וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צווי הריסה יוקפאו: השרים אישרו הצעת חוק להסדרת מאחזים

החוק של חברי הכנסת סמוטריץ' וקיש נועד להסדיר את התנאים של שורת יישובים שממתינים להסדרה חוקית בהתאם להחלטת הקבינט. זאת, אף שהמשנה ליועמ"ש התנגד בשל מניעה חוקתית. "אזרחי איו"ש שווי חובות, הגיע הזמן שיהיו גם שווי זכויות"

עריכה: טל רזניק

שרי הממשלה אישרו היום (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה את החוק המכונה "חוק ההתיישבות הצעירה", זאת ברקע המחאה נגד מדיניות הממשלה. הצעת החוק של ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ יואב קיש (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), נועדה להסדיר את התנאים של שורת יישובים ביהודה ושומרון שממתינים להסדרה חוקית בהתאם להחלטת קבינט שהתקבלה בשנה שעברה. החוק יאפשר לרשויות המוניציפליות להעניק תנאים מלאים ליישובים הללו ולהקפיא בהם את צווי ההריסה בתקופת הביניים עד שיסתיים תהליך ההסדרה.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז נזרי הציג בפני ועדת השרים לענייני חקיקה את התנגדותו הנחרצת של היועץ המשפטי לממשלה להצעת חוק יישובים ושכונות בהליכי הסדרה, המכונה גם בשם "חוק ההסדרה 2". זאת, מטעמים של מניעה חוקתית. לדבריו, ההצעה עלולה להוביל לפגיעה גורפת בזכות הקניין ומעוררת קשיים משפטיים רבים בהקשרים של שוויון בפני החוק ושלטון חוק. "לאור דברים שעלו בישיבה באשר למטרת החוק, כי בשל מה שנראה כבעיית משילות של חוסר יכולת ליישם החלטות ממשלה שכבר נקבעו בעניינים אלו, בין היתר בשל בעיות של תקנים וכיו"ב, מובא לאישור חוק המעורר בעיות משפטיות משמעותיות ביותר, שאף עלול להוביל להשלכות בינלאומיות ולחשוף את ישראל לסיכונים משמעותיים בהיבט זה", התריע נזרי.


עוד בוואלה! NEWS:
42 עברייני מין, 171 בעבירות סמים: נתוני האסירים שישוחררו
קצין אמריקני מעוטר מואשם ברצח אפגני אחרי ריאיון עבודה ב-CIA
צעירה בת 24 נפצעה מיידוי אבן לעבר רכבה ליד עלי; מצבה קל-בינוני

ח"כ בצלאל סמוטריץ', הצבעה טרומית על חוק ההסדרה. הכנסת, 5 בדצמבר 2016. בני דורון, דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
"יישובים שלמים תלויים בין שמיים וארץ". סמוטריץ'/מערכת וואלה! NEWS, בני דורון, דוברות הכנסת

עו"ד נזרי עמד על כך שחרף אישור הצעת החוק, העמיד היועץ המשפטי לממשלה לרשות הדרג המדיני שורה של כלים להסדרת התיישבות העומדים בגדרי הדין, ונדרש כי גורמי הממשלה הרלבנטיים יפעלו ליישמם ביחס לנקודות היישוב נשוא הצעת החוק; וזאת, במטרה לבחון היכן וכיצד ניתן להסדיר דברים באופן פרטני ונקודתי באופן חוקי לאחר בחינת ההיבטים הקנייניים והתכנוניים של המקום.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
חברי הכנסת יואב קיש ודוד ביטן בדיון על דוח המבקר על מבצע צוק איתן. הלל מאיר, תצפית TPS
קיש/תצפית TPS, הלל מאיר

השר יריב לוין (הליכוד) שתמך בהצעת החוק פנה לנזרי בתגובה ואמר כי "אי אפשר להזדעק מרה כשמגיע איזה חוק, אבל להחריש כשבמשך שנה וחצי החלטה של הקבינט לא מיושמת הלכה למעשה. תפקידו של היועמ"ש זה להתריע על זה שלא מיישמים החלטות שמשפיעות על חייהם של אנשים, ולפעול במלוא העוצמה כדי שחסמים יוסרו".

שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) טענה בתגובה לדבריו כי "זה לא משפטי וזה לא אשמתם". לדבריה, "זו אשמת ראש הממשלה ומשרד הביטחון ששנים לא מיישמים את המדיניות". היא הוסיפה כי "אין שום מניעה חוקתית" לקדם את החוק. השר אורי אריאל (הבית היהודי) הגיב בציניות כי נדרש ש"ראש הממשלה ינחה את שר הביטחון לסיים את זה תוך חודשיים ואז לא יצטרכו את החוק".

יריב לוין במהלך מליאת הכנסת 30 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"במשך שנה וחצי החלטה של הקבינט לא מיושמת הלכה למעשה". לוין/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בסוף השבוע איימו ראשי "האיחוד הלאומי", השר אורי אריאל וח"כ סמוטריץ', כי יפסיקו להצביע עם הקואליציה אם ההצעה לא תקודם ולא יבוצעו צעדים נוספים שדרשו למיגור הטרור.

בחודש מאי שנה שעברה התקבלה החלטת ממשלה על הקמת צוות ייעודי במשרד ראש הממשלה להסדרת יישובים שנבנו על אדמות מדינה. מדובר ביישובים שהוקמו לפני עשרות שנים ומתגוררים בהם כ-6,000 משפחות. מקדמי הצעת החוק טוענים כי חרף החלטת הממשלה, ההסדרה מתקדמת בעצלתיים, ולכן מבקשים לקבוע כי ההסדרה תסתיים תוך שנתיים בלבד מיום אישור החוק.

כרמי צור, התנחלות ויישוב קהילתי בחבל יהודה, המועצה האזורית גוש עציון. דצמבר 2015. מור שאולי
ההתנחלות כרמי צור/מור שאולי

ח"כ סמוטריץ' אמר כי "מדובר ביישובים שלמים שתלויים בין שמים וארץ. המועצות לא יכולות לקחת עליהם אחריות כיוון שהם אינם מוסדרים ואלפי משפחות לא מקבלות שירותים מינימליים של אזרח. מדינת ישראל הקימה התיישבות מפוארת ואחריותה לאפשר מרקם חיים נורמלי לתושביה. אזרחי יהודה ושומרון הם שווי חובות, הגיע הזמן שיהיו גם שווי זכויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully