירים, 14 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
מחאת "האפודים הצהובים" על עליית המחירים, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

נושא יוקר המחיה שב לאחרונה לסדר היום הציבורי, וזאת לאור הודעתן של חברות רבות על העלאת מחירים. בין היתר, לאחרונה הודיעה רשות החשמל כי התעריף יעלה בשיעורים של 6.9% לצרכנים המשתמשים בחיבור חד פאזי, ולצרכנים המשתמשים בחיבור תלת פאזי, התעריף יעלה בשיעור גבוה אף יותר - של עד 8.1%. מדובר בעלייה משמעותית שהייתה אמורה להיבלם לכאורה עם גילויי מאגרי הגז השייכים בין היתר למדינה. בנוסף, מרשות המים נמסר כי בינואר מחירי המים צפויים לעלות בכ-4.5% וזאת בעקבות שורה של סיבות כשאחת מהם היא הודעת רשות החשמל להעלאת מחירי החשמל. על פי רשות המים, הדבר ייקר את עלות התפלת המים בהם נעזרת רשות המים.

גם בקרב חברות קמעוניות חלה עליית מחירים - בעיקר בנוגע למוצרי המזון הבסיסיים. התייקרויות צפויות במוצרי תלמה, קוקה קולה, תנובה ואסם. חברת אסם הודיעה על עליית מחירים בשיעור של 4.5%-2% בתחילת 2019 במוצרים כמו עוגיות, מרקים, חטיפים וקטשופ. גם חברת יוניליוור הודיעה למשווקים הגדולים על עלייה קרובה של 3% במחירים של מרקים, חומרי ניקוי וחטיפים. קוקה קולה תעלה את מחירי הבקבוקים המשפחתיים ב-3.45%. גם במוצרי החלב צפויה עליה: תנובה הודיעה כי היא עומדת להעלות את מחירי המוצרים ב-3%-2%, נרשמו גם עליות מחירים של 8% במחירי הטונה מצד חברת ויליגר. החברות מצדיקות את עליות המחירים בעליית מחירי החשמל, עליית גובה שכר המינימום שקידמו כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וכן גם בעליה במחירי חומרי הגלם. עליות מחירים אלו צפויות להיות מורגשות בעלייה של הוצאות משקי הבית של הישראלי הממוצע.

בעקבות עליות המחירים הצפויות הכריזו בשבוע שעבר שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן על הקמת ועדה דחופה לבחינת יוקר המחיה בישראל. בראשות הוועדה יעמוד פרופ' ירון זליכה, ששימש בעבר כחשב הכללי באוצר. הוועדה תדון בביצוע רפורמות, ייעול השירותים הממשלתיים צמצום הביורוקרטיה והרגולציה וכן בנוגע להשקעה בחדשנות ובשיפור הפריון במשק בישראל.

(עדכון ראשון: 09:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully