וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא לא בחיפה: נתוני אשפוז הילדים הגבוה ביותר עקב אסטמה נחשפים

21.12.2018 / 13:05

מנתונים שנאספו במשך עשור עולה כי באזור הכנרת שיעור אשפוז הילדים עקב אסטמה גבוה פי 4.13 מהממוצע הארצי. הקשר ההדוק בין המחלה לזיהום אוויר ידוע ומובן, אך במשרד הבריאות משערים כי ייתכן והסיבה לנתון החריג היא מיעוט יחסי במומחים באזור. "עוד היבט של הזנחת הצפון"

אילוסטרציה. ShutterStock
פעוט חולה אסטמה. אילוסטרציה/ShutterStock

שיעור אשפוז ילדים עקב אסטמה באזור הכנרת גבוה פי 4.13 מהממוצע הארצי - כך עולה ממחקר שפרסם משרד הבריאות בשבוע שעבר, במהלכו נאספו נתונים בין השנים 1996-2015 על אשפוזי ילדים בגילאי 0-14. מלבד הנתון החריג, עלה כי במחוז חיפה אותו שיעור גבוה פי 2.32 מהממוצע הארצי ובאזור הגולן פי 2.12. במשרד הבריאות בחרו להדגיש את הנתון הקשה של מחוז חיפה, אך הממצאים המדאיגים לגבי ילדי הכנרת והגולן נדחקו לשוליים.

הקשר ההדוק בין זיהום אוויר ואסטמה ידוע ומובן גם למשרד הבריאות. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר כי "הנתונים מוכיחים שוב כי המצב הסביבתי באזור חיפה לוקה בחסר ודורש תיקון, וכי יש סכנה להשפעה שלילית לבריאות תושבי חיפה והסביבה". לדבריו, "גורמי המקצוע במשרד מתריעים על כך מזה זמן רב ופועלים למיגור התופעה, אך נדרשת פעולה ממשית של כלל הגורמים הנוגעים בדבר, בהם עיריית חיפה, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה".

עוד בוואלה! NEWS:
האזהרה לתושבי הכפר והפיצוץ: תיעוד השמדת מנהרת הטרור של חיזבאללה
תאונה קטלנית בדרום: שני הרוגים בהתנגשות בין מיניבוס לרכב פרטי
אם החייל שנפצע קשה בפיגוע בגבעת אסף: "אמרו לנו שמדהים שהוא חי"

חוף גינוסר בכנרת, 10 בספטמבר 2018. ראובן קסטרו
השיעור הגבוה ביותר של אשפוז הילדים עקב אסטמה. הכנרת/ראובן קסטרו

בניגוד לחיפה, אין בידי משרד הבריאות אפשרות לדבר על הזיקה שבין זיהום אוויר לאסטמה במחוזות הכנרת והגולן, משום שאין בידיהם די נתונים על זיהום האוויר. בהודעת המשרד שיערו כי "בנוסף לפוטנציאל הגורמים הסביבתיים (שאינם ידועים כיום), יתכנו גם השפעות של מיעוט יחסי במומחים בטיפול במחלות של דרכי הנשימה בילדים". בתקציר המחקר צוין כי "שיעור הרופאים הכולל במחוז צפון הוא הנמוך ביותר בהשוואה ארצית".

יש מי שמשוכנע כי להשערה הזאת יש בסיס מוצק, והיא טומנת בחובה את סיפור הפליית הפריפריה לרעה בתחום הבריאות. "זה עוד היבט של הזנחת הצפון בתחום הרפואה", אמרה בתגובה למחקר, מרגנית גוטלר, מ"הפורום האזרחי למען קידום הבריאות בגליל". גוטלר, שבנה סובל מאסטמה, הסבירה כי "כדי לזכות בטיפול טוב, אנחנו משלמים עבור רפואה פרטית. אין בצפון מספיק מומחים בתחום ריאות ילדים. היה מקרה של רופא שנפטר ולא מצאו לו מחליף. וגם כשהיה רופא, ההמתנה לתור הייתה המתנה של חודשים. חשוב להבין שיש קושי לאזן אסטמה בילדים, ולצורך כך דרוש רופא מומחה. כשזה לא קורה, יש הדרדרות במצב ובעקבות כך עליה במספר האשפוזים".

עוד באותו נושא

הנתונים המדאיגים נחשפים: תחלואה גבוהה בסרטן בחיפה ובתל אביב

לכתבה המלאה
ד"ר חוסין דבאח לכתבה של אלי אשכנזי על אסטמה. באדיבות המצולמים
צריך לפרק את הנושא לגורמים. ד"ר דבאח/באדיבות המצולמים

ד"ר חוסיין דבאח, מומחה ריאות ילדים במרכז הרפואי פוריה, אמר לוואלה! NEWS כי "יש צורך לפרק את הנושא לגורמים ולנתח את הממצאים. יש משתנים רבים שמשפיעים על אסטמה וקשה להצביע על נקודה אחת". עם זאת ד"ר דבאח העלה שורה של גורמים שעל פי המחקר ידוע כי הם משפיעים על אסטמה וקרוב לוודאי שהם נמצאים ברמה גבוהה בצפון.

"ידוע מהמחקר כי במקומות שונים בעולם בהם קיים שיעור גבוה של עוני ונגישות פחותה לשירותי רפואה, מספר האשפוזים עקב אסטמה עולה", ציין. "נפות כנרת וגולן הן פריפריה, ואם נשליך את הנתונים הידועים על עוני, הרי שיכול להיות שיש לכך השפעה גם אצלנו. ככל שיש יותר אנשים דלי אמצעים ויש פחות שירותי מומחים, התמדה נמוכה ונגישות מועטה למומחים - התחלואה והאשפוזים עולים". לדבריו "לתושבי הצפון יש זמינות נמוכה יותר של רפואת מומחים בתחומים רבים וצריך לדרוש מומחים רבים יותר, גם בתחום ריאות ילדים".

המספרים דורשים בדיקה נוספת

מן הסתם לאסטמה גם קשר הדוק לנושא סביבה. משום מה, למרות הנתונים הקשים בצפון, לא נעשה מחקר מעמיק בתחום זה ולכן ניתן רק להעלות השערות על השפעת הגורם הסביבתי ושיעורי האשפוז הגבוהים בצפון עקב אסטמה. ד"ר דבאח הסביר כי יש לבחון אם קיימות מגמות של עליה וירידה לאורך השנים, וכן לבדוק שינויים באותן שנים האם היו שינויים סביבתיים.

"למשל, ידוע שיש התחממות וידוע שיש מגמה של התייבשות וירידה בכמות המשקעים בצפון", ציין. "ידוע שלאוויר יותר יבש, יש השפעה פחות טובה. צריך לבדוק אפילו אם הייתה השפעה בין איכות האוויר והמלחמה הממושכת שהייתה מעבר לגבול ולכל מה שהתלווה אליה. אם היינו דוגמים חלקיקים באוויר אולי היינו רואים שינוי".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "שיעורי אשפוז גבוהים התקבלו במחוזות גולן וכנרת. יתכנו מספר הסברים אפשריים. בכל מקרה המספרים מאוד קטנים ודורשים בדיקה נוספת. אחד ההסברים האפשריים הוא מיעוט של רופאים מומחים במחלות נשימתיות המטפלים בילדים. כתוצאה מכך עלול להיות מספר פניות ואשפוזים גבוה יותר. כמו כן, יתכן גם שרמת הקושי של המחלה עלולה להיות משמעותית יותר. כדי להשלים את התמונה חשוב להתייחס לכלל התחלואה באסטמה בילדים כולל גם פניות לרופא ולא רק למיון. בדיקה זו מתבצעת כעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully