וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בקרב הרפובליקנים על הנסיגה מסוריה: "טראמפ חזור בך"

20.12.2018 / 7:02

פקיד בכיר בבית הלבן הגן על החלטת טראמפ והבהיר כי "משימתנו בסוריה לא הייתה לפתור את מלחמת האזרחים". לעומתו, הסנטורים הרפובליקנים גינו את ההחלטה וקראו לטראמפ לחזור בו ואמרו, "אם זה היה אובמה - היינו משתגעים"

ראש הממשלה מגיב להחלטת ארצות הברית לסגת מסוריה/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

שעות לאחר החלטתו המפתיעה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להתחיל באופן מיידי בהסגת הכוחות האמריקנים מסוריה, אמר הלילה (חמישי) פקיד בכיר בבית הלבן כי הנשיא היה ברור מאוד בהצהרותיו לאורך השנתיים האחרונות. "ארצות הברית לא נמצאת בסוריה כדי לפתור את מלחמת האזרחים הסורית. משימתנו הייתה להרוס את דאעש-סוריה באופן מאוד ספציפי", הוסיף.

"אנחנו לא באשליה שדאעש בכללותו, או הטרור הסוני הרדיקלי, נעלם", אמר הפקיד בתדרוך לכתבים. "זה משהו שהנשיא דיבר עליו בכנות רבה בנאומו בריאד ב-2017. זהו מאבק שבו נישאר מעורבים יחד עם שותפינו בקואליציה. אציין שדאעש פעיל בכל האזור. זה לא רק בסוריה, זה לא משהו שהולך להיעלם, והמחויבות שלנו למאבק בטרור נותרת בעינה".

כשנשאל הפקיד האם הנשיא התייעץ עם השר החוץ מייק פומפאו ומזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס טרם ההחלטה, ומדוע נראה כאילו הם הופתעו מהודעת טראמפ, השיב כי "אף פעם איננו מגיבים בנוגע לתהליך", אך הוסיף שההצהרות של הנשיא היו "מאה אחוז עקביות" מקמפיין הבחירות ועד הודעתו היום ולכןאי אפשר לטעון שמישהו לא היה מודע לכך.

עוד בנושא בוואלה! NEWS
הנסיגה האמריקנית מכרסמת בהרתעה: חלון הפעילות של צה"ל בסוריה מצטמצם
להצהיר שניצחנו ולהסתלק: ארה"ב משאירה את הזירה לרוסיה ולאיראן
דיווח: דאעש הוציא להורג 700 אסירים במזרח סוריה

נשיא ארה"ב טראמפ בבית הלבן, 18 בדצמבר 2018. רויטרס
"ההצהרות של הנשיא טראמפ היו מאה אחוז עקביות"/רויטרס

בניגוד לדבריו, מאטיס טען שהמשימה בסוריה לא נגמרה, וכי יש לשמר נוכחות צבאית קטנה באזור - כך דווח בוושינגטון פוסט מפי גורמי ממשל בעבר ובהווה. לפי הדיווח, מאטיס ניסה להסביר לטראמפ שיהיה יותר כאוס באזור אם ארצות הברית תסיג את כוחותיה, אולם דעתו של מאטיס, שנמצאת כרגע בנקודת שפל מבחינת ההשפעה שלו על הנשיא, נדחתה.

מוקדם יותר אתמול, ביקרו סנאטורים משתי המפלגות בחריפות את המהלך, כולל כאלו הנחשבים למקורביו של הנשיא, כמו הסנאטור הבכיר לינדזי גרהאם שהגדיר את המהלך "שגיאה קשה". בתוך כך, שלחו הלילה שישה סנאטורים, ארבעה רפובליקנים ושניים דמוקרטים, מכתב נוקב לנשיא והפצירו בו לשקול שוב את ההחלטה. "אנחנו פונים אליך כדי להביע דאגה מההחלטה שלך לשקול נסיגה של הכוחות האמריקנים מסוריה", כתבו. "אנחנו מאמינים שפעולה כזו היא מוקדמת מדי ומדובר בטעות שלא רק מאיימת על שלומה וביטחונה של ארצות הברית, היא גם מחזקת את דאע"ש, אסד, איראן ורוסיה".

עוד הסבירו במכתבם כי ארצות הברית מחזיקה כוח צבאי מוגבל של אלפיים חיילים בסוריה שמשמשים כמגן נגד תאי דאעש בצפון מזרח המדינה. "בעוד אתה מאמין שהאיום מדאעש נגמר, התנאים בשטח אחרים", כתבו. "הכוחות בשטח מספקים תמיכה קריטית לשותפינו הכורדים במאבק נגד דאעש. אם השותפים הכורדים שלנו יפסידו את תמיכת ארצות הברית, אנחנו מסתכנים בכך שדאעש ישוב להרים ראש". את מכתבם סיימו בבקשה לשקול שנית את ההחלטה.

עוד באותו נושא

ארה"ב הכריזה על תחילת החזרת כוחותיה מסוריה

לכתבה המלאה
כוחות אמריקניים לצד מורדים כורדים בצפון סוריה. רויטרס
כוחות אמריקנים לצד מורדים כורדים בסוריה/רויטרס

סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, נשלח לדבר עם הסנאטורים המתנגדים. גרהאם סיפר לאחר הפגישה כי אמר לסגן הנשיא שהם הולכים לדרוש "דין וחשבון" מהממשל על ההחלטות שלו. "אם אובמה היה עושה את זה כולנו היינו משתגעים כי זה כזה רעיון גרוע, אמר גרהאם. "התפקיד של הקונגרס הוא לדרוש דין וחשבון מהרשות המבצעת. הוא המפקד העליון של הצבא, אבל הוא צריך לתת דין וחשבון על ההחלטות שלו. אני רוצה לקבוע שימועים בסנאט כמה שיותר מהר".

גם הסנאטור מרקו רוביו שוחח עם כתבים לאחר הפגישה ואמר: "מי שדיבר הביע התנגדות להחלטה". לדבריו, "לא שמעתי אף אחד שחלק על העמדה שלי, שזו טעות גדולה. ואני מקווה שאני אשנה את זה. כי אם לא, זה ירדוף את הממשל".

על הביקורת של גראהאם אמר הפקיד שאין תמיד הסכמה עם כולם בקונגרס בכל החלטה שהנשיא מקבל. "מובן שיש סנאטורים שעובדים על הנושא שנים רבות ויש להם דעה משלהם. הדעות של הנשיא היו ידועות, ואין כאן הפתעה", הסביר.

חיילים אמריקנים בסוריה. אי-פי, AP
כוחות אמריקנים בסוריה/AP, אי-פי

בנוגע לשאלה האם טראמפ התייעץ עם נשיא טורקיה ארדואן על הנושא, אמרו בבית הלבן כי השניים "מדברים באופן שוטף" ולאחרונה דיברו בוועידת ה-G20. "הנשיא קיבל את ההחלטה שלו, זה לא משהו שהוא דיבר עליו עם הנשיא ארדואן. סוריה, זה נושא חשוב לטורקיה, אבל זה לא נושא לדיון - זו הייתה הודעה בלבד", אמר הפקיד. "הנשיא מאמין מזה מספר שנים שאין לנו תפקיד צבאי בסיום מלחמת האזרחים בסוריה, מדיניות שגם ממשלים קודמים שותפים לה. היועץ לביטחון לאומי בולטון היה מעורב בתהליך ועדכן את חברי הקונגרס".

בולטון, היועץ לביטחון לאומי, אמר רק לפני חודשיים כי ארצות הברית לא תיסוג מסוריה עד שאיראן תפסיק להוות איום באזור, בניגוד למדיניות עליה הודיע טראמפ אמש. "לא הורדנו את הרגל מהדוושה בנוגע לאיראן" הסביר הפקיד על דברי בולטון. "הטלנו עליהם את הסנקציות הכי חזקות, סיימנו את הסכם הגרעין. אבל הכוחות שלנו בסוריה מעולם לא היו שם כדי להילחם באיראן. הם היו שם כדי להשמיד את החליפות של דאעש בסוריה. מרגע שהחליפות נהרסה, זה היה שיקול הדעת שלו והוא קיבל החלטה".

בנוגע ללוחות הזמנים, הבהירו בבית הלבן כי בפנטגון מגבשים אותם ברגעים אלה, ובאשר לכוחות דאעש שנותרו בסוריה אמרו בממשל כי גם הכוחות המקומיים שנמצאים בשטח יוכלו להתמודד עם לוחמי הארגון האיסלאמי. "הנשיא החליט שהמשימה שלשמה הכוחות נשלחו לשם הגיעה לסיומה. אנחנו נפעל בכלים העומדים לרשותנו כדי להשפיע על המשטר של אסד ושותפיו האיראנים", סיכמו בבית הלבן.

בריטניה הגיבה אף היא הלילה להודעה על הסגת הכוחות האמריקנית מסוריה וטענה כי ארגון דאעש נותר בגדר איום גם אם הוא כבר לא מחזיק בטריטוריה. "יש עוד דברים רבים לעשות", נמסר בהודעה מטעם משרד החוץ הבריטי, "כפי שהבהירה ארה"ב, ההתפתחויות בסוריה לא מסמלות את סופה של הקואליציה או הקמפיין. אנחנו נמשיך לעבוד יחד עם חברי הקואליציה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully